بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۰۰۵۶
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

راه‌های تأمین مالی برای هزینه‌های استارت‌آپ‌ها، گوناگون است و مواردی از جمله میکرووام‌ها، پیش‌فروش محصول و سرمایه‌گذاری شخصی را در بر می‌گیرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، بر اساس مطالعاتی که در حوزه موفقیت و شکست بیزینس‌ها انجام شده است، حدود ۹۴ درصد از بیزینس‌ها در سال اول فعالیت خود با شکست مواجه می‌شوند و پژوهشگران دلیل آن را فقدان هزینه‌های کافی برای ادامه فعالیت یک کسب و کار دانسته‌اند. نه تنها بیزینس‌ها، بلکه حتی استارت‌آپ‌ها نیز ممکن است در ابتدای فعالیت خود با شکست مواجه شوند. به همین دلیل، تأمین مالی برای استارت‌آپ‌ها، بسیار اهمیت دارد.

معمولا، اولین سوالی که بسیاری از نوآوران و صاحبان استارت‌آپ‌ها از خودشان می‌پرسند این است که از «کجا هزینه این پروژه را تأمین کنیم و راه‌های تأمین مالی برای استارت‌آپ‌ها چیست؟»

هر نوع کسب و کار و بیزینسی، از کوچک گرفته تا مقیاس‌های بزرگ برای شکل‌گیری و ادامه بقای خود به تأمین مالی نیاز دارد. تأمین مالی پروژه‌ها، اغلب به‌عهده راس یک استارت‌آپ یا مدیرعامل یک شرکت است.

اما چگونگی راه‌های تأمین مالی هر استارت‌آپ به دو عامل اصلی ماهیت بیزینس و نوع بیزینس بستگی دارد.

اینکه محصول هر مجموعه‌ای چیست؟ برای چه بازار هدفی تولید می‌شود؟ و تولید هر محصول چه میزان هزینه‌بردار است؟ برای تعیین تأمین مالی، بسیار اهمیت دارد.

انواع راهکار برای تأمین مالی استارت‌آپ‌ها

راهکار‌های گوناگونی از جمله سرمایه‌گذاری جمعی، سرمایه‌گذاران داوطلب، سرمایه‌گذاری شخصی، سرمایه‌داران ریسک‌پذیر، میکرووام‌ها، برنامه‌های توسعه فناوری در شرکت‌های کوچک، دوستان، خانواده و آشنایان و پیش‌فروش محصول از جمله روش‌های گوناگون برای تأمین مالی کسب و کار‌ها هستند.

استارت‌آپ‌ها برای اینکه بتوانند هزینه‌های خود را تأمین کنند به سرمایه نیاز دارند. درواقع جذب سرمایه یکی از مسولیت‌های اصلی مدیران استارت‌آپی است تا مسیر را برای رشد کسب‌وکار خود هموار کنند. در این میان، راه‌های مختلفی برای تأمین مالی استارت‌آپ‌ها وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

اگر شما هم در ابتدای راه هستید و قصد دارید کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید یا سال‌هاست در حوزه استارت‌آپی فعالیت دارید، با ما همراه باشید تا در ادامه انواع روش‌های تأمین مالی برای استارت‌آپ‌ها را به‌طور کامل بررسی کنیم.

۸ منبع قابل اعتماد که می‌توانند از نظر مالی استارت‌آپ شما را تأمین کنند

همانطور که گفتیم، منابع مختلفی برای جذب سرمایه و تأمین مالی استارت‌آپ‌ها وجود دارند که شما بسته به شرایط خود می‌توانید یک یا چند مورد از آن‌ها را انتخاب کنید. در اینجا می‌خواهیم ۸ مورد از رایج‌ترین آن‌ها را به شما معرفی کنیم:

۱- استفاده از پس‌انداز شخصی (بوت استرپینگ)

عده‌ای از افراد ترجیح می‌دهند به جای کمک گرفتن از دیگران، از همان ابتدا به صورت مستقل فعالیت کنند و هزینه‌های استارت‌آپ خود را از راه سرمایه شخصی تأمین کنند. این موضوع که در میان فعالان استارت‌آپی با مفهوم «بوت استرپینگ» شناخته می‌شود، مزایا و معایبی دارد که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم:

