بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۵۹۱۳۴
گناباد- ایرنا- مردمی‌سازی سلامت، به معنای توانمندسازی افراد و جوامع برای ارتقای سلامت خود و دیگران از طریق اقدامات پیشگیرانه، مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و ایجاد محیط‌های سالم است.
يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳

 

به گزارش ایرنا، مردمی سازی سلامت یک ضرورت انکارناپذیر برای ارتقای سلامت جامعه و دستیابی به توسعه پایدار است که با مشارکت فعال مردم در برنامه‌های سلامت، می‌توان به جامعه‌ای سالم‌تر، عادلانه‌تر و پویاتر دست یافت و تقویت و ارتقای سلامت موجب رشد و بالندگی جامعه در ابعاد مختلف می‌شود.

دانشگاه علوم پزشکی گناباد با ۲ بیمارستان علامه بهلول گنابادی و آیت الله مدنی، ۱۷ مرکز سلامت، ۴۶ خانه بهداشت و ۱۶ پایگاه اورژانس و یک پایگاه اورژانس هوایی، در مسیر ارائه خدمت به مردم شهرستان های گناباد و بجستان در جنوب خراسان رضوی، برای مردمی سازی فرایند سلامت نیز گام های مثبتی برداشته است و افزون بر ۱۴۰ هزار نفر از مردم این مناطق را زیر پوشش خدمات خود برده است.

برنامه سلامت خانواده، راهکار مهم مردمی سازی سلامت

محرومیت‌زدایی از سلامت، هدف‌گذاری ویژه برای مناطق کم‌برخوردار و مرزی، ارزان کردن درمان و دسترسی آسان به خدمات پزشکی با جدیت دنبال شد و از جمله طرحهای موثر در مسیر ارتقای سلامت عمومی افراد و خانواده ها، طرح سلامت خانواده است.

برنامه سلامت خانواده شامل پوشش کامل جمعیت، ارایه بسته خدمتی جامع و کاهش پرداخت هزینه های درمانی توسط مردم در قالب ساختار شبکه بهداشتی در شهرستان های گناباد و بجستان واقع در جنوب استان خراسان رضوی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد، مردمی سازی سلامت و افزایش مشارکت مردم و خانواده ها در این بخش را از جمله رویکردهای این مرکز برشمرد و گفت: همه افراد و سازمان‌ها در قبال حفظ، تامین و ارتقای سلامت جامعه مسوولیت اجتماعی دارند.

دکتر رضا احمدی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر مقدم داشتن بهداشت و پیشگیری بر درمان‌های پرهزینه، افزود: رعایت مسائل و نکات بهداشتی و توجه به آنها از بروز بیماری‌ها و تحمیل هزینه‌های بالای درمان به فرد بیمار، خانواده او و جامعه جلوگیری می‌کند و این مساله در رویکردهای این دانشگاه در نظام سلامت مورد توجه خاص قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه طرح سلامت خانواده برای مردمی سازی سلامت و مشارکت مردم و خانواده ها در کاهش تبعات بیماری ها به شمار می رود، گفت: مدیریت سرانه ارائه خدمت در سطح یک و بخشی از خدمات سرپایی سطح ۲ و ارائه خدمات نوین سلامت در مناطق حاشیه نشین و شهری بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت از جمله برنامه‌هایی است که در قالب طرح سلامت خانواده ارائه می‌شود.

دکتر احمدی، افزایـش دسترسـی جمعیـت زیر پوشـش بـه خدمـات سـلامت، افزایـش نرخ باروری کلی به حداقل ۲.۵ درصد و تقویت پوشـش بیمـه گروه‌هـای آسـیب‌پذیر و کم تـوان مالـی را از دیگر اهداف اجرای طرح فوق برشمرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد اضافه کرد: ۷۴ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال زیر پوشش این دانشگاه در پویش ملی سلامت که سال گذشته به مدت یک ماه همزمان با سطح کشور در شهرستان های تابعه این دانشگاه (گناباد و بجستان)‌ اجرا شد، مشارکت داشتند.

وی تصریح کرد:‌ ۶۸ هزار و ۴۴۰ نفر از مجموع حدود ۹۲ هزار نفر جمعیت گروه هدف از نظر پرفشاری خون و دیابت مورد سنجش و غربالگری قرار گرفتند و بر اساس نتایج غربالگری هزار و ۶۴۵ نفر با احتمال بیماری پرفشاری خون و ۵۳۶ نفر با احتمال بیماری دیابت شناسایی شدند که از وجود این بیماری در خود خبر نداشتند.

وی افزود: بر اساس نتایج به دست آمده، هفت هزار و ۵۳ نفر پیش دیابت و ۱۷ هزار و ۷۴۲ نفر پیش فشار خون در جمعیت هدف زیر پوشش دانشگاه شناسایی شدند که به مراقبت بیشتر و اصلاح سبک زندگی نیاز دارند.

ارسال نظرات