ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۹۸۰۱
از دولت‌سازان آینده چه می‌دانیم؟
یکی از اولین اقدامات رئیس‌جمهور منتخب، صدور حکمی برای محمدجواد ظریف در مقام «رئیس شورای راهبری کابینه دولت چهاردهم» بود، روز جمعه ۲۹ تیرماه ظریف در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس اسامی اعضای آن شورا معرفی کرد اما در مورد این ۳۱ نفر چه می‌دانیم؟
چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰

به گزارش بازارکار،  یکی از اولین اقدامات مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور منتخب، صدور حکمی برای محمدجواد ظریف در مقام رئیس شورای راهبری کابینه دولت چهاردهم بود. پزشکیان درواقع در این حکم به ظریف مسئولیت تام داد تا فرایند تشکیل کارگروه‌های شورای راهبری دولت چهاردهم را پیگیری و مدیریت کند تا سرانجام از دل ۵ کارگروه «سیاسی، دفاعی و امنیتی»، «اقتصادی»، «زیربنایی»، «فرهنگی» و «اجتماعی» اسامی پیشنهادی وزرای کابینه دولت استخراج و به رئیس‌جمهور داده شود.

در همین راستا، محمدجواد ظریف بامداد _جمعه بیست‌ونهم تیر_ فهرست اسامی اعضای «شورای راهبری انتخاب اعضا کابینه دولت چهاردهم» را اعلام کرد. این افراد عبارتند از: محمد جواد آذری جهرمی، نورالدین آهی، رحمت‌الله بیگدلی، علی تاجرنیا، احمد ترک‌نژاد، سمیه توحیدلو، محمد رضا جلایی‌پور، محسن حاجی میرزایی، الیاس حضرتی، هادی خانیکی، علی ربیعی، محسن رنانی، محمد رهبری، فیاض زاهد، علی شکوری‌راد، ابراهیم شیخ، سید رضا صالحی امیری، محمد صدوقی، علی طیب‌نیا، محمد جواد ظریف، امین عارف‌نیا، علی عبدالعلی‌زاده، حسین عبده تبریزی، عباس عبدی، رئوف قادری، محمد قائم‌پناه، محمد کبیری، حسین مرعشی، شهیندخت مولاوردی، مصطفی مولوی و فاطمه مهاجرانی.

اما انتشار این لیست با حواشی متعددی همراه بود و بسیاری از حضور برخی از چهره‌های دارای سابقه کیفری و برخی از افراد دارای مواضع متضاد با جمهوری اسلامی در میان اعضای اصلی شورا و اعضای کارگروه‌ها انتقاد کردند و حضور چنین چهره‌هایی را تضاد با رویکرد اعلامی رئیس‌جمهور منتخب در خصوص «عمل به منویات مقام معظم رهبری» دانستند، چراکه رهبر معظم انقلاب پیش‌تر در ایام انتخابات خطاب به نامزدها توصیه کرده بودند «هر فردی ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه داشته باشد به درد شما نمی‌خورد و همکار خوبی برای شما نخواهد بود، کسی که دلبسته آمریکا باشد و تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت و همچنین کسی که به راهبرد دین و شریعت بی‌اعتنایی کند، همکار و مدیر خوبی نیست. بنابراین همکار انی انتخاب کنید که اهل دین، شریعت، انقلاب و اعتقاد کامل به نظام اسلامی باشند.»

ایشان همچنین در دیدار روز یکشنبه _سی و یکم تیر_ با نمایندگان مجلس دوازدهم که رئیس‌جمهور منتخب نیز در آن حاضر بود در خصوص ویژگی‌ها و معیارهای ضروری برای افرادی که وزیر و میدان‌دار اقتصاد، فرهنگ، سازندگی و تولید خواهند شد، گفتند: کسی را باید میدان‌دار کرد که امین، صادق، متدین و از بن دندان معتقد به جمهوری اسلامی باشد. رهبر انقلاب اسلامی افزودند: ایمان یک شاخص مهم است، امید به آینده و نگاه مثبت به افق، شاخص مهم دیگر است و به کسانی که نگاهشان به افق تاریک است و معتقدند نمی‌شود کاری کرد، نمی‌توان مسئولیت‌های مهم و کلیدی داد. ایشان، تشرّع، اشتهار به صداقت و پاک دستی، نداشتن سابقه سو، برخورداری از نگرش ملی و غرق نشدن در مسائل سیاسی و جناحی و کارآمدی را از معیارهای ضروری دیگر برای اعضای کابینه دولت چهاردهم خواندند و گفتند: هم رئیس‌جمهور منتخب و هم مجلس باید این معیارها را رعایت کنند چرا که یک مسئولیت مشترک در انتخاب مسئولان کشور دارند.

بیوگرافی، مواضع و حواشی ۳۱ عضو شورای راهبری

در همین راستا این سوال مطرح می‌شود که اعضای اصلی شورای راهبری دولت چهاردهم به عنوان تأثیرگذارترین افراد در انتخاب وزرای آینده چه کسانی هستند و چه سوابقی دارند؟ 

۱- محمدجواد آذری جهرمی

محمدجواد آذری جهرمی زاده ۲۵ شهریور ۱۳۶۰ در استان فارس است که در دولت دوازدهم سِمت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را برعهده داشت. وی دانش‌آموخته مقطع کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه صنعت آب برق است و فعالیت شغلی خود را از سال ۱۳۸۴ به عنوان کارشناس فنی وزارت اطلاعات آغاز کرد. او از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات بود. آذری جهرمی همچنین در سال آخر فعالیت دولت یازدهم، برای مدت کمتر از یک سال، از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ به عنوان معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (محمود واعظی) و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت فعالیت می‌کرد. آذری جهرمی در رقابت‌های انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به عنوان قائم مقام ستاد انتخابات مسعود پزشکیان فعالیت می‌کرد.

