ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۹۵۲۵
معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی؛
معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی از ایجاد اشتغال و کارآفرینی با توجه‌به گردشگری دینی سخن گفت.
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰

به گزارش بازارکار از روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر منوچهر جهانیان عضو هیئت‌علمی و معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی و رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار گردشگری ایران در یادداشتی تاکید کرد: امروزه گردشگران به دنبال شناخت فرهنگ و ویژگی‌های فرهنگی و آشنایی با آداب‌ورسوم و سنن محلی و کسب تجربیات ارزشمند به مقصدهای گردشگری سفر می‌کنند. یکی از انواع گردشگری، گردشگری دینی است که دودسته از گردشگران را در بر می‌گیرد.

 دسته اول کسانی که به اماکن مذهبی و مقدس که نزد پیروان آن دین از اهمیت و قداست خاصی برخوردار است و به‌قصد زیارت به آن مقصد سفرکرده و مناسک، اعمال زیارت و آداب حضور در آن مکان مورداحترام را به‌جای می‌آورند.
همانند مسلمانان که در حرم ائمه و معصومین و یا خانه خدا که تمامی اعمال قبل از حضور در آن مکان از جمله: غسل، طهارت، پاکیزگی و با وضو وارد شده و اعمال زیارت و مناسک عبادی و مذهبی را انجام می‌دهند. دسته دوم شامل کسانی که از پیروان سایر ادیان صرفاً باهدف شناخت و آگاهی و کسب تجربیات معنوی در این مکان‌ها حاضر شده و از فضای معنوی، منظر و جلوه‌های خاص مراسمات آئینی و مذهبی و نوع معماری و بناها و اماکن مذهبی بهره می‌برند.

 ایام محرم و آیین‌های سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) باتکیه‌بر آداب‌ورسوم و فرهنگ اصیل و بومی کهن و ریشه‌دار در مناطق مختلف سرزمین ایران از دیرباز پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان داخلی و خارجی بوده که باهدف کسب تجربیات معنوی و آشنایی با آیین‌های سنتی و مذهبی به این مناطق سفر می‌کنند.

 درصورتی‌که آداب، رسوم و مراسمات آئین در مناطق مختلف شناسایی و در تقویم مناسبت‌های دینی و مذهبی موردتوجه متولیان و دست‌اندرکاران قرار گیرد و به‌تبع آن زیر ساخت‌های موردنیاز گردشگران به این مناطق فراهم گردد، می‌تواند علاوه بر معرفی بیشتر ظرفیت‌های گردشگری این مناطق به گردشگران دینی و علاقه‌مندان در گسترش جغرافیایی فرهنگی کشور مؤثر واقع گردد.

 بنابراین حضور گردشگران موجب رونق کسب‌وکارهای بومی، محلی و ایجاد اشتغال و کارآفرینی و درآمدزایی، رفاه اجتماعی را در این مناطق به همراه دارد. این امر مستلزم برنامه‌ریزی و توجه جدی متولیان و دست‌اندرکاران گردشگری کشور است که امیدواریم موردتوجه و اهتمام قرار گیرد.

ارسال نظرات