ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۶۰۱۵۳
با حضور سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی
نخستین رویداد آموزشی و استارت‌آپی طرح توسعه زنجیره ارزش راهبردی ماهیان سردآبی کشور روز شنبه به میزبانی اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری و با حضور سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی برگزار شد.
شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴

به گزارش بازارکار از ایرنا،  سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی با اشاره به ورود مجموعه جهاد دانشگاهی به حوزه شیلات گفت: در این ارتباط یک شرکت مشترک در چهارمحال و بختیاری با هدف کاهش تلفات مزارع پرورش ماهی در بخش تکثیر بچه ماهی مقاوم ورود کرده است.

مسعود ابراهیمی با تاکید بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت بخش دولتی افزود: این آمادگی وجود دارد این دانش فنی در اختیار بخش خصوصی قرار داده شود.

وی اظهار داشت: همچنین در زمان حاضر مجموعه جهاد دانشگاهی در استان بوشهر به حوزه پرورش ماهی ورود کرده است و افزون بر این تولید واکسن بچه ماهی نیز انجام شده است که توانسته میزان تلفات را از ۴۰ تا ۵۰ به ۱۰ درصد کاهش دهد.

سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی با اشاره به قانون اعتبار مالیاتی گفت: بخش خصوصی می‌تواند تا سقف ۲۰ درصد از مالیات پرداختی خود را برای انجام طرح‌های تحقیقاتی در اختیار دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگاه‌ها قرار دهد و به این صورت نتایج این تحقیقات ارزش افزوده شرکت را ارتقا می‌دهد.

ابراهیمی جذب ۳۰ هزار میلیارد ریال منابع مالی از سمت بخش خصوصی برای تجاری‌سازی دانش‌های فنی ارائه شده از سوی این نهاد را یکی از برنامه‌های جهاد دانشگاهی عنوان کرد.

سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی جهاد دانشگاهی ادامه داد: مجموعه جهاد دانشگاهی در بیش از چهار دهه گذشته در بخش‌های مختلف آموزشی، فرهنگی و پژوهشی و همچنین به تازگی در بخش فناوری و نوآوری خدمات ارزشمندی به کشور ارائه کرده است.

ابراهیمی با بیان اینکه مجموعه رویان از پژوهشگاه‌های زیرنظر جهاد دانشگاهی است، گفت: هم‌اکنون این پژوهشگاه در حوزه درمان ناباروری و درمان‌های سلولی در سطح تراز جهانی فعالیت دارد.

وی ادامه داد: امروز خدمات فناورانه و دانش‌های فنی تولید شده در جهاد دانشگاهی به ثروت و اشتغال در نهاد جهاد دانشگاهی تبدیل شده است.

آبزیان زنجیره مهم در حوزه جهاد کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بحث آبزیان و شیلات در استان دارای جایگاه و ارزش بالایی است، گفت: آبزی پروری از زنجیره‌های مهم استان در بخش کشاورزی به شمار می‌رود به نحوی که یک درصد تولید کنندگان این بخش مربوط به آبزی پروری است.

حسین برزگر با بیان اینکه بیش از ۱۰ درصد ارزش تولیدات کشاورزی چهارمحال و بختیاری وابسته به صنعت شیلات است افزود: از ۴۵۰ هزار میلیارد ریال ارزش تولیدات کشاورزی بیش از ۴۵ هزار میلیارد ریال مربوط به آبزی‌پروری است.

وی ادامه داد: ضریب بازدهی بالا در شیلات موجب شده یکی از زنجیره ارزش چهارمحال و بختیاری به بخش آبزیان اختصاص یابد.

برزگر اظهارداشت: تخصیص آب به ازای هر تن آبزی در حال حاضر کمتر از ۲۰۰میلیون متر مکعب است در حالی که در زراعت ۶ هزار متر مکعب، در بخش باغبانی ۶ هزارمتر مکعب به ازای هر هکتار است.

رویداد طرح توسعه زنجیره ارزش راهبردی ماهیان سردآبی کشور در شهرکرد برگزار شد

وی با تاکید بر بهره‌وری فیزیکی، اقتصادی و ارزش افزوده آبزی‌پروری یادآورشد: بهره‌برداری اقتصادی هر مترمکعب آب کشاورزی در بخش زراعت و باغبانی نیم دلار و در آبزی‌پروری این رقم به بیش از یک دلار می‌رسد.