توئیت آذری جهرمی در ایام دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اخیر که حامیان سعید جلیلی، رقیب انتخاباتی پزشکیان را «طالبان» خطاب کرده بود، واکنش‌های متعددی در پی داشت و بسیاری این تعبیر را توهین مستقیم به بیش از ۹ میلیون نفری دانستند که به این نامزد در دور اول انتخابات رأی داده بودند.

بیوگرافی، مواضع و حواشی ۳۱ عضو شورای راهبری

وی همچنین پس از ماجرای پرتاب میکروفون محمد فاضلی، مشاور فرهنگی پزشکیان در برنامه زنده میزگرد فرهنگی صدا و سیما در توییتی نوشت: «نشنیدن و هلهله کردن با هدف قطع صدای مظلوم، از سنت امویان است.»

بیوگرافی، مواضع و حواشی ۳۱ عضو شورای راهبری

لازم به ذکر است که زمزمه‌های استیضاح آذری جهرمی در مجلس دهم و یازدهم مطرح بود که آخرین پیگیری این استیضاح در خرداد ماه سال ۹۹ کلید خورد. بی‌توجهی به شبکه ملی اطلاعات، وضعیت مبهم پیام رسان‌های بومی، ضعف آنتن دهی تلفن‌های همراه و قطع مکرر ارتباطات تلفنی مردم، موتورهای جستجوگر داخلی و … دلایل نمایندگان مجلس یازدهم برای استیضاح آذری جهرمی بود.

علاوه بر این پیش‌تر در سال ۱۳۹۸ «حمیده زرآبادی» به عنوان نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی که در انتخابات اخیر مسئولیت سخنگویی ستاد مسعود پزشکیان را نیز بر عهده داشت انتقاداتی نسبت به آذری جهرمی، وزیر ارتباطات وقت مطرح کرده بود. او در نطقی در مجلس در خصوص قراردادهای خرید خارجی هزاران میلیاردی در همراه اول، مخابرات و رایتل، انتصابات و استخدام‌های فامیلی و گروهی در این شرکت‌ها، استفاده از رانت در وزارت ارتباطات، سو مدیریت و نداشتن تخصص کافی و انحصارطلبی و تبعیض و بی عدالتی در این وزارتخانه انتقادات جدی مطرح کرده بود.

بیوگرافی، مواضع و حواشی ۳۱ عضو شورای راهبری

۲- نورالدین آهی

نورالدین آهی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، مدرس بازنشسته دانشگاه، دکترای علوم سیاسی، عضو ستاد دانشجویی سید محمد خاتمی در انتخابات ۱۳۷۶، مسئول ستاد انتخاباتی مصطفی معین در رباط کریم در انتخابات ۱۳۸۴ و سخنگوی حزب دانش آموختگان ایران است، وی نامزد رد صلاحیت شده انتخابات سال ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی از حوزه رباط کریم است، او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ سمت معاون اجرایی ستاد مسعود پزشکیان را برعهده گرفت.

نورالدین آهی

۳- رحمت‌الله بیگدلی

رحمت الله بیگدلی عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت ایران اسلامی و یکی از فعالان اصلاح‌طلب کشور است. او در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد شد، اما موفق به کسب رأی نشد. بیگدلی همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان است.

اظهارات او در ایام اغتشاشات سال ۱۴۰۱ در خصوص حجاب اجباری و مهسا امینی جریان ساز شده بود. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در باره عنوان حجاب اجباری و اختیاری گفته بود: «این بحثی که با این عناوین در حال حاضر مطرح شده در هیچ کجای تاریخ اسلام وجود ندارد و در زمان پیامبر اکرم (ص) هم حجاب تنها برای زنان مسلمان بود نه زنان مسیحی و یهودی و …!»

بیگدلی درباره ماجرای مهسا امینی هم گفته بود: «مهسا امینی را به‌خاطر حجاب گرفتند و برای ارشاد بردند که نتیجه آن همانی شد که دیدید، اما حجابی که مرحوم مهسا امینی داشت امروز آرزوی حکومت است و خیلی‌ها به دنبال این هستند که همان حجاب امروز رعایت شود، اما تندروی نتیجه عکس داد.»

همچنین در سال ۹۷، در پی آنچه بیگدلی به عنوان عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی آن را اقدامات غیرقانونی «الیاس حضرتی» در حزب اعتماد ملی، شامل عزل و نصب مسؤولان دفاتر، شاخه‌ها، کمیته‌ها و راه‌اندازی کانال و صفحات غیرقانونی و … خوانده بود، دستور توقف کلیه اقدامات حضرتی در حزب اعتماد ملی توسط دستگاه قضائی صادر شد.

رحمت اله بیگدلی

۴- علی تاجرنیا

علی تاجرنیا متولد ۱۳۴۸ در مشهد و دندانپزشک است، او فعالیت به عنوان نماینده مردم مشهد در دوره ششم مجلس شورای اسلامی و عضویت در جبهه مشارکت ایران اسلامی (منحل شده است) را در کارنامه سوابق خود دارد. او در دوران رقابت‌های انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی استان تهران مسعود پزشکیان فعالیت می‌کرد. او همچنین در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ مسئولیت سخنگویی ستاد انتخاباتی محسن مهرعلیزاده را بر عهده داشت.

