ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۹۷۷۲
مجری طرح کشت گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری گفت: گونه‌های موسیر،کلوس و زعفران در چهارمحال و بختیاری اقتصادی و مقرون به صرفه هستند.
سه‌شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۲

به گزارش بازار کار یزدان احمدزاده با بیان اینکه ۱۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان است، اظهار کرد: ۳۹۱ گونه گیاهان دارویی و معطر در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده که شامل ۱۹۸ گونه دارویی و ۱۹۳ گونه معطر است‌.

مجری طرح کشت گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه شرایط آب و هوایی، اقلیم استان و ارتفاع از سطح دریا باعث شده زعفران استان از طعم و رنگ بالایی برخوردار باشد، عنوان کرد: کشت زعفران به دلیل کم آب‌بر بودن مورد استقبال و توجه کشاورزان قرار گرفته است که میانگین برداشت این محصول پنج کیلوگرم در هر هکتار است.

وی با بیان اینکه زعفران در این استان بسته‌بندی نمی‌شود، گفت: معمولاً زعفران این استان به خراسان ارسال شده و با توجه به اقلیم این استان، همچنین به علت کیفیت مطلوب و رنگ و طعم خوب زعفران، این محصول با برند استان خراسان بسته‌بندی شده و صادر می‌شود.

احمدزاده اضافه کرد: ۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت زعفران رفته که بیشترین سطح آن در شهرستان شهرکرد است.

کشت موسیر در ۵۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری 

مجری طرح کشت گیاهان دارویی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۵۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت موسیر رفته است، اضافه کرد: ۴۵۰ هکتار آن در شهرستان کوهرنگ به صورت دیم کشت می‌شود.

احمدزاده افزود: کشت موسیر به دلیل کم آب‌بر و اقتصادی بودن مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است و چهارمحال و بختیاری به عنوان استان معین در کشت موسیر نام‌گذاری شده است.

وی تصریح کرد: موسیر به علت چند ساله بودن، مصرف آب بسیار پایین، قابلیت استفاده از اندام‌های تکثیری گل، برگ و پیاز و سازگاری با اقلیم چهارمحال و بختیاری مورد استقبال کشاورزان استان قرار گرفته است.

کشت گونه‌های موسیر، کلوس و زعفران در چهارمحال و بختیاری درآمدزایی بالایی دارند

مجری طرح کشت گیاهان دارویی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه میانگین برداشت موسیر در اراضی دیم چهار تن در هکتار است گفت: پیش‌بینی می‌شود از سطح ۵۵۰ هکتار کشت شده، ۲۲۰۰ تن موسیر برداشت شود و این در حالی است که در اراضی آبی میزان برداشت موسیر از هر هکتار به ۱۰ تن نیز می‌رسد.

وی عنوان کرد: ۱۸۰۰ هکتار از اراضی این استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته که ۳۲ درصد آن موسیر است.

احمدزاده بیان کرد: هر ساله با توجه به اعتباراتی که از سمت وزارتخانه به صورت ملی تخصیص داده می‌شود پیاز چه و بذر موسیر خریداری شده و در اختیار جهادکشاورزی شهرستان‌ها قرار می‌گیرد تا به صورت یارانه‌ای بین بهره‌برداران جهت کاشت توزیع شود.

وی خاطرنشان کرد:  گونه‌های موسیر و کلوس و زعفران در چهارمحال و بختیاری اقتصادی و مقرون به صرفه هستند.

ارسال نظرات