ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۹۴۴۶
مشهد-ایرنا- بزرگترین فرش دستباف با نقش «زیارت عاشورا» در جهان اسلام که توسط بانوان تربت‌جامی بافته شده است، همزمان با دهه اول محرم و در آستانه سالروز شهادت حضرت امام حسین (ع) و یارانش در مشهد رونمایی شد.
يکشنبه ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸

به گزارش ایرنا، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی روز یکشنبه در آیین رونمایی از این اثر نفیس در محل این اداره کل گفت: صنعت فرش دستباف خراسان رضوی با رونمایی از این فرش به نام حضرت امام حسین (ع) و یاران شهیدش متبرک شده است، امامی که نماد شجاعت، پایمردی و حق طلبی در برابر ظلم و جور جهانی بود.

امیررضا رجبی اظهار کرد: امام حسین (ع) و یارانش نمونه‌های بشری بودند که هر آنچه داشتند در راه اسلام و ایزد متعال هدیه کردند، فرش دستباف نیز که مزین به نام شهدای اسلام شده است، مسیری را آغاز کرده که همراه با برکت خواهد بود.

وی اظهار کرد: تفاوت صنعت فرش دستباف با تولیدات کارخانه‌ای در آن است که بافنده با تمام وجود فرش را تولید می‌کند و در واقع این محصول با پوست و خون بافنده عجین است، لذا وقتی مزین به نام امام حسین(ع) باشد، تولید بیشتر به توسعه فرهنگ شهید و شهادت کمک می‌کند.

سه بانوی تربت جامی فرش زیارت عاشورا را بافتند

تولیدکننده این فرش دستباف که از کارآفرینان نمونه خراسان رضوی نیز است، به خبرنگار ایرنا گفت: بافت این فرش توسط سه نفر از بافندگان کارگاه تولیدی‌ام در تربت جام از اسفندماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و امسال به پایان رسید، نقش آن متن زیارت عاشورا است، در حاشیه فرش اسامی شهدای کربلا نقش بسته و سخن پیامبر معظم درباره امام حسین (ع) در بالای فرش قرار دارد.

منصوره رجبی اظهار کرد: این فرش از نوع بزرگ پارچه با زمینه «مرینوس و چله ابریشم» است که هزار و ۴۷۸ گره در ۲ هزار و ۳۹۸ رج دارد.

وی درباره کارگاه تولیدی خود در تربت جام بیان کرد: ۲۰۰ بافنده در این کارگاه فرش می‌بافند؛ یکی از بزرگترین مشکلات تولیدکنندگان فرش بویژه این کارگاه کمبود نقدینگی است، اگر متولیان دولتی تولیدات کارگاه بنده را به یکی از نمایشگاه‌های خارجی معرفی کنند، هر سال یک فرش «بزرگ پارچه» تولید خواهم کرد.

رجبی اضافه کرد: افتخار من این است که ۱۰ سال قبل در یک کلاس «به‌بافی» از طریق سازمان بازرگانی شرکت کردم و پس از گذراندن این دوره موفق شدم ۹۰ درصد بافنده‌های زمینی باف استان خراسان رضوی را به دارهای عمودی منتقل کنم، مساله‌ای که روی سلامت بافندگان بسیار تاثیر دارد.

به گزارش ایرنا، ۳۵ هزار نفر جمعیت قطعی بافندگان فرش دستباف استان خراسان رضوی است که از این تعداد ۱۱ هزار نفر زیر پوشش بیمه هستند.

ارسال نظرات