ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۹۶۰۳
 اتفاق بی سابقه در تاریخ فناوری اطلاعات
پس از اجرای یک به‌روزرسانی امنیتی در کامپیوترهایی که از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند، «صفحه آبی مرگ» مانیتورها را تسخیر کرد و ارزش سهام مایکروسافت را کاهش داد.
شنبه ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۹

به گزارش بازارکار از خبرگزاری سینا، این اتفاق به این معنی است که کامپیوترهای بسیاری از کار می‌افتند و در پی آن بخش عمده‌ای از صنایع و شرکت‌ها در سراسر جهان قادر به راه‌اندازی مجدد آنها نیستند. رسانه‌ها، فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و بسیاری از مراکز خدماتی هم با این اتفاق تحت تاثیر قرار می‌گیرند.


بی سابقه در تاریخ
«کراود استرایک» که یک شرکت امنیت سایبری است و محصولات امنیتی تولید می‌کند، با انتشار یک به‌روزرسانی اتفاقی را رقم زد که در طول تاریخ صنایع کامپیوتر و الکترونیک بی‌سابقه است.
از هند و سنگاپور تا آلمان و آمریکای شمالی با این خطا تحت تاثیر قرار گرفتند. اختلال در پروازهای شرکت‌های مسافرتی و هواپیمایی بیش از بقیه توجه مردم را جلب کرد، به طوری که بیش از هزار پرواز با اختلال و تاخیر روبه‌رو شد. همچنین شرکت‌هایی مانند اسکای نیوز امکان پخش اخبار خود را ازدست دادند.
علاوه بر اختلال در فرودگاه‌ها، این فاجعه کسب و کارها و توزیع کنندگان آنها را هم تحت تاثیر قرار داده است. هواپیماها در ایالات متحده زمین‌گیر شده‌اند، قطارها در بریتانیا تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و همچنین اسکنرهای فرودگاه ادینبورگ در اسکاتلند هم از کار افتاده‌اند.
برخورد «فالکون» به «پنجره»
کراود استرایک محصولی به نام «سنسور فالکون» دارد و مهندسان «کراود استرایک» اعلام کرده‌اند که این مشکل که در حال رفع آن هستند بر محصول سنسور فالکون آن تأثیر گذاشته است.
آنگونه که «کراود استرایک» می گوید، فالکون پلتفرم اصلی «کراود استرایک» است که به‌منظور جلوگیری از نفوذ، از طریق مجموعه‌ای از فناوری‌های ابری که از همه انواع حملات، از جمله بدافزار و موارد دیگر جلوگیری می‌کند، ساخته شده است.
با این اتفاق سیستم‌های عامل ویندوز فعلا قادر به کار نیستند و احتمالا باید به دنبال راهکارهایی برای راه اندازی دوباره بود.
سقوط از «پنجره»
با اتفاقی که ویندوز شرکت مایکروسافت را تحت تاثیر قرار داده، حالا شاهد سقوط ارزش سهام بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری دنیا هستیم.
«ویندوز» که شاخص‌ترین محصول مایکروسافت به شمار می‌آید و توانسته طی چند دهه به ارتقای ارزش سهام این شرکت کمک کند، حالا باعث افت ارزش سهام آن شده است.
در حالی که ارزش سهام مایکروسافت روز گذشته با ۳.۳ درصد کاهش به ۴۳۶ دلار رسید، اکنون و در زمان نگارش این گزارش با کمی افزایش به ۴۳۷.۱۱ دلار رسیده است. با این حال هنوز کاهش ۳.۲۶ درصدی را در مقایسه با پیش از این اتفاق، تجربه می‌کند.
تلاش برای بقا
مایکروسافت اعلام کرد که پس از شروع مشکلات سرویس در حدود ساعت ۶ بعد از ظهر روز گذشته، «اقدامات کاهشی» را انجام می‌دهد.
اسکای نیوز گزارش داد که این شرکت می‌گوید در حال بررسی مشکلات مربوط به سرویس‌های ابری در ایالات متحده و «مشکلی که بر چندین برنامه و خدمات آن تاثیر می گذارد» است.
یکی از سخنگویان مایکروسافت گفت: «ما از سناریویی آگاه هستیم که در آن مشتریان مشکلاتی را با دستگاه‌های خود تجربه می‌کنند که باعث بررسی باگ «صفحه آبی» به دلیل به‌روزرسانی اخیر «کراود استرایک» می‌شود.
به گفته او «ما به مشتریان توصیه می‌کنیم که از راهنمایی‌های ارائه شده توسط «کراود استرایک» پیروی کنند».
چه باید کرد؟
در حالی که گزارش‌های اولیه به مشکل به‌روزرسانی اشاره می‌کرد، کاربری به نام «برودی» که مدیر واحد CrowdStrike Overwatch است، در X (توئیتر سابق) نوشته است که «فایل کانال معیوب است، بنابراین مشکل کاملاً مربوط به‌روزرسانی نیست».
او در ادامه نوشته که راه حلی برای این مشکل وجود دارد.
1. ویندوز را در حالت Safe Mode یا WRE بوت کنید.
2. به C:\Windows\System32\drivers\CrowdStrike بروید.
3. فایل منطبق با “C-00000291*.sys” را پیدا و حذف کنید.
۴. به طور معمول بوت کنید.
رد فرضیه حمله سایبری
جورج کرتز، مدیر عامل کراود استرایک در X پستی ارسال کرد و تأیید کرد که این یک حمله سایبری نیست و به دلیل یک به‌روزرسانی نادرست ایجاد شده است.
به گفته او «کراود استرایک فعالانه با مشتریانی که تحت تأثیر نقصی که در یک به‌روزرسانی محتوای واحد برای میزبان‌های ویندوز پیدا شده است، در ارتباط است.‌ هاست‌های مک و لینوکس تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند. این یک حادثه امنیتی یا حمله سایبری نیست».
کورتز ادامه داد: «ما مشتریان را برای آخرین به‌روزرسانی‌ها به پورتال پشتیبانی معرفی می‌کنیم و به ارائه به‌روزرسانی کامل و مستمر در وب سایت خود ادامه می‌دهیم. ما همچنین به سازمان‌ها توصیه می‌کنیم که از طریق کانال‌های رسمی با نمایندگان کراود استرایک در ارتباط باشند. تیم ما به طور کامل بسیج شده است تا امنیت و ثبات مشتریان کراود استرایک را تضمین کند.»
در ایران چه اتفاقی افتاد؟
اگرچه این بحران جهانی تلقی شد، اما بعضی کشورها از جمله ایران، به گفته مسئولان تحت تاثیر آن قرار نگرفتند. بیشتر نسخه‌های ویندوز در ایران «اصلی» نیستند و این موضوع باعث شده که کامپیوترهای ایرانی با «صفحه آبی مرگ» روبه‌رو نشوند. به عنوان مثال، مسئولان فرودگاهی اعلام کردند که پروازها با اختلال مواجه نشده، چراکه از نرم‌افزارهای بومی استفاده می‌شود.

عمادالدین قاسمی‌پناه

ارسال نظرات