بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۸۶۲۵
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه درباره ارائه خدمات به اتباع بیگانه گفت: اکنون اتباع خارجی با همکاری وزارت کشور امکان بهره‌مندی از خدمات قضایی را دارند و در سال گذشته ۱۴۰ هزار نفر از اتباع از خدمات قضایی بهره‌مند شدند.
يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۴

به گزارش بازارار از ایرنا، محمد کاظمی فرد روز یکشنبه در سومین روز هفته قوه قضاییه در نشست خبری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید دکتر بهشتی و شهدای واقعه هفتم تیر، اظهار داشت: سرلوحه همه اقدامات در دستگاه قضایی حکم ابلاغ ریاست قوه قضاییه توسط رهبر معظم انقلاب است که یکی از موارد ششگانه تاکید ایشان بر استفاده از فناوری‌های نوین و تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی است.
وی به هوشمندسازی نظارت‌ها و فناوری‌های قضایی در برنامه هفتم توسعه و نسخه روزآمدسازی شده تحول قضایی اشاره کرد و افزود: اکنون حدود ۴۰ درصد از تکالیف سند تحول قضایی مربوط به فناوری‌های نوین و تحول و اصلاحات در دستگاه قضایی است.
کاظمی فرد خاطرنشان کرد: فناوری‌های نوین موجب تحولات بسیاری در دستگاه قضایی شده است و یکی از کارکردهای فناوری دسترسی آسان مردم به خدمات قضایی است؛ در گذشته مراجعات حضوری بود بعد از آن دفاتر خدمات الکترونیک قضایی راه‌اندازی شد و اکنون محدوده مکانی و زمانی دسترسی به خدمات قضایی برای مردم برداشته شده است و در پهنه جغرافیایی کره زمین و تمامی ۲۴ ساعت شبانه روز امکان بهره‌گیری خدمات الکترونیک قضایی خود به صورت برخط و غیرحضوری فراهم است.
وی خاطرنشان کرد: اکنون روزانه سه میلیون ورود به سامانه های قضایی صورت می‌گیرد و حال تصور کنید این فرایندها اگر به صورت حضوری بود چه حجم از مراجعات را دربرمی‌گرفت.
۹۵ درصد ابلاغ‌های قضایی الکترونیکی است

کاظمی فرد با اشاره به بهره‌مندی قوه قضاییه از فناوری‌های نوین، افزود: در حال حاضر ، ۹۵ درصد ابلاغ‌ها در کشور به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و امکان بهره‌مندی از این امکانات برای ایرانیان خارج از کشور و اتباع بیگانه در دوران تحول قضایی امکان پذیر شده است.
صدور ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار گواهی عدم سوء پیشینه
وی درباره صدور گواهی عدم سوء پیشینه گفت: مدت زمان صدور الکترونیکی گواهی عدم سوءپیشینه بطور میانگین کمتر از یک روز کاری است و در سال ۱۴۰۲ حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار گواهی عدم سوءپیشینه صادر شد که حدود نیمی از آن‌ها به‌صورت خودکاربری و از منزل یا محل کار درخواست شده است.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه خاطرنشان کرد: برنامه دستگاه قضایی این است که مواردی که فاقد پیچیدگی حقوقی است را به تدریج خود مردم واگذار کند.
اجرای طرح خدمات جهادی قضایی در ۱۵ استان

کاظمی فرد درباره طرح خدمات الکترونیک جهادی اظهار داشت: افرادی که در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و و فاقد امکانات قضایی زندگی می‌کنند و از سطح درآمدی مناسبی برخوردار نیستند، به آنها خدمات قضایی رایگان ارائه می‌شود.
وی افزود: تاکنون طرح خدمات جهادی قضایی با همکاری دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در بیش از هزار و ۷۰۰ نقطه اجرا شده است و ۱۵ استان کشور را تحت پوشش قرارداده است. مردم در این طرح جهادی تمام خدماتی که در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارائه می‌شود را به صورت رایگان دریافت می‌کنند.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در مورد دادرسی‌های الکترونیک نیز گفت: در این طرح با همکاری چند شرکت دانش‌بنیان به جای اعزام زندانیان به مراجع قضایی برای شرکت در جلسه تحقیق و رسیدگی، این موضوع به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.
وی ادامه داد: اکنون حدود ۸۰ درصد زندانیان کشور به صورت الکترونیکی در جلسات تحقیق و رسیدگی شرکت می‌کنند.
کاظمی فرد درباره هوشمندسازی نظارت ها و فرآیند های قضایی گفت: سامانه اطلاعات موثر افراد (ساما) برای شناسایی هوشمند مراجعان حرفه‌ای به دستگاه قضایی راه اندازی شده است تا در مراحل رسیدگی اطلاعات را در اختیار قاضی در جهت اتقان بیشتر آرا قرار دهد. این کار باعث می‌شود تا جلوی افرادی که می‌خواهند به صورت حرفه‌ای دادرسی را از مسیر عدالت خارج کنند گرفته شود و وضعیت‌هایی چون شاهد حرفه‌ای، محکوم متواری، سابقه‌دار یا خطرناک، ممنوع الخروجی در آن قابل پایش است.

ارسال نظرات