بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۸۰۱۱
کارکنان دولت در استان هرمزگان از بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور سهمی نبرده‌اند. دمای بالای ۴۰ درجه شهرهای استان هم ادارات را یک ساعت زودتر تعطیل نکرده است.
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۲

صبح ساحل نوشت، سازمان اداری و استخدامی کشور ۱۵ خردادماه اعلام کرد؛ به‌منظور حفظ پایداری شبکه سراسری برق و کاهش ناترازی تولید و مصرف برق باهدف آسایش شهروندان و عدم وقفه در خدمت‌رسانی، ساعت کاری از ۱۶ خردادماه به ۶ الی ۱۳ تغییر می‌یابد. البته در این بخشنامه ساعت آغاز به کار مادران شاغل دارای فرزند زیر ۶ سال، افراد دارای معلولیت و افراد ساکن در حومه شهرهای محل خدمت، به مدت یک ساعت شناور تعیین‌شده است؛ اما این بخشنامه در استان هرمزگان اجرایی نشد و ساعت کاری از ۷ الی ۱۵:۱۵ به ۶ الی ۱۴:۴۵ تغییر یافت و این موضوع نارضایتی کارکنان دولت را درپی داشت. به گفته کارکنان دولت؛ هرمزگان، جنوبی‌ترین استان کشور است که دمای احساسی آن به ۴۰-۵۰ درجه می‌رسد، چرا نباید ساعت کاری تغییری پیدا کند؟ این در حالی است که طبق اظهارات مسئولان استانداری هرمزگان، درصورت تعطیلی ادارات در پنجشنبه‌ها، ساعت کاری به‌گونه‌ای تغییر کرده‌است که طبق ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، ساعت کاری هر کارمند به ۴۴ ساعت در هفته برسد. از طرفی شرکت توزیع برق استان هرمزگان اعلام کرد که تمامی ارگان‌های دولتی موظف به اجرای بخشنامه هستند و در صورت تخلف گزارش آنان داده می‌شود.
نارضایتی کارمندان دولت از اجرایی نشدن تغییر ساعت
کارمندان دولت معتقد هستند که حضور آنان در محل کار، آن‌هم در ساعات اوج مصرف نه‌تنها به پایداری شبکه برق کمک نمی‌کند؛ بلکه موجب افزایش چند برابری مصرف برق در سراسر استان می‌شود. بی‌شک این امر، موجب قطعی‌های بیشتر برق در محلات شهرها و نارضایتی ساکنین به‌خصوص افراد سالمند، خردسال و بیماران می‌شود. این درحالی است که کارکنان دولت شهرهای دیگر اظهار می‌کنند که از شنبه تا پنجشنبه ساعت کاری‌شان بین ۶ الی ۱۳ است. با این تفاوت که دمای شهرهای دیگر به گرمی استان هرمزگان نیست و به ۵۰ درجه نمی‌رسد.
یکی دیگر از ضعف‌های استان هرمزگان در اجرای این دستورالعمل، عدم مدیریت و هماهنگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی است، به طوری که، صبح‌ها بسیاری از کارمندان باید ساعت‌ها منتظر تاکسی بمانند و موقع برگشت نیز به دلیل گرمای هوا کمتر تاکسی‌ای در خیابان برای جابجایی مسافر یافت می‌شود، همچنین با توجه به اظهارنظرهای یک عضو شورای شهر بندرعباس؛ بین ۸ تا ۱۲ دستگاه اتوبوس درون شهری در ساعت پیک به دانشگاه هرمزگان خدمت‌رسانی می‌کنند که این خود دلیلی بر ضعف در خدمات حمل‌ونقل عمومی است؛ این در حالی است که حمل‌ونقل عمومی شهرهای دیگر موظف شدند فعالیت خود را زودتر آغاز کنند تا خللی در رفت‌وآمد کارکنان به وجود نیاید.
توضیحات مسئولان استانداری هرمزگان
«فرخنده جلالی»، معاون روابط عمومی استانداری هرمزگان با اشاره به ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری که ساعات کار کارمندان دولت را چهل‌وچهار ساعت در هفته تعیین کرده‌است، گفت: «مطابق این قانون کارمندان دولت باید ۴۴ ساعت در هفته فعالیت کنند، به همین دلیل مسئولان استانی بجای فعالیت ادارات در پنجشنبه‌ها، ساعت کاری کارکنان را به ساعت ۶ الی ۱۴:۴۵ تغییر داده‌اند تا زمان فعالیت به ۴۴ ساعت برسد».
جلالی ادامه داد: «البته مدیران می‌توانند با در نظر گرفتن وضعیت برخی کارکنان از قبیل؛ خانم‌های باردار، افراد توان‌خواه و دارای معلولیت نیز این ساعت کاری را کاهش دهند».
ادارات دولتی، موظف به اجرای بخشنامه
«محمد کریمی»، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان با بیان اینکه تمامی ارگان‌های دولتی موظف‌ بر رعایت ساعت کاری ۶ الی ۱۳ و تعطیلی پنجشنبه‌ها می‌باشند، گفت: «هرساله از اواسط خردادماه الی ۱۵ شهریورماه برای پایداری شبکه سراسری توزیع برق از سوی وزارت کشور به تمامی ارگان‌های دولتی ابلاغ می‌شود که ساعت کاری خود را کاهش دهند. بر همین اساس، روزانه تمامی ادارات توسط شرکت توزیع برق استان هرمزگان رصد می‌شوند و اگر الگوی مصرفی اداره‌ای در خارج از این ساعت افزایشی باشد به استانداری گزارش می‌شود».
وی ادامه داد: «اینکه ساعات کاری برخی ادارات بین ۶ الی ۱۴:۴۵ است تا پنجشنبه‌ها فعالیتی نداشته باشند نیز خلاف دستورالعمل است. این امر موجب می‌شود که در ساعات اوج، مصرف کاهشی نشود و انرژی را نتوان مدیریت کرد».

ارسال نظرات