بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۸۱۶۹
رئیس دانشگاه تهران، رؤسای دانشکده‌های مختلف و گروه‌های علمی را مأمور کرد تا به تناسب موضوع حوزه تخصصی خود، جنبه‌های مختلف منظومه فکری مقام معظم رهبری در نامه به جوانان آمریکا و اروپا را تبیین کنند.
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۱

به گزارش بازارکار از روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر سید محمد مقیمی امروز در نشست بین‌المللی یک دهه سخن رهبر حکیم انقلاب اسلامی با جوانان آمریکا و اروپا که در سالن اجلاس شهید آیت‌الله رئیسی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به سابقه نامه‌نگاری مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا، گفت: تلاش ما این است که منظومه فکری مقام معظم رهبری را ما دانشگاهیان از جنبه‌های مختلف علمی در حوزه علوم اجتماعی و رفتاری، روانشناسی، علم سیاست، حقوق، مباحث مدیریت و حوزه ادبیات و علوم انسانی و بویژه زبان‌شناختی نیاز است که بررسی کنیم. این جلسه مقدمه‌ای است که دانشکده‌های مختلف به تناسب موضوعی مأموریت خواهند یافت تا جنبه‌های مختلف این منظومه فکری را در مرحله اول تبیین کنند و در گام بعدی همه استادان و دانشگاهیان بتوانند آن را ترویج کنند و آن را ‌‌نصب‌العین خود در تعاملات بین‌المللی قرار بدهیم.
رئیس دانشگاه تهران گفت: رؤسای دانشکده‌ها از منظر رشته خودشان به این رویداد مهم یعنی نگارش سه نامه‌ای که مقام معظم رهبری داشتند بپردازند. اینکه چگونه می‌شود آن را در عرصه بین‌المللی تبیین کرد، چراغ راه ما در عرصه حوزه بین‌المللی دانشگاه است. یکی از مسئولیت‌های ما در دانشگاه تهران این است که بتوانیم در راستای دیپلماسی سیاسی کشورمان، دیپلماسی علمی را هم از طریق فعالیت علمی و هم فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی که یک نمونه از آن مباحث روز غزه بوده و دانشگاه تهران در این زمینه پیشگام بود، تقویت کنیم.
رئیس دانشگاه تهران در بررسی یک دهه سخن رهبر حکیم انقلاب اسلامی با جوانان آمریکا و اروپا، بیان داشت: نکته اول این است که سطح تحلیل این سه نامه رهبر عزیزمان را مورد توجه قرار دهیم. این نامه‌ها هم از منظر مخاطبان قابل بررسی است و هم اینکه اندیشمندان می‌توانند آن را از زاویه اندیشه‌ای خود مورد بررسی قرار دهند و نهایتاً اینکه رسانه‌های مختلف بتوانند بازتاب رسانه‌ای و بازخورهایی که در محافل رسانه‌ای در عرصه بین‌المللی و ملی وجود دارد را یک برنامه جامع و مدون تهیه کنیم.
وی افزود: نکته دوم، از نظر مباحث زبان‌شناختی و ارتباطی است. بحث مربوط به speech act که تحت عنوان کارگفت یا کنش گفتاری ترجمه می‌کنند خیلی بحث‌های متنوعی را دربرمی‌گیرد. از منظر مباحث کارگفت یا کنش‌های گفتاری، جنبه‌های مختلف گفتار تصریحی، گفتار ترغیبی و گفتارهای متعددی که صاحب‌نظران به آن پرداخته‌اند قابل ملاحظه و قابل بررسی است.
وی تاکید کرد: نکاتی که در نامه‌های مقام معظم رهبری وجود دارد بیشتر شاید از نظر کارگفت ترغیبی قابل بررسی است؛ با سوالاتی که ایشان مطرح می‌کنند و جوانان را ترغیب می‌کنند که در این عرصه به‌طور مستقل از سیاستمداران و حتی خانواده‌هایشان ورود کنند. ضمن اینکه ایشان به خانواده‌های این جوانان احترام قائل هستند ولی معتقدند که آینده‌سازان جامعه بین‌الملل، جوانان هستند و آنها هستند که بایستی به شناخت واقعی دست پیدا کنند.
رئیس دانشگاه تهران، مقوله محوری، دال مرکزی و اندیشه محوری این نامه‌نگاری را شناخت واقعی ترویسم عنوان کرد و گفت: این نامه‌ها مفاهیم متعددی دارد ولی به نظر من دال مرکزی این نامه‌ها شناخت واقعی تروریسم و مباحثی که در حاشیه تروریسم در عرصه بین‌المللی مطرح می‌شود و شاهد عوارضی مثل اسلام‌هراسی هستیم، مقام معظم رهبری عمدتاً تمرکزشان بر روی این اندیشه محوری است که ترورویسم واقعی کیست و در هر سه نامه به این می‌پردازند که تبیین کنند که چرا استکبار و اسرائیل و عوامل آنها هستند که تروریسم را حتی در منطقه آسیا و کشورهای مسلمان اشاعه می‌دهند. به تبیین این موضوع می‌پردازند که آیا فلسطینی‌ها که از سرزمین و کاشانه خود دفاع می‌کنند تروریسم هستند. آیا کشورهای حوزه مقاومت که به دفاع از این مظلومان برمی‌خیزند، مستحق نسبت دادن تروریسم هستند؟
دکتر مقیمی اظهار داشت: ما باید در عرصه بین‌المللی این موضوع را تبیین کنیم که مشخصه‌های تروریسم چیست و از این منظر اگر وارد شویم آن عوارض مختلفی که حاصل شده است و باعث شده است که مردم اروپا و آمریکا که به شدت تحت تأثیر رسانه‌هایشان قرار دارند نسبت به موضوع توجیه شوند و اگر این موضع اتفاق بیفتد قطعاً دانشگاهیان و قوه عاقله این کشورها خودشان مسیر را باز خواهند کرد.
وی تصریح کرد: این تصورات و نوع نگاه به مسلمانان و اسلام‌هراسی که در دنیا ایجاد شده است، ناشی از این است که مفاهیم پایه‌ای مثل تروریست به خوبی شناخته نشده است. بنابراین وظیفه ما دانشگاهیان این است که این مفهوم را تبیین کنیم و در قالب منظومه فکری رهبر عزیزمان آن را به اجرا دربیاوریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جامعه هدف که رهبر انقلاب در نامه‌نگاری انتخاب کرده‌اند، گفت: باید روی این موضوع که رهبری به طور مشخص جامعه جوانان و دانشجویان را مخاطب قرار داده‌اند مطالعه کرد که این جامعه هدف چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه می‌توانیم این منظومه فکری را در قالب این جامعه هدف ترویج کنیم.
وی همچنین با اشاره به مقطع زمانی نامه‌نگاری رهبری به جوانان اروپا و آمریکا، گفت: این نامه در یک بافتار موقعیتی و زمانی ارائه شده است – چه در سال ۹۳ و چه در ۹۴ و الآن هم که در اوج نبرد غزه قرار دادیم – قاعدتاً این بافتار و زمینه‌ای که در عرصه بین‌المللی وجود دارد، برای اینکه بتوانیم تبیین درستی داشته باشیم تعیین‌کننده است.

برچسب ها:

ارسال نظرات