لازم به ذکر است که او در انتخابات سال ۱۳۸۸ در کمیته صیانت از آرا ستاد میرحسین موسوی عضویت داشت و در جریانات مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ بازداشت شد. تاجرنیا در دادگاه معترضین اعتراضات ۱۳۸۸ به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و نیز تبلیغ علیه نظام به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد و بر اساس رأی دادگاه تجدیدنظر به یکسال حبس محکوم و نهایتاً در آذرماه ۱۳۸۹ از زندان آزاد شد.

او همچنین از امضا کنندگان نامه معروف به مقام عالی کشور و از شرکت کنندگان در تحصن و استعفای دسته جمعی نمایندگان مجلس ششم در اعتراض به نظارت استصوابی اعمال شده توسط شورای نگهبان در انتخابات مجلس هفتم بود.

علی تاجرنیا

۵- احمد ترک‌نژاد

احمد ترک‌نژاد متولد ۱۳۳۹ در استان لرستان و سیاستمدار اصلاح‌طلب است. وی همواره به رویکرد اصلاحی معتقد بوده و راه برون‌رفت از چالش‌ها را راهبردهای اصلاح‌طلبانه عنوان کرده است، اما به اعتقاد او این مسئله هم دلیلی نیست بر تأیید همه رویکردها و راهبردهای جناحی که موسوم به اصلاح‌طلب است.

از مهم‌ترین سوابق وی می‌توان به معاون وزیر جهاد سازندگی در دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی و استانداری کرمانشاه در دولت اصلاحات اشاره کرد. سرپرست سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و معاون وزیر کار، مؤسس و مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری بانک پارسیان، عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری بانک اقتصاد نوین و عضو هیئت مدیره شرکت تأمین سرمایه نوین از دیگر عناوینی است که در کارنامه سوابق او به چشم می‌آید.

بیوگرافی، مواضع و حواشی ۳۱ عضو شورای راهبری

۶- سمیه توحیدلو

سمیه توحیدلو متولد ۱۳۵۷ و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با مرتبه استادیار است. توحیدلو فارغ‌التحصیل کارشناس مهندسی شیمی – صنایع غذایی، از دانشکده فنی دانشگاه تهران، کارشناس ارشد توسعه اجتماعی از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و دکتری جامعه‌شناسی گرایش توسعه از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است. نام توحیدلو به واسطه اتفاقات ۸۸ و بازداشت و رسانه‌ای شدن ماجرای شلاق خوردن وی بر سر زبان‌ها افتاد.

وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ فعال ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و از برنامه‌ریزان اصلی در برپایی زنجیره انسانی سبز از خیابان راه‌آهن تا تجریش بود. توحیدلو در یک روز پس از انتخابات، در ساعت ۳ بامداد روز ۲۴ خرداد در خانه‌اش دستگیر شد. در دادگاه انقلاب به یک سال حبس، ۱۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد، اما در دادگاه تجدید نظر حکم یک سال حبس او نقض شد.

سمیه توحیدلو

۷- محمدرضا جلایی‌پور

محمّدرضا جلایی‌پور پژوهشگر اجتماعی، کنشگر مدنی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب ایرانی است. جلایی‌پور متولد سال ۱۳۶۱ در بیرجند و دارای مدرک دکتری رشته مطالعات ایران از دانشگاه آکسفورد انگلستان است. او همچنین فرزند حمیدرضا جلایی‌پور جامعه‌شناس ایرانی است. او در سال ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ به دلیل فعالیت‌های ضد امنیتی‌اش در انتخابات ۸۸ سه بار بازداشت شد و مجموعاً ۵ ماه را در بازداشت انفرادی به سر برد، اما در نهایت تبرئه شد.

بیوگرافی، مواضع و حواشی ۳۱ عضو شورای راهبری

۸- محسن حاجی‌میرزایی

حاجی‌میرزایی زاده ۱۳۳۸ در قم، سیاستمدار ایرانی است که در دولت دوازدهم از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ سمت وزیر آموزش و پرورش را برعهده داشت. او همچنین در دولت‌های یازدهم و دوازدهم از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ به‌عنوان دبیر هیئت دولت ایران فعالیت می‌کرد. او دانش‌آموخته کارشناسی در رشته علوم اجتماعی از دانشگاه تهران و کارشناس ارشد مدیریت از مرکز مدیریت دولتی و دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است.

لازم به ذکر است که محسن حاجی میرزایی به همراه محمد قائم پناه افرادی بودند که دفتر جدید پزشکیان در نهاد ریاست جمهوری را تحویل گرفتند و حاجی میرزایی به عنوان رئیس دفتر موقت پزشکیان انتخاب شد. او همچنین در نامه‌ای خطاب به احزاب اصلاح طلب از سوی دفتر پزشکیان از آنها درخواست کرد تا گزینه‌های پیشنهادی خود برای وزرای دولت چهاردهم را معرفی کنند.

محسن حاجی میرزایی

۹‌- الیاس حضرتی

الیاس حضرتی متولد ۲ مهر ۱۳۴۰، نظامی بازنشسته و سیاستمدار اصلاح‌طلب است، که در ششمین و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس حضور داشت. او همچنین در ادوار سوم تا پنجم مجلس، نماینده رشت بود. وی هم‌اکنون صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول روزنامه اعتماد است. حضرتی فعالیت نظامی را پس از وقوع انقلاب ۱۳۵۷ در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز کرد، در خلال جنگ ایران و عراق از اعضای این نهاد بود و از ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۶ فرماندهی لشکر ۱۶ قدس را برعهده داشت. وی از موسسین حزب همبستگی و چندی دیگر از احزاب اصلاح‌طلبان و همچنین از اعضای مؤسس و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی است.

