اربعین حسینی برتمامی عزاداران تسلیت باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۹۹۱۴
سید صولت مرتضوی در نشست جشنواره ملی مهارت که صبح امروز به مناسبت هفته ملی مهارت در محل مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد در سخنان کوتاهی خاطرنشان کرد: خوشبخت و مفتخریم که میزبان فعالان و دلسوزان حوزه مهارت‌آموزی کشور هستیم. همچنین مفتخریم که توانستیم با همکاری مجلس شورای اسلامی گرهی از گره‌های حوزه آموزش مهارتی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور را باز کنیم.
دوشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۹

 

 

 

به گزارش خبرنگار بازارکار، دکتر عظیمی رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نیز در این نشست با اشاره به موارد ذکر شده در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری توسط مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: در جلسه روز گذشته که مراسم تنفیذ برگزار شد و من نیز در این مراسم حضور داشتم، مقام معظم رهبری توصیه‌هایی با چند کلیدواژه جالب توجه مبنی بر مردم‌سالاری ارائه کردند. خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در زمینه انتخابات و حق انتخاب خادمین خود سربلند است و در تمامی انتخابات بر اساس قانون، منتخب مردم برگزیده شده است. این موضوع جایی برجسته تر می‌شود که نهادها و سازمان‌ها وظایف و مسئولیت‌های خود را نیز با مردم شریک شوند.

وی با ارائه آمار مجوزهای تاسیس آموزشگاه در کشور ادامه داد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اعطای ۳۶ هزار مجوز آموزشگاه آزاد و ثبت آمار مشارکت شصت درصدی آموزش توسط بخش خصوصی و مردم توانست این ماموریت را با موفقیت به انجام برساند و اجرای وظیفه خطیر مهارت آموزی در کشور را با مردم شریک شود.

عظیمی با اشاره به عملکرد فوق العاده این سازمان در سال‌های اخیر گفت: هر کسی که در این حوزه حضور دارد باید مسئولیت مختص به خود را انجام دهد. ما در این یکی دو سال اخیر در همه شاخص‌ها جهش داشتیم و بر مبنای برنامه تحولی دولت حرکت کرده ایم. سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در این زمینه رتبه اول را میان سازمان‌ها به دست آورده است.

تصویب اساسنامه این سازمان پس از نیم قرن

به گزارش خبرنگار بازارکار، رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به تصویب اساسنامه این سازمان پس از نیم قرن اظهار کرد: در این مسیر موانع و کمبودهایی وجود داشت که با تلاش جمعی سازمان و همراهی دولت و نگاه بلند مجلس شورای اسلامی و کمیته آموزش انتظار پنجاه‌ساله سازمان به اتمام و اساسنامه سازمان با ۱۸ بند به امضاء رسید.

وی با اشاره به ورود این سازمان به موضوع اشتغال گفت: بر اساس تفکر جهادی وقتی یک مجموعه در انجام ماموریت‌های خود موفق است تلاش می‌کند تا در هر زمینه‌ای که می‌تواند کمک کند ورود کرده و تاثیرگذار باشد. ما نیز در دوره فعالیت خود در موضوع اشتغال ورود کردیم و نتیجه آن هم ثبت پایین ترین نرخ بیکاری کشور بود.

 رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به تلاش این سازمان برای نمایش افتخارات بین المللی آموزش فنی و حرفه ای کشور تاکید کرد: ما مکلف و متعهدیم که توانمندی‌های کشور را در دنیا به نمایش بگذاریم و نظریه صدور انقلاب را با صدور توانمندی‌ها اجرا کنیم. راهبرد دیپلماسی مهارت به این دلیل انجام شد و ما برای اولین بار با کشورهای مختلف برای آموزش مربیگری همکاری کردیم. این جزوی از افتخارات سازمان است.

رتبه‌بندی نیز برای این سازمان و کارکنان آن اعمال شد

در ادامه علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: ما در مجلس شورای اسلامی و در این کمیسیون با ۳۰ دستگاه در ارتباط هستیم. وقتی ما با موضوع سازمان آموزش فنی و حرفه ای روبه رو شدیم متوجه نبود اساسنامه این سازمان در نیم قرن گذشته شدیم. لذا تصمیم گرفتیم اساسنامه این سازمان را بنویسیم و با نوشتن این اساسنامه کمک ویژه ای نیز به این سازمان کردیم.  

وی با اشاره به اهمیت رتبه بندی برای مدرسان فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: رتبه‌بندی نیز برای این سازمان و کارکنان آن اعمال شد و تلاش کردیم تا تفاوتی میان آموزش چه در سازمان آموزش فنی و حرفه ای و چه در دانشگاه تهران وجود نداشته باشد. همچنین ما تلاش کردیم تا با اجرای سازوکار tax credit به تولید و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان رونق ببخشیم. این مورد به این صورت است که اگر کسی محصولی تولید کند و به اقتصاد کشور کمک کند از مالیات وی کسر شود.

وی با اشاره به تخصیص اعتبارات ویژه به این سازمان گفت: همچنین ما توانستیم ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اختصاص دهیم و بخشی از اعتبار مبارزه با قاچاق را نیز به این سازمان رساندیم. ما همچنان برای این سازمان برنامه داریم و کار ما با سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تمام نشده است. کار مهارت و حرفه منجر به ایجاد بهره‌وری خواهد شد و ما در این زمینه نیز از سبک زندگی رسول خدا الگو میگیریم که به کار اهمیت می دادند.

