ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۰۲۴۲
رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی:
رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، با بیان این‌که جهاددانشگاهی با تاسی از نگرش رهبر معظم انقلاب، کارهای بر زمین مانده کشور را عهده‌دار شده و تولید علم و فناوری و خلق ثروت می‌کند، اظهار کرد: این نهاد در حوزه جوانی جمعیت در کشور نقش ایفا می‌کند.
دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۶

جهاددانشگاهی، در حوزه جوانی جمعیت نقش مؤثری ایفا می‌کند

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، علی اصغر فاتحی‌فر، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان، روز دوشنبه، ۱۵ مردادماه، در نشست خبری به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، با بیان این‌که جهاددانشگاهی با تاسی از نگرش رهبر معظم انقلاب، کارهای بر زمین مانده کشور را عهده دار شده و تولید علم و فناوری و خلق ثروت می‌کند، اظهار کرد: این نهاد در حوزه جوانی جمعیت در کشور نقش ایفا می‌کند و امروز ۴۵ درصد از مراکز ناباروری کشور در اختیار جهاددانشگاهی است.

وی با اشاره به تاریخچه فعالیت‌های جهاددانشگاهی، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی با ساختار نهاد عمومی غیر دولتی در پی فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در سال ۱۳۵۹ به  منظور تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی، در دانشگاهها و اسلامی کردن دانشگاه‌ها تشکیل شد که بعد از سالها فعالیت در این زمینه با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی دو وظیفه  عمده انجام تحقیقات علمی و فعالیت‌های فرهنگی را در دانشگاه‌ها و جامعه عهده دار شد.

وی افزود: اکنون جهاددانشگاهی با گذر از فراز و نشیب‌ها و کوله باری از تجربه و اجتماع جمعی از بهترین نیروهای انسانی به سمت ایفای نقش در توسعه کشور رفته و میان صنعت و دانشگاه نقش ایفا می‌کند.

فاتحی‌فر، با اشاره به تشکیل جهاددانشگاهی استان همزمان با کل کشور، ادامه داد: نخستین گام‌های این نهاد در استان در بخش فرهنگی بوده ولی با توجه به همزمانی با جنگ تحمیلی، تحقیقات علمی در زمینه تجهیزات جنگی نیز در دستور کار قرار گرفت و حتی کارگاه دانشکده فنی دانشگاه تبریز با مدیریت جهاددانشگاهی برای تولید تجهیزات جنگی شروع به کار کرد که پس از مدتی مورد رصد دشمن بعثی قرار گرفت و با بمباران شبانه، ۲۲ نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز و همکاران جهاددانشگاهی در ۲۷ دی ماه به فیض شهادت نائل شدند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، با اشاره به فعالیت خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، مرکز گردشگری و سازمان انتشارات در زیرمجموعه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان، اظهار کرد: خبرگزاری دانشجویان ایران نخستین خبرگزاری با هویت دانشجویی و نخستین خبرگزاری غیردولتی بعد از انقلاب اسلامی است. مرکز افکارسنجی دانشجویان نیز از سال ۸۰ راه اندازی شده و در ۳۱ استان دفتر دارد.

وی اظهار کرد: مرکز افکارسنجی ایسپا به نظام تصمیم گیری کشور کمک کرده و در بزنگاه‌هایی چون انتخابات نقش ایفا می‌کند، سال گذشته تعداد ۱۰ طرح ملی و استانی نظرسنجی در این مرکز کار شده و بخش انتشارات سازمان که سال گذشته پس از سال‌ها وقفه شروع به کار کرده ، تعداد چهار کتاب چاپ کرده است.

فاتحی‌فر، با اشاره به فعالیت مرکز درمان ناباروری این نهاد به نام زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی، گفت: آشتیانی نخستین فردی بود که تحقیقات خود را در زمینه ناباروری در دانشگاه انجام داد و با حمایت‌های رهبر معظم انقلاب تا امروز شاهد رشد و توسعه مراکز درمان ناباروری و پژوهشگاه رویان و ابن سینا در سطح کشور هستیم.