حضرتی به عنوان مدیرمسئول روزنامه اصلاح طلب اعتماد و چهره‌های نزدیک به مهدی کروبی، در یادداشتی به تعریف و تمجید از مهدی کروبی از سران فتنه ۸۸ پرداخت و کروبی را پرچمدار هشدار و انذار در خصوص انحرافات و اعوجاجات انقلاب معرفی کرده که عده‌ای از جریانات از حضور و تنفس او وحشت دارند. حضرتی در این یادداشت مدعی شده است که ماجرای سال ۸۸ برای جریانات افراطی یک فرصت تاریخی ایجاد کرد تا یاران امام (ره) و وفاداران به اساس انقلاب اسلامی و جوهره پاک جمهوری اسلامی را از سر راه بردارند. او در قسمتی از این یادداشت نوشته است: «زمانی که تصمیم گرفته شد جریان انقلاب اسلامی و اهداف و آرمان‌های آن بسته‌بندی شده و کنار گذاشته شود و جمهوری اسلامی، حاکمیت مردم و رأی مردم به بازی گرفته شود قطعاً کروبی مانع بزرگی در مسیر بود و باید به زندان و حصر می‌رفت و… حتی اینک هم که در حصر است، برخی افراد و جریانات از حضور و تنفس او وحشت دارند.»

بیوگرافی، مواضع و حواشی ۳۱ عضو شورای راهبری

۱۰- هادی خانیکی

هادی خانیکی متولد ۱۳۳۰ در شهرستان گناباد است. وی از اعضای هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و از اساتید دانشگاه تهران است. او در دولت اصلاحات، مشاور سید محمد خاتمی در امور رسانه و مطبوعات، و سپس مشاور رئیس‌جمهور در امور فرهنگی بود. از دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به ریاست پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، عضویت در شورای سردبیری روزنامه کیهان در دهه ۷۰، هیئت منصفه مطبوعات، شورای مرکزی جهاد دانشگاهی و مدیریت مؤسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها اشاره کرد.

او در یادداشتی در صفحه اینستاگرامش که در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ در روزنامه اعتماد نیز منتشر شد از ابتلای خود به سرطان پانکراس خبر داد و پس از گذشت بیش از یکسال، در یادداشت دیگری در نهم آبان ۱۴۰۲ در روزنامه اعتماد نوشت که از سرطان رهایی پیدا کرده است. خانیکی در این یادداشت با توجه به تجربه زیسته خود که از چنگ سرطان رهایی یافته تاکید کرد: «پرسش بنیادین این است که آیا می‌توان در کانون این جهان زیست تلخ بذرهای امید را کاشت و بارور کرد؟ پاسخ من به این پرسش بنا به زیسته‌ها و تجربه‌هایم در این روزها مثبت است.»

هادی خانیکی

۱۱- علی ربیعی

علی ربیعی متولد سال ۱۳۳۴ در تهران است. او دارای مدرک دکتری مدیریت استراتژیک بوده و از اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور است. در کارنامه سوابق ربیعی فعالیت به عنوان سخنگوی دولت و دستیار رئیس‌جمهور در امور ارتباطات اجتماعی (دولت دوازدهم)، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی (دولت‌های یازدهم و دوازدهم)، مشاور اجتماعی و مسئول اجرایی شورای عالی امنیت ملی (دولت‌های هفتم و هشتم) و همچنین معاون وزیر اطلاعات به چشم می‌خورد. ربیعی در جریان رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از اعضای ستاد میرحسین موسوی بود که قبل از اتمام رأی‌گیری در نشست رسانه‌ای اعلام پیروزی قطعی موسوی در انتخابات با نسبت اختلاف رأی بسیار زیاد در کنار وی در پیشگاه خبرنگاران قرار گرفت و ادعای پیروزی مطرح شد.

علی ربیعی

۱۲- محسن رنانی

محسن رنانی زاده ۱۳۴۴ در رهنان اصفهان، اقتصاددان نهادگرا، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان و از چهره‌های اقتصادی ایران است. رنانی علی‌رغم عضویتش در هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان کمتر تحلیل‌های اقتصادی ارائه داده و بیشتر به عنوان یک فعال سیاسی شناخته می‌شود. برخی، طرفداران نسخه ایرانی نهادگرایی را نزدیک به جریان چپ جهانی در حوزه اقتصادی می‌دانند.

رنانی به عنوان یک اقتصاددان نزدیک به جریان اصلاحات یکی از ۱۶۳ اقتصاددان عمدتاً نهادگرای امضا کننده نامه حمایت از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ در ایران بود. او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ هم از امضا کننده نامه حمایت برخی از اقتصاددانان از نامزدی میرحسین موسوی و نظریات اقتصادی دولت پیشنهادی او بود. رنانی می‌گوید: «در انتخابات سال ۹۲ برای آمدن آقای روحانی سنگ تمام گذاشتم.» انتشار مقاله‌ای از وی پس از انتخابات امسال با عنوان «روستای نصف جهان» انتقادات فراوانی را در پی داشت.

محسن رنانی در جریانات سال ۱۴۰۱ یادداشتی با عنوان «سقوط»، برای انتشار عمومی منتشر کرد که در آن مدعی شده بود نظام سیاسی ایران، سه مرحله از سقوط را طی کرده و «اصلاح از بالا» جواب نمی‌دهد چون پیش‌شرط موفقیتِ آن، «باورپذیر» بودن نظام سیاسی است و نظام سیاسی، «باورپذیری» خود را در ذهن بخش بزرگی از جامعه از دست داده و تأکید کرده بود که جمهوری اسلامی در آستانه مرحله چهارم سقوط ایستاده است.

