بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۸۷۸۸
گفتگو با اولین زن نابینا در رشته کامپیوتر و فارغ التحصیل دانشگاه علم و فرهنگ؛
اولین همایش ملی آزادکاری (فریلنسری) با رویکرد توسعه اقتصاد دیجیتال و مشاغل آینده با حضور پر شور فعالان حوزه فریلنسری، اساتید و دانشجویان علاقمند به این حوزه نوین، چندی پیش در سالن همایش‌های بین المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد. یکی از سخنران توانمند و انگیزشی این همایش مهندس سارا یوسفی مدیر عامل اثر مثبت  بود که در حوزه آموزش فعالیت دارد و توانسته کسب و کار موفق را در حوزه فریلنسری راه اندازی نماید. وی می گوید ما به مخاطب کمک می کنیم تا با شناخت توانمندی هایش، قدر مطلق زندگیت رو پیدا کند. متن این سخنرانی را به علاقمندان، بویژه زنان و همه آنهایی که می خواهند موفق شوند تقدیم می کنیم.
شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰

چهار مبحث مهم در بحث فری لنسری وجود دارد
سارا یوسفی با اشاره به مبحث فری لنسری و پرسش‌هایی که در این زمینه شغلی وجود دارد خاطرنشان کرد: چهار مبحث مهم در بحث فری لنسری وجود دارد. مورد اول این است که آیا همه ما باید فری لنسر باشیم؟ پرسش بعدی این است که آیا تخصص برای فری لنسری لازم است؟ موضوع بعدی مورد بحث ما، فری لنسری و زنان است و در انتها نیز به موضوع فری لنسری و جامعه معلولین اشاره خواهیم کرد.
وی در ادامه ضمن اشاره به سابقه شخصی خود در زمینه فری لنسری گفت: من در سن ۱۵ سالگی باید اولین تصمیم مهم زندگی خود را میگرفتم. در آن زمان اتفاقی افتاد و آن هم فراهم شدن امکان تحصیل افراد نابینا در رشته کامپیوتر بود. پیش از این نابینایان تنها می‌توانستند در رشته‌های انسانی تحصیل کنند. با همین فرض من تصمیم گرفتم در رشته کامپیوتر تحصیل کنم. پیش از این میدانستم که موانع تحصیلی زیادی نظیر نبود کتاب بریل یا صوتی مناسب برای افراد نابینا وجود دارد، اما از چالش‌ها و فرصت‌های این تصمیم در مسیر شغلی خود بی اطلاع بودم.
اولین زن نابینا در رشته کامپیوتر هستم
یوسفی اضافه کرد: چند سال بعد، من به عنوان اولین زن نابینا در رشته کامپیوتر از دانشگاه علم و فرهنگ فارغ التحصیل شدم. در آن زمان تصور میکردم که قرار است تنها با تشویق و تمجید مردم مواجه شوم و به عنوان زن نابینایی که توانسته در این رشته تحصیل کند مسیر ساده ای پیش روی خود دارم اما این اتفاق رخ نداد. در هر مصاحبه شغلی که در آن شرکت می‌کردم، به دو دلیل رد می‌شدم. دلیل اول این بود که من تنها یک دانشجوی به اصطلاح درسخوان بودم و با برنامه‌های کاربردی برنامه‌نویسی آشنایی نداشتم. دلیل دوم و اصلی نیز وضعیت خاص من و سنم بود. من در همه مصاحبه‌ها رد می‌شدم، تا زمانی که نوبت به مصاحبه شغلی آخر رسید. در مصاحبه شغلی آخرم، شرکتی که می‌خواستم برای آن کار کنم حتی حاضر به مصاحبه با من نشد. آنجا بود که متوجه شدم من قرار نیست برای شرکتی کار کنم، بلکه باید کسب و کار خودم را داشته باشم. امروز من کسب و کار خودم را دارم و صاحب وبسایت آموزشی "اثر مثبت" هستم.
فری لنسر باید ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را بشناسد
 این کارآفرین فری لنسر با اشاره به ویژگی‌های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک فری لنسر گفت: اولین قدم برای فری لنسری این است که فرد ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را بشناسد. فری لنسری روحیات خاص خود را نیاز دارد و فردی که روحیه کارمندی دارد ممکن است نتواند در این زمینه فعالیت کند. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد فری لنسری اعتماد به نفس و خودباوری است. من اینجا هستم تا به شما بگویم همه شما از من که اینجا ایستادم و بارها جمله "تو به درد ما نمیخوری" و "تو برای این شغل مناسب نیستی" را شنیده ام یک گام جلوتر هستید. پس اگر فکر میکنید تخصص دارید اما می‌ترسید، باید جرئت شروع این کار را داشته باشید و با ترس‌های خود روبه‌رو شوید. به خود فرصت تجربه کردن بدهید. تا این کار را نکنید، به هیچ جایی نخواهید رسید.
