بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۸۳۲۲
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی گفت: مراسم پرفیض دعای عرفه در ۱۱ امامزاده و بقعه متبرکه در شهرستان های مختلف استان برگزار می شود که در کنار آن نیز آیین های ویژه جنبی برگزار خواهد شد.
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۷

حجت الاسلام ناصر جوانبخت روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تبریک فرارسیدن دهه ولایت و امامت افزود: آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه میزبان برگزاری دعای عرفه خواهند بود و تخمین زده می شود که نظیر سال های گذشته هزاران نفر در این آیین ها شرکت کرده و با خدای خود راز و نیاز کنند.
وی اظهارکرد: مراسم دعای عرفه در ۶ شهرستان و نقاطی نظیر امامزاده سید بهلول و شیخ نوایی خوی، سیدمحمد سلماس، امامزادگان ابراهیم و محمد ارومیه و مصلای امام خمینی (ره) ارومیه برگزار خواهد شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی ادامه داد: همچنین نماز عید قربان در آستان مقدس امامزادگان ازجمله سیدمحمد سلماس، امامزادگان ابراهیم و محمد ارومیه، تکیه حضرت عباس میاندوآب اقامه خواهد شد.
حجت الاسلام جوانبخت اضافه کرد: خادمان افتخاری بقاع متبرکه و امامزادگان، اعضای محترم هیات امنا در برگزاری مراسم روز عرفه و نماز عید سعید قربان مشارکت دارند.
وی با اشاره به جایگاه دعا و مناجات در معارف و اندیشه اسلامی، گفت: دعای عرفه سرشار از مضامین متعالی عرفانی و تربیتی و اندیشه‌های ناب توحید محور است که قرائت آن می تواند صفای باطنی ایجاد کند.
به گزارش ایرنا، روز عرفه، نهم ذیحجه از روزهای پرفضیلت سال است و یک روز پیش از عید قربان است؛ در منابع روایی اعمالی برای آن برشمرده‌اند که بافضیلت‌ترین آنها دعا و استغفار است؛ زیارت امام حسین (ع) و خواندن دعای عرفه نیز در این روز بسیار سفارش شده است بنابر فقه شیعه، حج‌گزاران باید از ظهر تا غروب شرعی این روز را در عرفات وقوف کنند.
عرفات، نام منطقه وسیعی است با مساحت حدود ۱۸ کیلومتر مربع در شرق مکه، اندکی متمایل به جنوب که در میان راه طایف و مکه قرار گرفته است. این دشت در بیشتر سال غیرمسکونی است اما حاجیان در روز عرفه (نهم ذی‌الحجه) در آنجا توقف می‌کنند و به دعا و نیایش می‌پردازند و پس از برگزاری نماز ظهر و عصر به مکه باز می‌گردند.
شب عرفه (شب نهم ماه ذیحجه) نیز از شب‌های مهم برای شیعیان است. دعاهای گوناگونی برای این شب ذکر شده و از جمله شب‌هایی است که احیا (زنده داشتن آن به دعا و راز و نیاز) بسیار پیشنهاد شده‌است.
روز عرفه روز آغاز مناسک حج است. حج گزاران در این روز در صحرای عرفات گرد هم می‌آیند و ضمن دعا و استغفار، از توفیق در ادای فریضه مهم حج شکرگزاری می‌کنند؛ نظر به اهمیت این روز، ادعیه و مناجاتی ویژه آن از معصومین و بزرگان دینی نقل شده است. در برخی منابع، دعایی از پیامبر(ص) برای این روز نقل شده است. از جمله مشهورترین این ادعیه، دعای عرفه امام حسین(ع) است که بسیاری از شیعیان هر ساله در نقاط مختلف دنیا، به قرائت آن در این روز اهتمام جدی دارند.
دعای عرفه امام حسین (ع) دعایی که اباعبدالله (ع) در روز عرفه، ۹ ذی‌الحجه سال ۶۰ هجری در صحرای عرفات خوانده است. شیعیان این دعا را در روز عرفه در صحرای عرفات و دیگر مناطق دیگر جهان می‌خوانند. این دعا، دربردارنده آموزه‌های عرفانی و عقیدتی از جمله شناخت خداوند و بیان صفات الهی، یادآوری نعمت‌های بیکران الهی بر انسان و حمد و سپاس خداوند بر آن‌ها، تضرع به درگاه خداوند و اقرار به گناهان و توبه، درخواست حوایج، پاداش اخروی و غیره اشاره دارد.

برچسب ها:

ارسال نظرات