محسن رنانی

۱۳- محمد رهبری

محمد رهبری فعال جوان اصلاح طلب و دانش آموخته دکتری علوم سیاسی در دانشگاه علامه طباطبایی است. او در کارنامه سوابق خود، فعالیت به عنوان دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران را دارد.

محمد رهبری

۱۴- فیاض زاهد

فیاض زاهد متولد سال ۱۳۴۱ در رشت و دارنده دکتری تاریخ در گرایش ایران اسلامی است، وی استادیار واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد بوده و هم تاریخ درس می‌دهد هم جامعه شناسی سیاسی. زاهد از نمایندگان نخستین شورای شهر رشت بوده است. ریاست شورای نویسندگان روزنامه «اعتماد» و عضویت شورای سردبیری این روزنامه و همچنین «همبستگی» و «اعتماد ملی» جزو سوابق روزنامه نگاری زاهد محسوب می‌شود.

فیاض زاهد

۱۵- علی شکوری‌راد

شکوری راد پزشک و فعال سیاسی اصلاح‌طلب ایرانی و دبیرکل سابق حزب اتحاد ملت، زاده طارم استان زنجان است. وی از حامیان میرحسین موسوی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ بود. وی همچنین نماینده مردم تهران در مجلس ششم و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی بود. او در اولین کنگره حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به عنوان دبیرکل این حزب انتخاب شد. شکوری‌راد در ۲۰ مهر ۱۳۸۹ پس از مراجعه به دادسرا بازداشت شد، دادستان تهران دلیل بازداشت او را اتهامات امنیتی اعلام کرد.

همزمان با انتشار اخباری مبنی بر عدم احراز صلاحیت برخی از نامزدهای مجلس یازدهم، در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۹۸ اعلام شد که شکوری راد نیز صلاحیتش احراز نشده است.

بیوگرافی، مواضع و حواشی ۳۱ عضو شورای راهبری

۱۶- ابراهیم شیخ

شیخ متولد سال ۱۳۵۳ و از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب است، وی دارای دکترای مدیریت دولتی با گرایش مدیریت توسعه و کسب از دانشگاه علامه طباطبایی است. از سوابق اجرایی شیخ‌زاده می‌توان به معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران، رئیس کمیسیون انتصابات شهرداری تهران، عضو اصلی هیئت رسیدگی به تخلفات اداری شهرداری تهران، عضو و رئیس هیئت مدیره صندوق بازنشستگی شهرداری تهران، عضو هیئت امنای صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران، رئیس هیئت مدیر شرکت هادیان شهر، و عضو هیئت مدیر مرکز بازرگانی ایران وابسته به مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی اشاره کرد. او در دوران رقابت‌های انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به عنوان معاون روابط عمومی ستاد مسعود پزشکیان فعالیت می‌کرد.

ابراهیم شیخ» معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران شد - خبرگزاری مهر |  اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

۱۷- سیدرضا صالحی امیری

سیّد رضا صالحی امیری، زاده ۱۳۴۰ در شهرستان بابل است. او سیاستمدار، مقام امنیتی سابق و رئیس سابق کمیته ملی المپیک ایران، قائم‌مقام و معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بوده است. او در آغاز کار دولت حسن روحانی، هفتاد روز سرپرست وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. صالحی امیری پیش از این در وزارت اطلاعات، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت کرده است. صالحی امیری در دوران رقابت‌های انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به عنوان معاون فرهنگی و هنری ستاد مسعود پزشکیان فعالیت می‌کرد.

سید رضا صالحی امیری

۱۸- محمد صدوقی

محمد صدوقی، نوه شهید آیت الله صدوقی سومین شهید محراب و از روحانیون یزد است او در حال حاضر تولیت مسجد حظیره یزد را بر عهده دارد؛ این مسجد یکی از اولین پایگاه‌های سیاسی جنبش‌های انقلابی استان یزد به رهبری سومین شهید محراب آیت الله صدوقی بوده است.

بیوگرافی، مواضع و حواشی ۳۱ عضو شورای راهبری

۱۹- علی طیب‌نیا

علی طیّب‌نیا، زاده ۱۶ فروردین ۱۳۳۹ و اقتصاددان نهادگرای میانه‌رو و سیاستمدار ایرانی است که از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ در دولت تدبیر و امید به‌عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی فعالیت کرد. از او به‌عنوان نظریه‌پرداز و نفر اول اقتصادی دولت یازدهم یاد شده است. او همچنین در دوره‌های مختلف عضو شورای پول و اعتبار بوده است و استاد تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است. طیب‌نیا دانش‌آموخته نخستین دوره دکترای دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی این دانشگاه است. او در دوران ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی برای چهار سال معاون طرح و بررسی نهاد ریاست‌جمهوری و سپس برای یک سال معاون اقتصادی و هماهنگی امور برنامه و بودجه معاونت اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بود.

طیب نیا در حالی بر صندلی وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت اول روحانی تکیه زد که ۵۳ سال داشت و عنوان جوان‌ترین وزیر کابینه را از آن خود کرده بود. او در جلسه رأی اعتماد با به دست آوردن ۲۷۴ رأی مثبت در صدر فهرست وزیرانی قرار گرفت که بالاترین رأی را در تاریخ جمهوری اسلامی داشتند. طیب‌نیا که در دوران وزارتش توانست نرخ تورم را در دو سال پیاپی در دوره مسؤولیت خود تک رقمی کند، تاکید کرده است: نظام مالی و بازارهای مالی ما در ایران بانک‌محور هستند یعنی در گذشته تأمین مالی بنگاه‌ها و مردم عمدتاً توسط نظام بانکی صورت گرفته در زمانی که من مسؤولیت وزارت اقتصاد را بر عهده گرفتم و یک نظام برنامه‌ریزی عملیاتی برای مجموعه دستگاه‌های مشمول تنظیم کردیم یکی از اهداف ما این بود که سهم بازار سرمایه را از تأمین مالی کشور بالا ببریم؛ اقداماتی هم در این مسیر انجام شد.