مزایای تأمین مالی استارت‌آپ با استفاده از پس‌انداز شخصی (بوت استرپینگ)
حفظ مالکیت استارت‌آپ و مستقل ماندن
دسترسی همیشگی به سرمایه
صرفه‌جویی در هزینه‌ها، به دلیل عدم نیاز به پرداخت بهره
تمرکز بر روی رسیدن به اهداف کسب‌وکار
معایب تأمین مالی استارت‌آپ با استفاده از پس‌انداز شخصی (بوت استرپینگ)
وجود منابع مالی محدود
ریسک اتمام پول و سرمایه اولیه
ظرفیت رشد محدود
نیاز به بودجه‌بندی عاقلانه
عدم تنوع در سبد سرمایه‌گذاری و ریسک شکست استارت‌آپ
کاهش احتمال جذب سرمایه‌گذاران خارجی

۲- قرض گرفتن از خانواده یا دوستان

راه دیگری که بعضی افراد برای جذب سرمایه استارت‌آپ انتخاب می‌کنند، قرض گرفتن از خانواده یا دوستان است. این افراد اولین کسانی هستند که در هنگام از میان انتخاب انواع روش‌های تأمین مالی برای استارت‌آپ‌ها به ذهن می‌رسند و جذب سرمایه از طریق آنها، مزایا و معایب خاص خود را دارد:

مزایای تأمین مالی استارت‌آپ با استفاده از قرض گرفتن از خانواده یا دوستان
دسترسی راحت‌تر و سریع‌تر در مقایسه با منابع مالی سنتی مثل بانک‌ها
انعطاف‌پذیری بیشتر از نظر نرخ بهره و بازپرداخت
حمایت عاطفی در صورت بروز شکست
معایب تأمین مالی استارت‌آپ با استفاده از قرض گرفتن از خانواده یا دوستان
از بین رفتن روابط خانوادگی و دوستانه در صورت شکست
محدود بودن سرمایه
عدم وجود بینش صحیح در رابطه با نحوه مدیریت هزینه‌ها، بخاطر نبود سرمایه‌گذاران حرفه‌ای
احساس تحت فشار بودن از نظر عاطفی
وجود ریسک حقوقی و مالی و بروز سوء تفاهم، در صورت عدم وجود سند حقوقی

۳- سرمایه‌گذاران فرشته (Angel investor)

یکی دیگر از راه‌های تأمین مالی برای استارت‌آپ‌ها، کمک گرفتن از سرمایه‌گذاران فرشته است. مزیت بزرگی که این روش نسبت به روش قبلی (قرض گرفتن از خانواده یا دوستان) دارد این است که اغلب سرمایه‌گذاران از تخصص و تجربه لازم در این حوزه برخوردار هستند و می‌توانند راهنمایی‌های ارزشمندی را در اختیار مدیران استارت‌آپی قرار دهند.

از دیگر مزایای تأمین مالی از طریق سرمایه‌گذاران فرشته، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای تأمین مالی استارت‌آپ از طریق سرمایه‌گذاران فرشته
داشتن آزادی عمل بیشتر در مقایسه با سرمایه‌گذاران خطرپذیر
افزایش اعتبار استارت‌آپ
افزایش فرصت برای توسعه کسب‌وکار

کمک گرفتن از این دسته از سرمایه‌گذاران معایبی نیز دارد:

معایب تأمین مالی استارت‌آپ از طریق سرمایه‌گذاران فرشته
کنترل کمتر بر روی مالکیت استارت‌آپ
کاهش ارزش سهام
گزارش‌دهی و پاسخگویی در مورد نحوه عملکرد استارت‌آپ
مواجهه با انتظارات سرمایه‌گذاران و احساس تحت فشار بودن
احتمال عدم همسویی منافع و شکست خوردن استارت‌آپ

۴- شتاب‌دهنده‌ها

شتاب‌دهنده‌ها، یکی دیگر از انواع روش‌های تأمین مالی برای استارت‌آپ‌ها هستند که توانسته‌اند انقلابی نو در صنعت کسب‌وکار ایجاد کنند؛ زیرا با فراهم کردن منابع مختلف در طول مسیر رشد کسب‌وکار، در کنار مدیران استارت‌آپی هستند. با این وجود، کمک گرفتن از شتاب‌دهنده‌ها معایبی نیز دارد که در این بخش به‌طور کامل مزایا و معایب آن را معرفی می‌کنیم:

