ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۹۳۷۷
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه سهم هنرجویان هنرستان‌ها در پایه دهم باید به ۴۲ درصد برسد، گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده هزار هنرستان تا پایان برنامه هفتم توسعه بازسازی و احداث می‌شود.
شنبه ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶

محمد مهدی کاظمی در گفت‌وگو با ایرنا درباره افزایش ظرفیت هنرستان‌ها در سند تحول بنیادین نظام آموزشی اظهار کرد: موضوع ترمیم سند تحول بنیادین از ماه‌های گذشته مد نظر بوده و نسخه‌ای تهیه شده و در دست بررسی است که پس از بررسی و کارشناسی نهایی در صحن شورای عالی وزارت آموزش و پرورش مطرح می‌شود.
کاظمی با تاکید بر اینکه باید ۲ هزار و ۵۰۰ هنرستان کارآفرین داشته باشیم، افزود: با نگاه به ارتقای کیفیت آموزش و افزایش ظرفیت هنرستان‌ها با مهارت‌های کسب شده این امکان وجود دارد که هنرستان به تولید برسند و این امر در ۲ سال گذشته محقق شده و برخی هنرستان ها به کسب درآمد رسیده اند.
وی عنوان کرد: این موضوع زمینه‌سازی برای مشارکت مردم در امر تولید و زمینه تولید در دوران تحصیل و کارآفرینی برای هنرستانی‌ها را فراهم می‌کند.
وی افزود: ترمیم سند کمک می‌کند نقاطی که در اجرا مشکل دارد، بهبود یافته و رویکردهای تغییر کرده زمینه بهتر اجرایی شدن این سند مهم را بهتر فراهم کند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مساله مهارت آموزی به عنوان یک نیاز اساسی کشور مطرح است، ادامه داد: یکی از مشکلات چند سال گذشته کشور مساله اقتصاد است که راه حل آن، رشد اقتصادی و جهش تولید است و معتقدیم تحقق این مهم از مسیر مهارت آموزی اتفاق می‌افتد.
کاظمی یادآورشد: اگر مهارت افزایی دانش‌آموزان را بالا ببریم و مهارت شغلی را آموزش دهیم و در کنار آن به شایستگی‌های غیرفنی هم توجه کنیم، زمینه اشتغالزایی فراهم می‌شود.
 
وی با بیان اینکه یکی از راه‌های اساسی مساله اقتصاد از طریق مهارت افزایی و توسعه هنرستان ها امکان پذیر است، گفت: در ۲ سال گذشته یکی از اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش در راستای توسعه متوازن توجه به افزایش هنرستان ها بود و در این راستا جمعیت دانش‌آموزی نسبت به دولت قبل ۲۱۳ هزار نفر افزایش یافته که این میزان، رشد قابل توجهی است.
 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: البته آموزش هنرستانی ها نیازمند مشارکت همه دستگاه‌هاست، برنامه‌ای در راستای اجرایی سازی سند تحول در فصل ۸ این سند عنوان شده که بر این اساس همه دستگاه‌ها موظفند آموزش و پرورش را در راستای اجرایی سازی سند تحول همراهی کنند.
 
کاظمی تاکید کرد: با این نگاه سعی کردیم که آیین‌نامه مشارکت همه ذی‌نفعان حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای که مشاغل، بازار کار و شهرک‌های صنعتی، صنایع و کارخانه‌ها هستند را به سمت مهارت آموزی سوق دهیم و آیین‌نامه ای تدوین شد و در جلسات کمسیون‌های دولت مورد بحث قرار گرفت و در هیات دولت تصویب شد.
 
افزایش ۵۰۰ هزار هنرستانی تا پایان برنامه هفتم
 
وی افزود: موارد مهمی مانند تامین نیروی انسانی در این آیین نامه مطرح شده است که در این راستا تا پایان برنامه هفتم باید به عدد ۵۰ درصدی برسیم یعنی جمعیت دانش‌آموزان هنرستانی‌ حدود ۵۰۰ هزار نفر افزایش می‌یابد که تحقق این امر نیازمند فضا، تجهیزات و امکانات است.
 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: پیش‌بینی شده که سازمان اداری استخدامی تامین نیاز نیروی انسانی هنرآموز و استادکار را متناسب با افزایش سهم هنرستانی‌ها محقق کند و براین اساس هزار هنرستان را بازسازی و احداث می کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: برخی هنرستان‌ها نیازمند امکانات و تجهیزات بیشتر هستند که با ایجاد و افزایش ظرفیت کارگاه‌ها یا تغییر کاربری برخی از فضاهای موجود بخشی از نیاز فضای کالبدی را پوشش می دهد.
 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: هنرستان‌های همجوار با کمک کارخانه، مشاغل و صنایع محقق می‌شود و این مستلزم ایجاد مشوق هایی برای کارخانه‌ای است که سرمایه گذاری می‌کند که در این راستا باید مشوق حمایتی داشته باشیم.
 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: بر این اساس سند آمایش سرزمینی باید مبتنی بر آمایش منطقه اتفاق ‌بیفتد و نیازهای منطقه‌ای احصا شود و توسعه متناسب با نیازهای منطقه باشد.
 
کاظمی یادآورشد: آمایش رشته‌های هنرستانی باید در استان‌ها در حوزه معدن یا گردشگری و کشاورزی متناسب توسعه یابد، سند آمایش در بیش از ۸۵ درصد استان‌ها تدوین نهایی شده و امید است با این برنامه ریزی زمینه تحقق سهم ۵۰ درصدی فنی و حرفه‌ای را محقق کنیم.

ارسال نظرات