بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۸۲۲۲
مشاور دبیر ستاد دانش‌بنیان گیاهان دارویی عنوان کرد
شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱

ایجاد اشتغال و درآمد‌های پایدار در سطح روستا‌ها می‌تواند عامل مهمی در جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر‌ها و مهاجرت معکوس از شهر به روستا شود.
به گزارش مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، سعیده ممتاز، مشاور دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی در حاشیه برگزاری پنل «نقش و اهمیت تولید و پرورش گیاهان دارویی و معطر در توسعه اشتغال روستایی و بررسی راهکار‌ها و چالش‌های آن» در نمایشگاه آبادیران گفت: روستا‌ها به عنوان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی، دامی و... هستند و از این رو، نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشاورزی و صنایع وابسته به آن دارند و به تبع آن به کارگیری ظرفیت جوامع روستایی و عشایری و ایجاد اشتغال پایدار و ایجاد درآمد‌های پایدار در سطح روستا‌ها می‌تواند عامل مهمی در جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر‌ها و ایجاد انگیزه جهت آبادانی و توسعه روستا‌ها و حتی مهاجرت معکوس روستاییان از شهر به روستا‌ها باشد.

وی در خصوص مسأله پنل «نقش و اهمیت تولید و پرورش گیاهان دارویی و معطر در توسعه اشتغال روستایی و بررسی راهکار‌ها و چالش‌های آن» گفت: گیاهان دارویی و معطر به عنوان سرمایه ملی و بسیار ارزشمند کشور در حوزه تولیدات باغبانی محسوب می‌شود و می‌تواند به عنوان مزیتی بالقوه ضمن ایجاد زمینه اشتغال پایدار و مولد در حلقه‌های مختلف زنجیره ارزش کشاورزی، صنعتی و بازرگانی موجبات رشد و شکوفایی اقتصاد کشور و کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی و... را فراهم کند؛ لذا بررسی مشکلات و چالش‌های موجود و دستیابی به راهکار‌های علمی و عملی جهت رفع آن‌ها (از مرحله کاشت تا مرحله بازاریابی و بازرگانی) بسیار مهم و حائز اهمیت است.

مشاور دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی، شناسایی این چالش‌ها را بستری ضروری برای تحقق آبادانی و پیشرفت فناورانه دید و عنوان کرد: اصولا روستا‌ها به عنوان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی، نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشاورزی و صنایع وابسته به آن دارند و به تبع آن به کارگیری ظرفیت جوامع روستایی و عشایری و ایجاد اشتغال پایدار برای این نیروی ارزشمند (جوانان روستایی) و همچنین ایجاد درآمد‌های پایدار در سطح روستا‌ها می‌تواند عامل مهمی در جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر‌ها و ایجاد انگیزه جهت آبادانی و توسعه روستا‌ها و حتی مهاجرت معکوس روستاییان از شهر به روستا‌ها شود.

ممتاز همچنین خاطرنشان کرد: ذینفعان اصلی این شناخت چالش‌ها و توسعه ساختار‌های اقتصادی موجود، قطعا جوامع روستایی (به خصوص نسل جوان)، تمام افراد علاقمند به حوزه‌های مختلف فعالیت در زمینه گیاهان دارویی و معطر و همچنین تشکل‌های روستایی، تولیدی و بازرگانی مرتبط با این گیاهان و سازمان‌های متولی گیاهان دارویی نظیر وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تعاون روستایی، سازمان امور عشایری، سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، سازمان حفاظت محیط زیست و ... است.

ممتاز همچنین تمام افراد علاقمند و فعال در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، بازرگانی مرتبط با گیاهان دارویی و معطر و تمام بخش‌های دولتی و خصوصی که در حوزه‌های مختلف تحقیقات، ترویج، آموزش، کارآفرینی و... مرتبط با این گیاهان فعالیت دارند را مخاطبان این پنل دانست.

ارسال نظرات