ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۹۳۸۶
ایسنا/خراسان رضوی عضو هیأت علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه فردوسی مشهد گفت: از اصلی‌ترین عوامل تورم در صنعت ساختمان، وجود دلالان فراوان در حوزه‌های مختلف این صنعت است و هیچ ربطی به نوسانات ارزش پولی ما ندارد.
شنبه ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۵

هاشم شریعتمدار در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امروزه هیچ کمبودی برای تولید مسکن در داخل کشور نداریم. تورم‌ موجود در این صنعت کاذب است و هیچ ربطی به نوسانات ارزش پولی ما ندارد، زیرا مصالح و فرآورده‌های آن در داخل کشور تولید می‌شود. بنابراین از اصلی‌ترین عوامل تورم در صنعت ساختمان، وجود دلالان فراوان در حوزه‌های مختلف این صنعت است.

وی درباره رعایت شاخص‌های مسکن سالم افزود: انتخاب نادرست زمین برای ساخت، وجود دلال در صنعت ساختمان، بهینه‌سازی نادرست ساختمان و عدم نظارت در این زمینه، اطلاعات کم و استفاده از نقشه‌های تیپ مهندسان در حیطه طراحی، قواعد دست و پاگیر در حوزه مسکن، عدم استفاده از تکنولوژی‌های نوین و نادیده گرفتن نیاز مشتری از جمله مهمترین مشکلات امروز ایران در سیر تحول مسکن است.

شریعتمدار با اشاره به ویژگی‌های زمین مناسب برای ساخت و ساز بیان کرد: زمین مورد استفاده باید منطبق به دسترسی‌ها، نیازها، امکان پیشرفت و در مسیری باشد که بتوان ساخت و ساز را رونق و گسترش داد.

وی درباره تاریخچه مسکن گفت: فضاهای مسکونی با نیاز انسان‌های اولیه برای حفظ از عوارض محیطی با اسکان در غارها و اجتماع گروهی در آن‌ها رخ نمود و بعدها در طول زمان و تحولات تاریخی هر کجا انسان وجود داشته با روش‌های گوناگونی به خلق این فضا اقدام کرده است.

عضو هیأت علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ما باید تلاش کنیم تا نگاه به مسکن صرفا اقتصادی نباشد، زیرا مسکن پس از خوراک و پوشاک مهمترین نیاز بشر و یک کالای مصرفی است. برای تحقق این امر باید دست سوداگران حوزه مسکن را کوتاه و مانع جولان آن در این فضا شویم. مسکن به عنوان مهمترین مکان زندگی انسان، بازتاب اعتقادات، فرهنگ، شکل زندگی و در یک کلام هویت اوست. در سال‌های گذشته اغلب برنامه‌‎های ساخت مسکن بنا به دلایل مختلفی از تامین نیازهای کیفی انسان غافل شده و در بهترین حالت خود تنها به تامین سرپناه ختم شده است.

وی افزود: با تکیه و اعتماد به جامعه دانشگاهی و محققان فعال در این زمینه قطعا بسیاری از مشکلات ذکر شده در سیر تحول مسکن را در سال‌های آتی دیگر شاهد نخواهیم بود.

ارسال نظرات