او از جمله افرادی است که معتقد است باید کشور را از لیست سیاه FATF خارج کرد. طیب نیا درباره دستاوردهای دولت اول روحانی و زمان وزارتش می‌گوید: در دوران مسئولیت من در وزارت امور اقتصادی و دارایی قبل از اینکه برجام به نتیجه برسد تکرار می‌کنم قبل از اینکه مذاکرات به نتیجه برسد ما تورم را نزولی کردیم، رشد اقتصادی را مثبت کردیم، سعی می‌کنیم از ظرفیت‌های اقتصاد داخلی استفاده کنیم متأسفانه ما در تحریم‌های داخلی هستیم، زیرا عده‌ای با کج فهمی خودشان سعی می‌کنند ما را در این تحریم‌های ظالمانه نگه‌دارند و ما اجازه نمی‌دهیم.

در نهایت حضور طیب‌نیا در ایام انتخابات در کنار مسعود پزشکیان سبب شد تا بسیاری به آینده برنامه‌های اقتصادی دولت چهاردهم امیدوار شوند.

بیوگرافی، مواضع و حواشی ۳۱ عضو شورای راهبری

۲۰- محمدجواد ظریف

محمّدجواد ظریف خوانساری، زاده ۱۷ دی ۱۳۳۸ در اصفهان سیاستمدار و دیپلمات ایرانی است که از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ سمت وزیر امور خارجه ایران را بر عهده داشت. او همچنین از اعضای شورای عالی جمعیت هلال‌احمر و دانشیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران است. او دانش‌آموخته کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشگاه ایالتی سان‌فرانسیسکو و همچنین کارشناسی ارشد مطالعات بین‌الملل و دکترای حقوق و روابط بین‌الملل از دانشگاه دنور است. ظریف فعالیت شغلی خود را از سال ۱۳۵۷ در کنسولگری ایران در سانفرانسیسکو آغاز کرد. او از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۸۱ برای مدت ۱۰ سال، معاونت حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه را بر عهده داشت. وی در فاصله سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶ به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل متحد فعالیت می‌کرد.

از جمله مهمترین مسئولیت‌های ظریف در دوره مسئولیتش به عنوان وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی، مذاکرات هسته‌ای ایران با تعدادی از کشورهای قدرتمند جهان، موسوم به گروه ۵+۱ بود که در نهایت منجر به توافق معروف به برجام شد. با آغاز به کار دولت دوازدهم به ریاست حسن روحانی، محمدجواد ظریف مجدداً به عنوان وزیر امور خارجه از مجلس رأی اعتماد گرفت. دور دوم فعالیت ظریف به عنوان وزیر امور خارجه ایران، دوره‌ای پُرچالش بود. در این زمان دونالد ترامپ به ریاست جمهوری ایالات متحده رسید و با دستور او مبنی بر خروج آمریکا از توافق برجام، سطح تنش میان ایران و ایالات متحده را به شدت افزایش داد. از جمله مهم‌ترین نشانه‌های افزایش تنش در این زمان، شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی و حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی آمریکا در پاسخ به این اقدام تروریستی بود.

او مجدداً پس از سه سال، در ایام انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ با حضور در برنامه میزگرد سیاست خارجی صدا و سیما به عنوان مشاور مسعود پزشکیان، به عرصه توجهات بازگشت و پس از آن با حضور در برنامه‌ها و سفرهای انتخاباتی پزشکیان حمایت تمام قد خود از او را ادامه داد. درنهایت نیز پس از انتخاب پزشکیان به عنوان رئیس دولت چهاردهم، در اولین حکم صادره از سوی وی، به عنوان رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم انتخاب شد.

اظهارات جنجالی ظریف در ایام انتخابات امسال با واکنش‌های مختلفی همراه شد.

بیوگرافی، مواضع و حواشی ۳۱ عضو شورای راهبری

۲۱- امین عارف‌نیا

امین عارف‌نیا متولد سال ۱۳۶۰ یکی جوانانی است که دوره محمدعلی نجفی شهردار وقت تهران با پست مشاور شهردار و همچنین رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شروع به کار کرده است. او در کارنامه سوابق خود فعالیت به عنوان معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی را دارد.

بیوگرافی، مواضع و حواشی ۳۱ عضو شورای راهبری

۲۲- علی عبدالعلی‌زاده

علی عبدالعلی‌زاده متولد ۱۳۳۳ در ارومیه و دارای مدرک دکتری مهندسی عمران است. او فعالیت به عنوان رئیس هیئت مدیره سرمایه گذاری تأمین اجتماعی در دولت یازدهم، وزیر مسکن و شهرسازی در دولت‌های هفتم و هشتم و استاندار آذربایجان شرقی (دولت ششم) را در کارنامه سوابق خود دارد. عبدالعلی زاده در دوران رقابت‌های انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به عنوان رئیس ستاد مسعود پزشکیان فعالیت می‌کرد، اظهارات او در مورد گران کردن قیمت حامل‌های انرژی در ایام انتخابات حاشیه‌ساز شد.

