ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۹۵۴۵
رئیس بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویج کشاورزی گیلان گفت: میانگین سنی شالیکاران گیلان از 52 سال به 48 سال کاهش یافته است.
پنجشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰

فاطمه عسکری بوزایه در گفت و گو با خبرنگار بازارکار درباره چگونگی میانگین سنی کشاورزان برنجکار گیلان با بیان اینکه چند سال قبل که قوانین جلوگیری از تغییرکاربری اراضی کشاورزی چندان سفت و سخت اجرایی نمی شد اغلب جوانان روستایی با انگیزه فروش اراضی کشاورزی، روستاها را ترک و راهی شهرها می شدند، اظهار کرد: در چند ساله اخیر به همت و پافشاری وزارت جهادکشاورزی در اجرای قوانین حفظ اراضی کشاورزی بویژه اراضی شالیکاری در شمال کشور به خصوص استان گیلان به دلیل هجمه زیاد خریداران زمین ارزان قیمت کشاورزی در گیلان از اقصی نقاط کشور و جلوگیری از تغییرکاربری اراضی، حضور جوانان روستایی برای کسب درآمد از شغل برنجکاری در مناطق روستایی رو به بهبود قرارگرفته است.

وی افزود: میانگین سنی شالیکاران گیلان از 52 سال به 48 سال در سالهای اخیر کاهش یافته است و نشان از ترغیب بیشتر جوانان برای فعالیت کشاورزی شالیکاری در گیلان دارد. عسکری خاطرنشان کرد: مسئله اقتصادی و رونق نرخ قیمت برنج و همچنین حمایت های کارشناسی همه جانبه کارشناسان سازمان جهادکشاورزی در حل مشکلات بخش کشاورزی استان بویژه شالیکاران بسیار موثر بوده و خواهد بود.

رئیس بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویج کشاورزی گیلان گفت در خصوص ترغیب و حضور بیشتر جوانان تصریح کرد: وزارت جهادکشاورزی و دولت می تواند با احداث شهرکهای مسکونی متناسب با بافت روستایی برای جوانان روستایی و همچنین بردن صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی از شهرها به روستاها زمینه ماندگاری و حضور فعال هرچه بیشتر جوانان روستایی را در بخش کشاورزی مناطق روستایی استان گیلان بیش از پیش فراهم کند.

وی با بیان اینکه جوانان روستایی کار، محل زندگی و تکنولوژی مناسب برای کشاورزی فراتر از سنتی یعنی کشاورزی صنعتی را امروزه طلب می کنند، گفت: احداث شهرکهای گلخانه ای و میادین بزرگ عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در روستاهای بزرگ از دیگر عواملی است که مانع مهاجرت جوانان روستایی از زادگاهشان می شود و به این ترتیب می توان امیدوار بود که در آینده نزدیک میانگین سنی کشاورزان برنج کار گیلان از 48سال هم کمتر شود.

 

ارسال نظرات