اربعین حسینی برتمامی عزاداران تسلیت باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۰۱۸۷
رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اقدامات جهادی این نهاد طی ۴۴ سال گذشته خطاب به دولت چهاردهم تاکید کرد که این نهاد انقلابی برای به منصه اجرا درآوردن ظرفیت جهاد دانشگاهی در خدمت دولت است و از پیگیری برای بازگشت کرسی جهاد دانشگاهی به شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.
يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶

به گزارش خبرنگار بازارکار، دکتر حسن مسلمی نائینی در نشست خبری که به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های ۴۴ ساله این نهاد انقلابی اظهار کرد:
همانطور که رهبر معظم انقلاب گفتند، جهاد دانشگاهی یک نهاد نیست؛ بلکه یک فرهنگ است و همه باید در گسترش این فرهنگ تلاش کنیم و جدیت به خرج دهیم. چند روز پیش در جریان جلسه تنفیذ رئیس جمهور، مقام معظم رهبری توصیه‌ای کردند که کلیه مسئولان به صورت "جهادی عمل کنند و کار جهادی انجام دهند. ایشان مطلبی مبنی بر اهمیت کار جهادی گفتند که با روحیه می‌توان کوه‌های مشکلات را جا به جا کرد و این امری است که ۴۴ سال است در جهاد دانشگاهی انجام می‌شود. مشکلات و موانع متعدد و طرح‌های به زمین مانده زیاد و کار‌های نو داریم که نیاز به خلاقیت دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه با ایمان و علم و تلاش خستگی ناپذیری و بودجه کم، کار‌های بزرگی را در جهاد انجام می‌دهیم، تصریح کرد: موظفیم این فرهنگ را به جامعه بشناسانیم تا جامعه از این فرهنگ استفاده کند. با توجه به روی کار آمدن دولت جدید ضمن تبریک به دکتر پزشکیان و آرزوی موفقیت برای ایشان، این نکته را عرض می‌کنم که مقام معظم رهبری در روز تنفیذ مساله‌ای را مطرح کردند مبنی بر اینکه در کشور ظرفیت بالای نیروی انسانی و منایع طبیعی وجود دارد و دولت باید از این امر استفاده کند. خدمت دولت عرص می‌کنم که همانطور که طی ۴۴ سال قبل جهاد به عنوان یک نهاد، معین دولت‌های مختلف بوده است، هم اکنون نیز در خدمت دولت هستیم تا این ظرفیت نهفته را به منصه اجرا بگذاریم.

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه امروز بیش از ۶۴۰ نوع تولید علم در این نهاد انقلابی شکل گرفته است، گفت: دولت‌ها می‌توانند به خوبی از این علوم استفاده کرده و وزارتخانه‌ها و نهاد‌های مختلف دولتی را موظف به خریداری محصولات جهاددانشگاهی کنند.
مسلمی نائینی در پاسخ به سوالی مبنی بر حذف کرسی جهاد دانشگاهی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تلاش و رایزنی برای بازگشت این کرسی، تصریح کرد: این مساله مربوط به سه، چهار سال قبل است و ما اکنون در پی بازگشت مجدد این کرسی هستیم. البته در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بنا بر موارد خاص، از جهاد دانشگاهی دعوت می‌شود، اما در کل جلسات حاضر نیستیم. در حال پیگیری هستیم و صحبتی هم با اقای خسرو پناه کردیم؛ اما هنوز نهایی نشده است.
بودجه جهاد دانشگاهی کم است

وی درباره بودجه پایین جهاد دانشگاهی در تمامی ادوار نیز توضیح داد: از ابتدا جهاد دانشگاهی با بودجه کمی مواجه بوده است. گرچه بودجه جهاد را در این یک سال ۲.۵ برابر کردیم؛ اما باز هم نمی‌توانیم به اندازه کافی حقوق اعضای جهاد را پرداخت کنیم. از طرفی پاداش بازنشستگی اعضا نیز به موقع پرداخت نمی‌شود. از این رو به سمت بخش خصوصی حرکت کردیم.
رئیس جهاد دانشگاهی درباره توانمندی‌های جهاد دانشگاهی در زمینه اشتغال دانش آموختگان و لزوم استفاده دولت چهاردهم از این ظرفیت‌ها نیز گفت: فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها می‌توانند دوره‌های توانمندسازی را در جهاددانشگاهی طی کنند و وارد بازار کار شوند. همچنین، در تعامل با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز نخبگان علمی کشور می‌توانند در دوره‌های توانمندسازی جهاددانشگاهی شرکت کنند.
تجدید میثاق و رونمایی از طرح‌های جهاد دانشگاهی
حسن فارسی قائم مقام رئیس جهاد دانشگاهی و رئیس ستاد بزرگداشت سالگرد جهاد دانشگاهی نیز در این نشست خبری گفت: برنامه سالگرد تاسیس جهاد روز سه‌شنبه در مرقد امام خمینی با تجدید میثاق آغاز خواهد شد؛ و در ادامه در دانشگاه علم و فرهنگ پنج طرح بزرگ این نهاد در حوزه‌های مختلف پژوهشی، نوآوری و فناوری رونمایی خواهد شد. سامانه برخط اطلس فرهنگی هم رونمایی می‌شود. معرفی جهادگران ممتاز و شایسته تقدیر یکی دیگر از برنامه‌های ما است. ۴۱ نفر از حوزه‌های پژوهش، آموزش، فناوری و فرهنگی به عنوان شایسته تقدیر معرفی و نفر از جهادگران به عنوان جهادگر ممتاز تقدیر می‌شوند.