مزایای تأمین مالی استارت‌آپ از طریق شتاب‌دهنده‌ها
تمرکز کامل بر روی رشد و توسعه استارت‌آپ
استفاده از راهنمایی‌های افراد متخصص و حرفه‌ای
دسترسی به منابع آموزشی مختلف از طریق برنامه‌هایی که شتاب‌دهنده‌ها برگزار می‌کنند
فرصت‌های شبکه‌سازی
افزایش اعتبار
معایب تأمین مالی استارت‌آپ از طریق شتاب‌دهنده‌ها
واگذاری بخشی از مالکیت استارت‌آپ
تعهد به برآورده کردن انتظارات شتاب‌دهنده
عدم همسویی اهداف بین استارت‌آپ و شتاب‌دهنده
بسته به شتاب‌دهنده، ممکن است سرمایه دریافتی محدود باشد

۵- یارانه‌های دولتی

گاهی اوقات دولت‌ها با هدف رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال، از استارت‌آپ‌ها حمایت می‌کنند و بودجه‌ای را در اختیار صاحبان کسب‌وکار قرار می‌دهند تا از آن طریق بتوانند بخشی از هزینه‌های خود را تأمین کنند. استفاده از یارانه‌های دولتی برای تأمین مالی استارت آپ‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارد:

مزایای تأمین مالی استارت‌آپ از طریق یارانه‌های دولتی
جذب سرمایه با بهره کم
افزایش اعتماد به کسب‌وکار و معتبرتر شدن آن
کاهش ریسک مالی و نگهداری از سرمایه شخصی
دسترسی به منابع تخصصی، به‌واسطه امکاناتی که دولت در اختیار کسب‌وکار‌ها قرار می‌دهد.
معایب تأمین مالی استارت‌آپ از طریق یارانه‌های دولتی
محدود بودن سرمایه
تعهد برای گزارش‌دهی و انجام امور اداری مربوطه
وابستگی به منابع دولتی و ریسک از دست رفتن سرمایه

۶- وام‌های بانکی

یکی از پرطرفدارترین راه‌ها برای جذب سرمایه استارت‌آپ‌ها، دریافت وام بانکی است. روشی که همانند سایر راه‌های تأمین مالی، مزایا و معایب خاص خود را دارد:

مزایای تأمین مالی استارت‌آپ از طریق وام‌های بانکی
حفظ استقلال و مالکیت نسبی استارت‌آپ
ساخت تاریخچه اعتباری و راحت‌تر شدن مسیر برای دریافت وام‌های بزرگتر
افزایش اعتبار استارت‌آپ
عدم درگیر سهام شرکت‌ها
معایب تأمین مالی استارت‌آپ از طریق وام‌های بانکی
فرایند طولانی درخواست و تایید و گیر افتادن در بروکراسی‌های اداری
مسئولیت و ریسک شخصی برای بازپرداخت وام
دسترسی به سرمایه محدود
نیاز به فراهم کردن مدارک

۷- شراکت با کارآفرینان معتبر (سرمایه‌گذاری جمعی)

شراکت با کارآفرینان معتبر، یکی دیگر از استراتژی‌هایی است که استارت‌آپ‌ها برای تأمین هزینه‌های خود آن را انتخاب می‌کنند. در این روش افرادی که به‌تازگی می‌خواهند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند و سرمایه اولیه را ندارند، به‌سراغ کارآفرینان موفق می‌روند و با واگذاری بخشی از سهام خود، مبلغی را برای تأمین هزینه‌های مالی دریافت می‌کنند.

این روش نیز مزایا و معایب خاص خود را دارد:

مزایای تأمین مالی استارت‌آپ از طریق شراکت با کارآفرینان معتبر (سرمایه‌گذاری جمعی)
استفاده از راهنمایی‌ها و تجارب افراد متخصص
دسترسی به منابع و سرمایه لازم برای تأمین هزینه‌ها
افزایش اعتبار استارت‌آپ و مشهور شدن به‌واسطه حضور کارآفرینان معتبر
شراکت در سود و ضرر
عدم نیاز به بازپرداخت ماهانه، در مقایسه با وام‌های بانکی
معایب تأمین مالی استارت‌آپ از طریق شراکت با کارآفرینان معتبر (سرمایه‌گذاری جمعی)
از دست دادن استقلال و مدیریت کامل استارت‌آپ
کاهش ارزش سهام
در صورت عدم همسویی منافع در ادامه مسیر، استارت‌آپ با شکست مواجه می‌شود
لزوم تدوین استراتژی بازاریابی قوی

