بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۸۵۱۴
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان:
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: با همکاری شورا، دهیاری و خیرین سازه آبی ترنه روستای کوخرد در شهرستان بستک مرمت می‌شود.
شنبه ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴

سازه آبی ترنه در کوخرد بستک مرمت می‌شود به گزارش بازار کار؛نشستی با حضور محمد محسنی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاون میراث‌فرهنگی و شورای روستای کوخرد بستک در راستای بررسی وضعیت آثار تاریخی این روستا برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان با اشاره به اینکه سازه آبی ترنه متعلق به دوره صفویه و قاجاریه است که به شماره 10927 در سال 1382 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، افزود: این سازه آبی منحصربه‌فرد بر روی رود مهران برای هدایت آب شیرین از زیر رودخانه آب‌شور ساخته‌شده است.

وی اظهار کرد: در این نشست مقرر شد با همکاری شورا، دهیاری و خیرین طرح مرمت این سازه آماده و با نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی این بنای تاریخی مرمت شود. محسنی در خصوص تکمیل موزه مردم‌شناسی کوخرد گفت: یک بنای تاریخی تبدیل به موزه مردم‌شناسی شده که مراحل دریافت مجوز بهره‌برداری آن در دست اقدام است که امیدواریم به‌زودی این موضوع محقق شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان تأکید کرد: پس از دریافت مجوز، تأسیسات این موزه با همکاری بخش خصوصی و خیرین تکمیل خواهد شد. نام قدیم کوخرد سیبه بوده است. مردم سیبه پس از ورود دین اسلام مسلمان می‌‏شوند و نام سیبه را به «کُویِ خِرَد» تغییر می‌‏دهند که به معنای دیار عاقلان و دانایان، خردمندان و هوشیاران است که در اثر کثرت استعمال و باگذشت زمان به کوخرد تبدیل می‌‏شود. از مهم‌ترین آثار باستانی این روستا دو گنبدان، شهر باستانی سیبه، حمام سیبه، ترنه و مجموعه عظیم سنگ‌نگاره‌ها است

ارسال نظرات