منادی همچنین با اشاره به اهمیت توجه به افزایش دانش و سواد عمومی در کشور گفت: ما موضوع نهضت سوادآموزی را منتفی کردیم و با این دیدگاه جلو رفتیم که سواد امروزه بخش بزرگی از مهارت‌ها و اطلاعات را در بر میگیرد. لذا در این زمینه نیز در مجلس در حال کار روی این موضوع هستیم تا ببینیم وظیفه ارتقا دانش و سواد عمومی کشور را به چه کسی محول کنیم.

مهارت راهکار برون رفت از بسیاری از بحران‌های کار است

در ادامه علی بابایی کارنامی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مجلس در راستای بهبود وضعیت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اظهار کرد: مهارت و مهارت آموزی امروز از ضروریات و بدیهیات کشور است. مهارت راهکار برون رفت از بسیاری از بحران‌های کار است. متاسفانه یکی از مشکلات ما در برنامه‌های توسعه این بوده است که به مهارت توجه ویژه نشده است و تلاش ما این بوده تا بتوانیم به این موضوع به طور خاص بپردازیم. در برنامه هفتم توسعه نیز تکالیفی تعیین شده است که باید به آن عمل شود. به تعبیر عامیانه، باید به مردم ماهیگیری یاد بدهیم.

وی افزود: متاسفانه یکی از مشکلات ما این است که مدرسین آموزش فنی و حرفه ای کشور خود در زمینه درآمد و معیشت مشکل دارند و ابتدا باید این مشکل برطرف شود.

هر دانش آموز در مدرسه باید یک مهارت بیاموزد

همچنین حمید رضا حاجی بابایی نایب رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تلاش های صورت‌گرفته برای ارتقا سطح آموزش فنی و حرفه ای کشور خاطرنشان کرد: اگر کشور بخواهد توسعه پیدا کند و به رشد هشت درصدی توسعه در کشور که هم در برنامه ششم و هم در برنامه هفتم پر مجلس مصوب شده برسد باید به موضوع بهره‌وری توجه ویژه ای داشته باشد. ما یک بشکه نفت را اگر خوش بینانه صد دلار بفروشیم، کشورهای دیگر پانصد دلار از آن سود میبرند. ما در مجموع نفت و گاز رتبه اول دنیا را داریم اما کشورهای دیگر با داشتن رتبه اول نیروی انسانی پنج الی ده برابر ما سود می‌کنند. لذا باید تحول عظیمی در کشور شکل بگیرد و در آموزش و پرورش حد اقل پنجاه درصد مدارس ما در دوره متوسطه فنی و حرفه ای باشد. اگر روزی این عدد به هفتاد درصد برسد، ایده آل ما خواهد بود. هر دانش آموز در مدرسه باید یک مهارت بیاموزد. امروز دیپلم هنرستان مانند اکسیژن برای صنعت، تولید و کشاورزی ماست. پیش بینی ما این است که حداقل سی درصد دانشگاه های کشور دکتری فنی بدهند. برخی از دانشگاه‌های ما باید تبدیل به آموزشگاه‌های فنی شوند.وی با اشاره به لزوم افزایش سهم آموزش‌های مهارتی برای دانش‌آموزان ادامه داد: وقتی میگوییم هفتاد درصد دانش‌آموزان ما فنی و حرفه ای باشند، یعنی باید این آموزش‌ها به بخش خصوصی اختصاص یابد. ظرف دولت محدود است. باید اقتصاد از دولت گرفته شود و به مردم داده شود. ما تلاش کردیم تا حتی صنایع نفتی که خط قرمز هستند را به بخش خصوصی واگذار کنیم. ما نیازمند داشتن نیروی فعال مهارتی هستیم. دانش آموز باید از روز اول کارآمد بودن را یاد بگیرد.

حاجی بابایی تصریح کرد: همچنین فرهنگ این موضوع نیز باید نهادینه شود و فرد با میل خود آچار دست بگیرد و کار کند و به آن افتخار کند.

به گزارش بازارکار، حاجی بابایی با اشاره به ایجاد منبع درآمدی ثابت برای سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: ما برای اولین بار در کمیسیون تلفیق طرحی را مصوب کردیم که شاید جزو سختترین کارهای ما بود و آن هم اعطای یک منبع مطمئن و متقن قانونی برای درآمدزایی سازمان آموزش فنی و حرفه ای بود. امیدواریم این کار دائمی برای همیشه باقی بماند و سبب تقویت روزافزون سازمان فنی و حرفه ای کشور شود.

وی با اشاره به معضل هدررفت نیروی انسانی در کشور ادامه داد: ۱۶ میلیون لیتر در روز سوخت از کشور به بیرون قاچاق می‌شود. این مشکل عمده اقتصادی کشور ماست. کشور ما ثروتمند است و نباید گذاشت این ثروت هدر برود. نکته مهم این است که ثروت اصلی کشور ما نه نفت و گاز، بلکه نیروی انسانی کشور ماست. اولین خدمت دولت این است که هرآنچه در اختیار دارد،‌ در اختیار مردم قرار دهد.

همچنین در جریان این مراسم تجلیل ملی از دکتر صحرایی وزیر آموزش و پرورش، دکتر دارابی مشاور وزیر نفت، محمد جواد زاده کمند رییس مرکز مهارت آموزی سربازان، رضا اکبری رییس کانون کارفرمایان کشوری و تنی چند از مدیران سازمان‌های مختلف دولتی به عمل آمد و نشان سفیر ملی مهارت‌آموزی کشور به حمیدرضا حاجی بابایی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اعطا شد. همچنین با حضور سید صولت مرتضوی وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی از طرح کارگاه‌های آموزش هوش مصنوعی در ۳۱ استان کشور به طور همزمان رونمایی شد.

گزارش: امیرطاها بینام

ارسال نظرات