وی ادامه داد: مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان بیش از یک دهه راه‌اندازی و تا امروز تعداد یک‌هزار و ۷۰۰ نوزاد  با کمک متخصصان این مرکز به دنیا آمده است. این مرکز درمانی با تجهیزات به روز و کادر مجرب در سطح ملی و بین‌المللی دارای بخش‌های زنان، مامایی، جراحی، مشاوره روانشناسی، جنین شناسی، رحم اجاره‌ای، تعیین جنسیت، خون بند ناف، کلینیک اهدا، مشاوره و آزمایشگاه ژنتیک، لنفوسیت تراپی و ... است.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، با اشاره به بهره مندی  ۲۵ هزار نفر- خدمت از خدمات مرکز درمان ناباروری استان طی یکسال گذشته، اظهار کرد: مرکز پزشکی جهاددانشگاهی دارای بخش‌های تخصصی تشخیص طب و پاتولوژی، خون شناسی، هورمون شناسی، میکروبیولوژی، آنالیز اسپرم، غربالگری سلامت جنین، طب کار، طب پیشگیری و درمان زخم بوده و سال گذشته مرکز تشخیص آزمایش تخصیص طب به ۷۵ هزارنفر ، طب کار به ۱۰ هزار نفر و کلینیک زخم به پنج هزار خدمات ارائه کرده است و از هشت هزار نفر مراجعه کننده بانک خون بند ناف نیز خون گیری انجام گرفته است.

وی با اشاره به فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه فناوری گفت: بیش از یک دهه است که مرکز خدمات تخصصی انرژی‌های نو و تجدیدپذیر در استان تاسیس شده و بیش از ۱۰۰ طرح تا به امروز انجام و چندین مورد نیروگاه خورشیدی و هیبریدی در سطح کشور نصب شده است؛ هم‌چنین در راستای کمک به قشر محروم جامعه نیز طراحی و تحویل نیروگاه های پرتابل‌ خورشیدی برق را به قشر روستایی و عشایر انجام داده است.

فاتحی‌فر، ادامه داد: بر اساس آخرین سیاستگذاری‌ها، صنعت باید۲۰ درصد انرژی مورد نیاز خود را خودش تامین کند که در این راستا جلسات هم اندیشی با دستگاه‌های متولی برق استان برای مدیریت کلان انرژی، ارائه راهکارهای سرمایه گذاری، کاهش مصرف و بهره وری مصرف برق برگزار می‌کنیم و عضو کمیته انرژی استان هستیم.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی در خصوص فعالیت‌های این نهاد در حیطه فناوری نیز افزود: هفته گذشته نخستین مرکز نوآوری قطعه سازی و ماشین آلات پیشرفته با رویکرد انرژی را با حضور مسئولان کشوری و استانی راه ندازی کردیم.

وی با اشاره به مشکل اشتغال در جامعه و پیشتازی جهاددانشگاهی برای حل آن، ادامه داد: جهاددانشگاهی در سراسر استان‌های کشور دفتر داشته و دارای گسترده ترین مراکز آموزشی کشور است و علاوه بر برگزاری آزمون‌های استخدامی، دوره‌های دهیاری در سطح استان نیز برگزار می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: تمامی دوره‌ها با رویکرد تخصصی و مهارت محور است تا فراگیران بتوانند پس از تکمیل دوره به شغل مدنظر خود دست یابند که در این راستا سال گذشته تعداد ۲۵ هزار نفر از عموم مردم از خدمات آموزشی این سازمان بهره مند شده و برای سه هزار و ۲۰۰ نفر از سازمان‌ها و دستگاه های اجرایی دوره آموزشی و مهارتی برگزار شده است.

فاتحی‌فر گفت: گواهی اهدایی جهاددانشگاهی در پایان دوره‌های آموزشی، قابل ترجمه بوده و هدف از گسترش خدمات آموزشی، برقراری عدالت آموزشی است. دوره های آموزشی این نهاد به صورت کاربردی و بر حسب نیاز فراگیران طراحی می‌شود.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، گفت: پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی نیز دارای گروه‌های پژوهشی مدیریت توسعه، جامعه شناسی توسعه، برنامه ریزی منطقه‌ای و مرکز خدمات تخصصی GIS و  RS می‌باشد که طی سال گذشته عقد بیش از ۱۰ عنوان قرارداد پژوهشی با سازمان‌ها و نهادها، اجرایی ۲۲ طرح پژوهشی و خدمات تخصصی ، تالیف چهار عنوان کتان تخصصی، تالیف، چاپ و ارائه بیش از ۲۵ عنوان مقاله تخصصی و برگزاری بیش از ۱۰ عنوان کارگاه و نشست تخصصی از جمله فعالیت‌های این پژوهشکده بوده است. اخذ موافقت قطعی مرکز خدمات تخصصی GISو RS در پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی از جمله فعالیت های شاخص سال گذشته است .

