ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۹۵۱۹
تحلیل یک استاد دانشگاه از برگزاری اولین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی
استاد دانشگاه با تاکید بر جایگاه مهم متن در هر اثر نمایشی گفت: در چند سال گذشته مشکلات متعددی مانند کرونا و نیز مسایل اقتصادی، تولید متون باکیفیت را دچار مشکل کرده است.
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳

محمدباقر قهرمانی که به عنوان یکی از اعضای هیات انتخاب نخستین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی با این حرکت فرهنگی همکاری داشته است، درباره تاثیر برگزاری چنین رویداد‌هایی بر رشد و ارتقای حوزه فیلمنامه‌نویسی در کشورمان به ایرنا گفت: در برگزاری این رویداد، نوعی امیدواری وجود دارد و به همین دلیل پذیرفتیم که به برپایی آن کمک کنیم چراکه در چند سال گذشته، علاوه بر مشکلات همیشگی‌مان مسائل تازه‌ای هم مانند کرونا و تنگنا‌های اقتصادی بر سر راه فیلمنامه‌نویسان ایجاد شده است که مجموعه این‌ها تولید متون هنری باکیفیت را با مسائل جدی رو به رو کرده است. به همین دلیل فکر کردیم اگر فضایی ایجاد شود که در سایه آن، فرصتی برای خلق فیلمنامه‌های تازه ایجاد شود، چه بهتر که در کنار این رویداد قرار بگیریم.

وی با تاکید بر نقش مهم این رویداد در کشف استعداد‌های تازه ادامه داد: با برگزاری چنین رویداد‌هایی تعدادی از جوانانی که احساس می‌کنند آمادگی خلق آثار تازه را دارند، اما کمتر زمینه‌ای برای بروز توانمندی خود داشته‌اند، مجالی برای فعالیت پیدا می‌کنند و امیدواریم با این رویداد جرقه اولیه تولید آثار باکیفیت زده شود و این حرکت فرهنگی هنری، بتواند به پخته شدن ایده‌های جوانان و نویسندگان مستعدی که کمتر فرصتی برای کار داشته‌اند، کمک کند.

این مدرس هنری در ارزیابی آثار رسیده به نخستین دوره رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی توضیح داد: آثار رسیده بسیار متفاوت بودند؛ هم از نظر کیفیت قصه‌گویی و ایده‌های نمایشی و هم از جهت گونه‌های مختلف سینمایی. به طوری که در انواع ژانر‌های سینمایی اعم از سریال، فیلم بلند، فیلم کوتاه، انیمیشن و آثار گوناگونی به ما رسید که همگی ارزیابی شدند و بهترین آثار برای مرحله اول انتخاب شدند.

وی با اشاره به این که نزدیک به هزار اثر به دبیرخانه نخستین دوره رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی رسیده است، افزود: بعد از ارزیابی اولیه و شناسایی بهترین آثار، با نویسندگانی که نمرات بالاتری داشتند، تماس گرفته شد تا ایده‌ها و متون آنان با کمک خودشان و بعد از دریافت بازخورد جمعی و عمومی و طی یک فرآیند آموزشی، کامل شوند.
رویداد‌های فیلم‌نامه نویسی باید مستمر باشند محمدباقر قهرمانی - استاد دانشگاه

قهرمانی درباره لزوم حضور تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان آثار هنری برای آشنایی با بهترین متونی که در دل این رویداد نوشته می‌شوند، گفت: برگزارکنندگان این رویداد چنین تعهدی نکرده‌اند، اما حتما پس ذهن آنان این است که این حرکت در این مقطع باقی نماند. اگر فرآیند تولید متون به درستی طی شود، امیدوارم تهیه‌کنندگان نیز از این حرکت حمایت و بتوانند نویسندگان جوان ما را پشتیبانی کنند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر ضرورت تداوم چنین رویداد‌هایی خاطرنشان کرد: این قبیل حرکت‌های فرهنگی نیازمند حمایت مدیران و دست‌اندکاران فرهنگی هنری هستند تا بتوانند به حیات خود ادامه بدهند و تاثیرگذار باشند.

وی در عین حال ابراز تاسف کرد: مشکل اینجاست که ما معمولا کوتاه‌مدت فکر می‌کنیم و خیلی از حرکت‌های خوب‌مان، موقتی است در حالی که اگر کار‌های مثبت تداوم داشته باشد، در استمرار است که ریشه می‌دوانند و به تکامل و پختگی می‌رسند و بدین ترتیب، آثار با کیفیت‌تری هم تولید می‌شوند.

قهرمانی اضافه کرد: برگزاری چنین حرکتی در یک مقطع خوب است، اما کافی نیست مانند درختی که یک سال آن را آبیاری کرده‌ایم در حالی که با مراقبت و رسیدگی مستمر است که آن درخت طی سال‌ها، بارور می‌شود و به ثمر می‌رسد.

این استاد دانشگاه یادآوری کرد: کسانی که این طرح را داده‌اند و برای آن بودجه‌ای هم در نظر گرفته‌اند، طبیعتا برنامه بلندمدتی برای برگزاری آن دارند که البته این موضوع تا حدودی هم به نتایج اولین دوره این رویداد بستگی دارد.

ارسال نظرات