عبدالعلی‌زاده در پاسخی واکنش برانگیز به سوالی در مورد گران شدن قیمت بنزین گفته بود: دولت اگر دولت تعاملی باشد به همین کارشناسان که می‌گویند بنزین باید ۵۰ هزار تومان شود، به مدت سه شب هر شب یک موافق و یک مخالف به تلویزیون بیایند و بنشینند و درباره گران شدن حامل‌های انرژی صحبت کنند، مردم حرف‌ها را می‌شنوند که چرا گران شود بعد بگوید چگونه گران کنیم. حالا که مردم پذیرفتند و دیدند که چاره‌ای نیست و باید گران شود، بگویند دو مطلب باید در اینجا وجود داشته باشد نخست اینکه چگونه گران کنیم؟ آیا این ۵۰ هزار تومان یکباره گران شود یا اینکه طی یکسال یا دو سال گران کنیم؛ طبق این برنامه به اینجا برسانیم.

بیوگرافی، مواضع و حواشی ۳۱ عضو شورای راهبری

۲۳- حسین عبده تبریزی

حسین عبده تبریزی متولد سال ۱۳۳۰ در تهران و دارای مدرک دکترای تخصصی در رشته امور مالی و بانکداری از مدرسه عالی بازرگانی منچستر است. در کارنامه سوابق او در کنار تدریس دروس مالی در دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی و دانشگاه امام صادق (ع)، فعالیت به عنوان مشاور وزیر راه و شهرسازی در دولت یازدهم، عضویت در شورای عالی بورس (۱۳۹۷-۱۳۹۲)، مشاور وزارت امور اقتصادی و دارایی در دولت هشتم، مدیرعاملی چندین شرکت در حوزه سرمایه‌گذاری، همچنین ریاست هیئت مدیره بانک اقتصاد نوین وجود دارد.

عبده تبریزی از جمله کارشناسان اقتصادی بود که در کنار پزشکیان در برنامه‌های تبلیغاتی تلویزیونی حاضر شد.

 

حسین عبده تبریزی

۲۴- عباس عبدی

عباس عبدی، روزنامه‌نگار، پژوهشگر و فعال سیاسی، یکم تیر ۱۳۳۵ در تهران به دنیا آمد. دوران دبیرستان را در مدرسه الهی گذراند و در سال ۱۳۵۳ در رشته مهندسی نساجی از دانشکده پلی تکنیک تهران فارغ‌التحصیل شد و سپس تحصیلات خود را در رشته مهندسی پلیمر در دانشگاه امیرکبیر ادامه داد. فعالیت‌های سیاسی و مذهبی را با ورود به دانشگاه آغاز کرد و مدتی در بخش اطلاعات خارجی دفتر اطلاعات و تحقیقات نخست‌وزیری مشغول به کار شد و مطالعات سیاسی اجتماعی خود را در آن مقطع آغاز کرد. چندی بعد مسئولیت دفتر پژوهش‌های اجتماعی در معاونت سیاسی دادستان کل کشور را عهده‌دار شد و به مطالعات میدانی اجتماعی پرداخت.

از دیگر فعالیت‌های عبدی می‌توان به مسئولیت معاونت فرهنگی مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری، عضویت در شورای سردبیری روزنامه سلام و … اشاره کرد. عبدی از مؤسسان مؤسسه‌ی پژوهشی آینده و عضو مؤسس جبهه مشارکت و سپس شورای مرکزی و دفتر سیاسی حزب و همچنین عضو هیئت مدیره‌ی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران بوده است.

بیوگرافی، مواضع و حواشی ۳۱ عضو شورای راهبری

۲۵- محمد رئوف قادری

محمد رئوف قادری متولد ۱۳۴۲ در روانسر و اهل سنت است. او فعالیت به عنوان نماینده مردم پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اورامانات در پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی، مشاور رئیس مجلس ششم در امور کردها و اهل سنت و مشاور وزیر بازرگانی (دولت هشتم) را در کارنامه فعالیت‌های خود دارد.

بیوگرافی، مواضع و حواشی ۳۱ عضو شورای راهبری

۲۶- محمد قائم‌پناه

محمدجعفر قائم‌پناه چشم‌پزشک کرمانشاهی که سال‌هاست در تهران اقامت دارد، عضو شورای راهبری دفتر رئیس‌جمهور منتخب برای انتخاب اعضای کارگروه‌های پنجگانه (سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، زیربنایی و اجرایی) برای انتخاب گزینه‌های تصدی وزارتخانه‌های دولت پزشکیان شد. قائم‌پناه از دوستان قدیمی دکتر پزشکیان است که در دوران وزارت پزشکیان، وی به عنوان یکی از معاونان او در وزارت بهداشت خدمت کرده است.

بیوگرافی، مواضع و حواشی ۳۱ عضو شورای راهبری

۲۷- محمدجعفر کبیری

محمدجعفر کبیری ۸ آبان سال ۹۷ به عنوان معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد، کبیری از مدیران جوان و دانش آموخته اقتصاد از دانشگاه تهران و شهید بهشتی با ۳۱ سال سن جوان‌ترین معاون وزیر دولت محسوب می‌شد. کبیری پیش از این مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مشاور عالی شرکت بازرگانی دولتی ایران و عضو هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش بود و جایگزین حمید کلانتری معاون بازنشسته این وزارتخانه شد.

بیوگرافی، مواضع و حواشی ۳۱ عضو شورای راهبری

۲۸- سید حسین مرعشی

حسین مرعشی متولد سال ۱۳۳۷ در شهر رفسنجان استان کرمان است، و برادر همسر مرحوم هاشمی رفسنجانی است. او از فعالین سیاسی و عضو حزب کارگزاران سازندگی است که مسئولیت‌هایی همچون استانداری کرمان، نمایندگی مجلس، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و مسئولیت‌هایی در جهاد سازندگی از جمله آن‌هاست.