وی تاکید کرد: اصلی‌ترین سرمایه جهاددانشگاهی، نیروی انسانی آن است و اگر این نهاد توانسته تا به امروز رشد کند، به خاطر روحیه جهادی و خستگی ناپذیر کارکنان است که همزمان در چند مسئولیت کار می‌کنند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی با اشاره به راه اندازی دفتر این نهاد در دانشگاه‌های هنر اسلامی تبریز و صنعتی سهند در یک سال گذشته و توسعه فعالیت‌های این نهاد در دانشگاها، گفت: جهاددانشگاهی مطابق قانون می‌تواند در تمامی دانشگاه‌های سطح کشور حضور داشته باشد.

وی افزود: مرکز آموزشی علمی کاربردی جهاددانشگاهی تبریز بر اساس قانون و سیاستگذاری کلان در حال جمع آوری است و آخرین دانشجویان در حال تحصیل هستند و سال گذشته تعداد ۴۴۰ دانشجو در ۱۲ عنوان رشته فارغ التحصیل شدند. ساختمان این مرکز نیز برای حضور فناوران و نخبگان حوزه نوآوری با رویکرد انرژی تخصیص می‌یابد. 

وی با اشاره به فعالیت معاونت تجاری سازی جهاددانشگاهی استان با هدف گسترش تعاملات سازمانی، گفت: همکاری و امضای تفاهم نامه‌ها و قراردادها با واحدهای جهادی استان‌های همجوار(زنجان، اردبیل و آذربایجان غربی) نیز با هدف شبکه سازی منطقه‌ای شروع شده و دبیرخانه آن برعهده آذربایجان شرقی است و کارگروه‌هایی نیز ایجاد شده است.

فاتحی فر با اشاره به وضعیت پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری، اظهار کرد: جهاددانشگاهی علاقمند به کمک به آحاد مردم است. تمامی امکانات، تجهیزات، حقوق پزشکان و سایر هزینه‌ها مانند بخش خصوصی و آزاد است ولی خدمات درمانی با تعرفه نیمه دولتی ارائه می‌شود که یک چالش برای ما است. 

الهام غدیرخمی، سرپرست معاونت پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در ادامه افزود: خدمات بسیاری در این مرکز درمانی ارائه می‌شود و پس از تعیین علت ناباروری زوجین، فرایندهای مختلفی جهت  درمان ناباروری انجام می‌گیرد. سالانه تعداد دو  هزار و ۲۰۰ پرونده جدید در این مرکز تشکیل شده و در مجموع ۲۵ هزار نفر-خدمت در سال خدمات دریافت می‌کنند.

وی در خصوص هزینه‌های خدمات این مرکز با اشاره به پوشش ۹۰ درصدی درمان ناباروری، افزود: درمان‌های ناباروری در جهان ۳۰ تا ۳۵ درصد جواب می‌دهد و متوسط درمانی در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی با مجهزترین دستگاه‌ها و پرسنل مجرب ۳۵ درصد است. 

غدیرخمی در خصوص وضعیت نرخ ناباروری در کشور، اظهار کرد: طبق آمار وزارت بهداشت، نرخ ناباروری کشور ۲۰ تا ۲۵ درصد بوده که نسبت به جهان (۱۵ تا ۲۰ درصد) بالاتر است. نرخ ناباروری در سطح جهان رو به افزایش بوده و یک موضوع جهانی است.

وی با بیان این‌که بخش تعیین جنسیت جهت تشخیص و کنترل وضعیت سلامت جنین در این مرکز فعال است، اظهار کرد: فریز تخمک و اسپرم برای واجدین شرایط از جمله دختران مجرد سن بالا، افراد مبتلا به سرطان و ... انجام می‌گیرد و هزینه‌ها یک چهارم بخش خصوصی است.

سرپرست معاونت پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی گفت: جهاددانشگاهی در تبریز، میانه، مراغه و مرند دارای نمایندگی بانک خون بند ناف رویان بوده و خون بند ناف نوزادان متقاضیان در این شهرستان‌ها گرفته و برای نگه داری با رعایت تمام پروتکل‌ها به تهران ارسال می‌شود.

ارسال نظرات