برگزاری ۷۵ آزمون استخدامی با شرکت یک میلیون و پانصد هزار داوطلب
معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در نشست خبری سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی با تشریح دستاورد‌های حوزه آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های مرکز آزمون این نهاد برگزاری ۷۵ آزمون استخدامی با شرکت یک میلیون و پانصد هزار داوطلب است.
وی با تاکید بر اینکه برگزاری دوره‌های تخصصی یکی از برنامه‌های مهم جهاد دانشگاهی در بحث مهارت آموزی و اشتغال است یادآور شد: با نگاه کاربردی به مهارت آموزی و آموزش توانمندی‌های به دست آمده از طریق فناوری‌ها و اقدامات متخصصان و پژوهشگران خود، منجر به این شده که به طور سالانه بیش از ۲ هزار دوره‌های آموزشی برگزار شود و بالغ بر ۷۵۰ هزار نفر از این آموزش‌های تخصصی برخوردار شوند.

به گزارش بازارکار دکتر غفوریان با اشاره به همکاری خوب این معاونت با دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اجرای طرح ملی مشاغل خانگی با کارفرمایی وزارت کار منجر به موفقیت بزرگی در کشور شد و بیش از ۵۴ هزار شغل پایدار در کشور ایجاد گردید.
وی به همکاری با وزارت اقتصاد اشاره کرد و گفت: احیای ظرفیت طرح‌های ملی اشتغال از طریق مشارکت در توزیع ۶۶۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزا، توسعه فعالیت‌های کانون ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران (با ارتقای ظرفیت اجرای کانون ارزیابی از حدود ۷۰۰ نفر در سال ۱۴۰۱ به حدود ۸۰۰۰ نفر در سال ۱۴۰۲) توسعه همکاری با دستگاه‌های اجرایی کشور در امور مربوط به استخدام کارکنان از طریق مرکز آزمون از دیگر فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش و کارآفرینی است.

جهاد دانشگاهی محور فعالیت‌های اثربخش فرهنگی در دانشگاه‌ها
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: با جدیت تلاش می‌کنیم در سال جدید گفتمان فرهنگی مقام معظم رهبری و انتظارات دولت از تحول فرهنگی را دنبال کنیم؛ ارتباط بیشتر و بهتری با مراکز رشد و پارک‌های فرهنگی داشته و در زمینه اقتصاد فرهنگ نیز نقش‌آفرینی لازم را داشته باشیم. همچنین به دنبال احیا کردن بیش از پیش مطالبه مقام معظم رهبری درخصوص جایگاه جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌ها هستیم. ایشان در بیانات سال‌های قبل به این نکته اشاره داشته‌اند که "جهاد دانشگاهی باید در دانشگاه بماند و نقش اصلی را در دانشگاه داشته باشد"؛ بنابراین کم و کیف فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است و این نکته را در اجرای رویداد‌ها و برنامه‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی در سال جدید مدنظر داریم.
ایجاد اطلس فعالیت‌های فرهنگی جهاد بر پایه هوش مصنوعی
وی با بیان اینکه امروز یک شبکه فرهنگی منسجم در واحد‌های مختلف جهاددانشگاهی در سراسر کشور ایجاد شده است، اظهار کرد: یکی از مشکلات عرصه فرهنگی امروز کشور، عدم اشراف و شناخت بازیگران حوزه فرهنگی از یکدیگر است. در این زمینه سامانه اطلس فعالیت‌های فرهنگی جهاد مبتنی بر هوش مصنوعی در کشور ایجاد شده است. براساس رصد‌های انجام شده، چنین اطلسی تا کنون در کشور وجود نداشته است.