برزگر با بیان اینکه ۴۷۰ مزرعه پرورش ماهی مجاز در چهارمحال و بختیاری وجود دارد گفت: ١۴ درصد از تولیدات آبزیان ماهیان سردآبی کشور در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در زمان حاضر۲۲ کارخانه تولید خوراک آبزیان با تولید ۴۰۰ هزار تن در چهارمحال و بختیاری فعال است.

وی با تاکید براینکه این استان تنها استانی است که ظرفیت زیرساختی ماهی را دارد گفت: هم اکنون ۱۱مرکز بسته بندی ماهی با ظرفیت ۳۶ هزار تن بسته بندی در سطح استان فعال است.

برزگر با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد غذای ماهی کشور در این استان تولید می‌شود گفت: ارزش کل تولیدات آبزیان چهارمحال و بختیاری ۲۰۰ هزار میلیارد ریال (۲۰ هزار میلیارد تومان) است و تلاش می‌شود در بخش اصلاح نژاد ماهی با هدف افزایش ضریب تبدیل کارهایی در استان انجام شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه آمار تولید آبزیان در این استان در چند سال گذشته بین ۲۲ تا ۲۳ هزارتن متوقف شده بود افزود: طی ۲ سال‌ گذشته با ساختارهای قبلی و تنها با پیدا کردن بازارهای جدید، تولید آبزیان این استان به ۱۰ هزارتن افزایش پیدا کرده است.

به گفته برزگر، بازارهای جهانی برای صادرات ماهی از چهارمحال و بختیاری فقط به ۲ تا سه کشور محدود است که تلاش می‌شود این بازار با تشکیل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماهیان سردابی در اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری تقویت شود.

زنجیره ارزش محصولات راهبردی مهمترین اقدام وزارت کشور

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ورود به بخش زنجیره ارزش یکی از اقدام‌های مهم وزارت کشور است گفت: قرار گرفتن یک محصول تولیدی در زنجیره ارزش فواید بسیاری از جمله کاهش رکود در محصولات را به دنبال دارد.

شهرام زارع افزود: افزون براین تکمیل زنجیره ارزش فولاد در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران(اکسپو) در سال‌جاری اضافه کرد: چهارمحال و بختیاری در بخش ارائه زنجیره ارزش محصولاتی مانند بادام و ماهیان سردآبی در این نمایشگاه عملکرد مطلوبی داشت.

زارع با بیان اینکه بودجه‌ای برای تکمیل زنجیره‌های ارزش در کشور اختصاص داده نشده است، یادآور شد: تلاش می‌شود تا بودجه‌ای برای تکمیل، زنجیره‌های ارزش از اتاق بازرگانی ایران درخواست شود.

رویداد طرح توسعه زنجیره ارزش راهبردی ماهیان سردآبی کشور در شهرکرد برگزار شد

رییس اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: هر فردی که در راستای بهبود فضای کسب و کار فعالیت می‌کند، عضوی از اتاق بازرگانی است.

 

 پرورش ماهیان سردآبی به سبب شرایط آب و هوایی مناسب، موقعیت جغرافیایی، تکمیل زنجیره تولید و بهره‌مندی از نیروی متخصص و ماهر مزیت نسبی چهارمحال و بختیاری در تحقق جهش تولید و رونق اشتغال به شمار می‌رود.

چهارمحال و بختیاری علاوه‌بر شرایط طبیعی مناسب برای رونق صنعت شیلات، دارای یکی از بزرگترین کارخانه تولید خوراک آبزیان کشور است.

برای بهره‌گیری از ظرفیت استان در بخش صادرات ماهی باید زیرساخت‌های پایه‌ای و استاندارد ایجاد کرد و تولیدکنندگان را در خصوص سرمایه در گردش حمایت کرد که در حال حاضر در خصوص این زیرساخت‌ها ضعف‌هایی وجود دارد.

پرورش ماهیان سردآبی به سبب شرایط آب و هوایی مناسب، موقعیت جغرافیایی، تکمیل زنجیره تولید و بهره‌مندی از نیروی متخصص و ماهر مزیت نسبی چهارمحال و بختیاری در این خصوص به شمار می‌رود که ۱۵درصد از ماهیان سردآبی کشور را به خود اختصاص داده است و می‌طلبد در بهره‌گیری از این ظرفیت اقدامات بیشتری انجام گیرد.

ارسال نظرات