اهمال کاری یکی از بزرگترین چالش‌های فری لنسری است
وی افزود: فری لنسری کار سختی است. فری لنسر باید خودانگیزشی بلد باشد و مدیریت بحران کند. فرد باید بداند که چگونه سطح انرژی خود را بالا نگه دارد. اهمال کاری یکی از بزرگترین چالش‌های فری لنسری است. اگر یک فری‌لنسر اهمیت تایم و زمان فراغت را نادیده بگیرد، جایی جوری از اهمال کاری ضربه میخورد که بازگشت از آن بسیار سخت خواهد بود.
سه مهارتی که یک فری لنسر به آنها نیاز دارد
یوسفی با اشاره به مهارت‌های یک فری لنسر اظهار کرد: سه مهارتی که یک فری لنسر به آنها نیاز دارد، رفتار حرفه‌ای ، متقاعدسازی و مذاکره است. من به شخصه تا کنون یک پروژه نیز از سایت‌های واسط فری لنسری نگرفته ام و استراتژی مستقیم را انتخاب کرده ام. اگر فری لنسر متقاعدسازی و مذاکره بلد نباشد، در این زمینه موفق نخواهد بود. همچنین ساده سازی پروژه برای ارائه به کارفرما نیز اهمیت زیادی دارد چرا که به متقاعد ساختن کارفرما کمک خواهد کرد.
 وی با تاکید بر اهمیت برندسازی و شبکه‌سازی گفت: برندسازی شخصی برای فری لنسری بسیار مهم است. من یک بار در یک سمینار اراده شرکت کرده بودم و توانستم دویست نسخه از کتابهای خود را در زمان ده دقیقه ای ارائه خود به فروش برسانم. اگر من این برندسازی و شبکه‌سازی را انجام نداده بودم، نمیتوانستم چنین کاری انجام دهم. شرکت در رویدادها، داشتن پروفایل حرفه ای و حضور در گروه‌ها و انجمن‌های مرتبط می‌تواند کمک شایانی به برندسازی و شبکه سازی کند. حتی ممکن است فری لنسر جایی به مشکل بخورد و اینجاست که شبکه قدرتمند می‌تواند به کمک فرد بیاید.
پرهیز از شبکه سوزی
یوسفی تاکید کرد: یکی از مهمترین موضوعات که نباید اهمیت آن فراموش شود، پرهیز از شبکه سوزی است. برای مثال وقتی استادی پروژه ای به یک دانشجو می‌دهد، قصد دارد تا وی را وارد یک شبکه کند و قصد دارد پشتکار و سختکوشی فرد را بسنجد. از دست دادن این فرصت منجر به شبکه‌سوزی می‌شود‌.
این صاحب کسب و کار با اشاره به موضوع زنان و فری لنسری گفت: موضوع بعدی زنان و فری لنسری است. مادرانی که به هر دلیلی نمی‌توانند وقت زیادی را در جامعه صرف کنند و اغلب در خانه هستند و یا دانشجویان دختر می‌توانند وارد حوزه فری لنسری شوند. اینکه یک خانم در کنار مسئولیت ‌های خود در اجتماع باشد و در نقش یک قربانی قرار نگیرد بسیار مهم است.
فری لنسری شرایط برابر برای معلولان ایجاد می کند
وی همچنین بر اهمیت ایجاد فضای همکاری با جامعه معلولین در حوزه‌های مختلف به‌ویژه فری لنسری تاکید کرد: موضوع مورد بحث بعدی معلولان و فری لنسری است. تمام "نه"هایی که من در تمام مصاحبه های شغلی خود شنیدم، اثری منفی روی من گذاشت که سبب شد در اغاز کار خود به عنوان فری لنسر، معلولیت خود را پنهان کنم. فری لنسری، شرایط برابری برای رقابت میان معلولین و سایر افراد فراهم می‌کند. کارفرمایان در بستر فری لنسری افراد را با معلولیت قضاوت نمی‌کنند. این موضوع خیلی زیباست که فرهنگ همکاری با فری لنسرها در کشور ما جا بیفتد.
وی در انتها بر اهمیت حفظ ویژگی منحصر بفرد فری لنسری در روحیه فرد تاکید و اظهار کرد: یک فری لنسر هر چقدر هم در کسب و کار خود به بلوغ برسد، همچنان ژن فری لنسری را در خود دارد. چندی پیش من و گروهم در صفحه و سایت اثر مثبت تصمیم گرفتیم آموزش‌های خود را بیش از پیش به سمت حوزه کسب و کار سوق بدهیم و در همین راستا هم به موضوع دسترسی‌پذیری اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌ها برای معلولین پرداختیم. همین موضوع سبب شد تا بسیاری از سایت‌ها از ما درخواست سنجش دسترسی پذیری وبسایت خود را داشته باشند. لذا علی رغم به بلوغ رساندن کسب‌وکار خود، متوجه شدم که باید روی موضوع دسترسی‌پذیری نیز به صورت فری لنسری کار کنم.
امیرطاها بینام

ارسال نظرات