کلانتر مهرجردی بیان کرد: جهاددانشگاهی فعالیت مبتنی بر ارزش افزوده در حوزه فرهنگ دانشگاهی است. در این زمینه به تدوین شناسنامه فرهنگی جهاد مبادرت شده است که این برنامه نیز در سالگرد جهاددانشگاهی رونمایی خواهد شد. برای اولین بار کد‌های ویژه برای طرح‌های شاخص فرهنگی جهاددانشگاهی تدوین شده است.

رونمایی از طرح‌های موفق و نو
در ادامه یعقوب فتح‌اللهی، معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی نیز گفت: اصحاب رسانه امروز اطلاعات کافی از معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی را در اختیار دارند. در سالگرد جهاددانشگاهی نیز امسال برخی طرح‌های جدید رونمایی و افتتاح خواهند شد. در حوزه فنی، مهندسی، طرح دستیابی و تکمیل دانش فنی مته حفاری دندانه‌ای رونمایی خواهد شد.
وی گفت: در حوزه علوم پزشکی نیز طرح بومی‌سازی تولید صنعتی کیت سنجش cdna از سوی پژوهشگاه رویان رونمایی خواهد شد. در بخش کشاورزی و منابع طبیعی نیز طرح تولید آزمایشگاهی جنین در تکثیر گاومیش‌ها با ویژگی‌های برتر ژنتیکی از سوی پژوهشگاه ابن‌سینا راه‌اندازی می‌شود. همچنین، طرح مکمل‌های ورزشی نیز از سوی جهاددانشگاهی خراسان رضوی اجرایی شده و رونمایی خواهد شد.
جذب چهار هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان
دکتر مسعود ابراهیمی، معاون تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی نیز بیان کرد: اطلسی از فناوری‌های جهاددانشگاهی تشکیل شده که قابلیت جذب سرمایه‌گذاری را از بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی دارد که در ایام سالروز تشکیل جهاددانشگاهی رونمایی خواهد شد. همچنین، همزمان با تشکیل این اطلس، فعالیت‌هایی برای عرضه دانش فنی همراه با سرمایه‌گذاران انجام و قرارداد‌هایی منعقد شده است؛ یکی از این موارد مربوط به گیاهان دارویی است که این دانش به بخش خصوصی عرضه شد و سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی انجام شد که خط تولید این شرکت طی دو روز آینده به صورت رسمی آغاز خواهد شد.

وی افزود: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز قرارداد بزرگترین مرکز هم‌آفرینی کشور در حوزه دارو‌های نوترکیب با مشارکت جهاددانشگاهی، معاونت علمی ریاست جمهوری و بخش خصوصی با تأمین مالی ۱۴۰۰ میلیارد تومانی منعقد و طی دو سال آینده مرکز تولید پروتئین‌های نوترکیب تاسیس خواهد شد. در جمع حدود دو هزار میلیارد تومان قرارداد جذب منابع مالی از بخش خصوصی را در اختیار داریم و حدود دو هزار میلیارد تومان نیز در شرف نهایی شدن است. در حوزه کاتالیز‌های خودرو نیز دانش فنی در جهاد کسب و ماشین‌آلات مربوطه وارد شده و طبق قراردادی که با اوقاف امضا شده، حدود ۲۰۰ میلیار تومان اعتبار جذب خواهد شد.

در ادامه، نجمه یزدانفر، مشاور رئیس جهاددانشگاهی در امور بانوان نیز طی سخنانی بیان کرد: اجرای بیش از ۱۰۰ طرح پژوهشی در زمینه ناباروری و نقش‌آفرینی جهاددانشگاهی در جوانی جمعیت، فعالیت‌های فرهنگی ویژه بانوان و ... از جمله برنامه‌های مرکز امور بانوان جهاددانشگاهی بوده است.

همچنین علیرضا آزادخوانی، مشاور رئیس جهاددانشگاهی در حوزه ایثارگران نیز در سخنانی گفت: امروز ایثارگران به صورت مستقیم با رئیس جهاددانشگاهی ارتباط دارند. در مجموعه جهاددانشگاهی آزادگان، جانبازان و ایثارگران حضور دارند و به وجود ایشان افتخار می‌کنیم.

وی گفت: این امکان فراهم شده که تمامی قوانین مربوط به ایثارگران و جانبازان در جهاد به صورت کامل اجرا شود. همایش ویژه ایثارگران ممتاز جهاددانشگاهی نیز طی هفته دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

ارسال نظرات