۸- سرمایه‌گذاران خطرپذیر (Bootstrap Financing)

سرمایه‌گذاران خطرپذیر افرادی هستند که در شرکت‌ها و پروژه‌هایی که در مراحل اولیه و ریسک بالای خود قرار دارند، سرمایه‌گذاری می‌کنند. این افراد به‌دلایل مختلف آمادگی این را دارند که برای کمک به رشد و توسعه این پروژه‌ها ریسک کنند. کمک گرفتن از این دسته از سرمایه‌گذاران می‌تواند بودجه مورد نیاز استارت‌آپ‌ها را فراهم کند، ولی در مقابل معایبی نیز دارد.

در زیر مزایا و معایب تأمین مالی از طریق سرمایه‌گذاران خطرپذیر را برای شما لیست کرده‌ایم:

مزایای تأمین مالی استارت‌آپ از طریق سرمایه‌گذاران خطرپذیر (Bootstrap Financing)
ایجاد شرایط مناسب برای تیم‌سازی و شبکه‌سازی
برخورداری از منابع مالی به میزان کافی
دسترسی به مشاوران و متخصصان حرفه‌ای
مدیریت ریسک‌های موجود و مورد حمایت قرار گرفتن برای رشد کسب‌وکار
افزایش اعتبار
معایب تأمین مالی استارت‌آپ از طریق سرمایه‌گذاران خطرپذیر (Bootstrap Financing)
حضور در جلسات طولانی و مدام هیئت مدیره
عدم کنترل کامل بر روی مدیریت استارت‌آپ
واگذاری بخش قابل توجهی از سهام شرکت
انتظارات و فشار بالای سرمایه‌گذاران بر مدیران استارت‌آپی
به خطر افتادن حریم خصوصی، به خاطر نیاز به گزارش‌دهی‌های شفاف
به وجود آمدن تنش در مدیریت، در صورت همسو نبودن منافع در طولانی مدت
بهترین راه برای تأمین مالی استارت‌آپ کدام است؟

تا اینجا با انواع روش‌های تأمین مالی برای استارت‌آپ‌ها آشنا شدیم. حالا که نوبت به انتخاب روش جذب سرمایه رسیده، می‌خواهیم بررسی کنیم که بهترین راه برای تأمین مالی کدام است؟

با وجود اینکه بهترین روش جذب سرمایه بسته به شرایط شما می‌تواند متفاوت باشد، اما به‌طور کلی، مراجعه به شتاب‌دهنده‌ها و کمک گرفتن از آن‌ها منطقی‌ترین راه است.

ممکن است در آغاز، فراهم کردن شرایط لازم برای پذیرفته شدن از سوی شتاب‌دهنده‌ها کمی وقت‌گیر باشد، اما مزایای این روش آنقدر زیاد است که ارزش زمان گذاشتن را دارد.

اگر شما بتوانید شتاب‌دهنده‌ها را برای تأمین هزینه‌های مالی استارت‌آپ خود قانع کنید، به منبعی ارزشمند دسترسی پیدا کرده‌اید که می‌تواند تمام هزینه‌های اولیه شما را پوشش دهد. علاوه‌براین، به خاطر حضور سرمایه‌گذاران مختلف در شتاب‌دهنده‌ها، این فرصت در اختیار شما قرار می‌گیرد تا بتوانید ایده‌های خود را مطرح کنید و برای ادامه مسیر رشد خود با سرمایه‌گذاران بالقوه آشنا شوید.

مزیت مهم دیگری که شتاب‌دهنده‌ها دارند این است که راهنمایی‌های موثری را در اختیار مدیران استارت‌آپی قرار می‌دهند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا استراتژی‌های بازاریابی موفقی را برای پیشبرد اهداف خود طراحی کنند.

از آنجایی که شتاب‌دهنده‌های زیادی وجود دارند، می‌خواهیم در بخش بعدی نکاتی را به شما معرفی کنیم که در انتخاب مناسب‌ترین گزینه می‌تواند موثر باشد.

ارسال نظرات