او مدرک کارشناسی اقتصاد از دانشگاه تهران دریافت کرده است. مرعشی فعالیت‌های خود را از جهاد سازندگی آغاز کرده است، و سابقه نمایندگی مردم کرمان در دوره‌های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی و استانداری کرمان را داراست. وی در دو سال ابتدای دولت ششم، رئیس دفتر مرحوم هاشمی رفسنجانی بود، پس از تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دوران ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی به عنوان رئیس این سازمان منصوب شد، پس از ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد از ریاست سازمان محیط زیست برکنار شد و سپس فعالیت خود را به عنوان عضو ارشد و سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد. حسین مرعشی در فروردین ماه سال ۱۳۸۷ در انتخابات مجلس هشتم شورای اسلامی به عنوان قائم مقام ائتلاف اصلاح طلبان و رئیس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان تهران انتخاب شد.

بیوگرافی، مواضع و حواشی ۳۱ عضو شورای راهبری

۲۹- شهیندخت مولاوردی

شهیندخت مولاوردی، زاده ۱ آبان ۱۳۴۴ سیاستمدار اصلاح‌طلب، حقوقدان، پژوهشگر و فعال امور زنان ایرانی است که در دولت دوازدهم از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ به‌عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی فعّالیت می‌کرد و در دولت یازدهم سمت معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور را برعهده داشت. او دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان، مسئول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان و همکار کمیسیونِ زنانِ جبهه مشارکت ایران اسلامی است.

۲۴ تیر ۱۳۹۹ اعلام شد که شهیندخت مولاوردی با شکایت دستگاه امنیتی و انتظامی کشور با ۳ عنوان اتهامی در دادسرای فرهنگ و رسانه مجرم شناخته شد و کیفرخواست نامبرده صادر و جهت رسیدگی به دادگاه ارسال شد. مولاوردی با اتهاماتی مانند فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی، تشویق به فساد و فحشاء و در اختیار قرار دادن اطلاعات و اسناد طبقه‌بندی شده با هدف برهم زدن امنیت کشور مواجه گردیده و نهایتاً توسط قوه قضائیه مجرم شناخته و به دو سال و نیم زندان محکوم شد. او در ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ اعلام کرد از تمامی آن اتهامات تبرئه شده‌است.

در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ مولاوردی به مناسبت روز جهانی خانواده در کانال تلگرامی خود پستی منتشر کرد که نمایش دو زن و یک فرزند یا دو مرد و یک فرزند به عنوان خانواده در آن، تصویری از ازدواج همجنس‌گرایان را نشان می‌داد این مسئله موجب شد فعالان حوزه خانواده و زنان به انتشار عکسی که منجر به ترویج هم‌جنس‌گرایی و عادی جلوه دادن خانواده همجنس‌گرا شده، واکنش نشان دهند. مولاوردی پس از حذف این پست توضیح داد که در شرایط خواب و بیداری آن را منتشر کرده است.

بیوگرافی، مواضع و حواشی ۳۱ عضو شورای راهبری

۳۰- مصطفی مولوی

مصطفی مولوی متولد سال ۱۳۳۸ در میانه، دانش آموخته رشته عمران و از فعالان سیاسی اصلاح طلب است. او از هم رزمان شهید مهدی باکری و مسعود پزشکیان در دوران دفاع است. سردار مولوی از جمله معدود هم رزمان نزدیک شهید باکری است که از جنگ زنده خارج شده است. او جانشین شهید «مهدی باکری» در لشکر عاشورا از جمله رزمندگانی است که از اوایل تشکیل سپاه به این نهاد پیوست و در عملیات‌های مختلف همچون طریق‌القدس والفجر ۸ و کربلای ۵ مجروح شد.

مولوی در سال ۸۸ به عنوان رئیس ستاد میرحسین موسوی در استان آذربایجان شرقی فعالیت می‌کرد و در سال ۱۳۹۲ نیز قائم مقام ستاد حسن روحانی بود و در دوران رقابت‌های انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری نیز به عنوان رئیس ستاد مردمی مسعود پزشکیان فعالیت می‌کرد.

مصطفی مولوی، رئیس ستاد مردمی مسعود پزشکیان کیست؟

۳۱- فاطمه مهاجرانی

فاطمه مهاجرانی متولد سال ۱۳۴۹ در شهرستان اراک و دارای مدرک دکتری رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه هریوت‌وات اسکاتلند و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزش عالی ارشاد دماوند است. وی همچنین رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شریعتی بوده که فعالیت به عنوان رئیس مرکز استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش از سوی سید محمد بطحائی، وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم را در کارنامه سوابق خود دارد.

مقالات منتشر شده از جانب وی بیشتر در موضوعات داده کاوی، استراتژی آموزش الکترونیکی، سیستم‌های ترکیبی و رضایت دانشجو تهیه شده است. فاطمه مهاجرانی مطالبات زنان را مطالبات جامعه می‌داند و تاکید دارد، وقتی حال جامعه خوب می‌شود که حال زنان جامعه بهتر شده باشد همچنین در صدد بررسی آسیب‌هایی است که به زنان وارد شده است.

بیوگرافی، مواضع و حواشی ۳۱ عضو شورای راهبری

در یک جمع‌بندی نهایی می‌توان گفت تمام ۳۱ نفر عضو شورای راهبری دولت چهاردهم دارای گرایش‌های اصلاح‌طلبانه هستند که البته میزان این گرایش برابر نبوده و متفاوت است، خبرگزاری ایمنا بر اساس شواهد موجود و مسؤلیت و مواضع افراد آن‌ها را بدین صورت طیف‌بندی کرده است:

بیوگرافی، مواضع و حواشی ۳۱ عضو شورای راهبری

 
به نقل از ایمنا

ارسال نظرات