ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۶۰۲۴۹
هنر و صنایع‌دستی از دیرباز به عنوان ابزاری مهم برای کمک به رشد شناختی کودکان شناخته شده است.
دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

افشین باباحسینی کارشناس ارشد صنایع‌دستی در یادداشتی نوشت: از بازی با رنگ گرفته تا مجسمه‌سازی با خاک رس، هر جنبه‌ای از خلقت برای رشد متعادل شناختی ضروری است. 
براساس گزارشی که توسط موسسه ملی تحقیقات آموزش اولیه منتشر شده است، «درگیر شدن در فعالیت‌های هنری و صنایع دستی می‌تواند به کودکان کمک کند تا طیف وسیعی از مهارت‌ها، از جمله حل مسئله، تفکر انتقادی، خلاقیت و مهارت‌های حرکتی ظریف را توسعه دهند.» 
یکی از راه‌های کلیدی که در آن هنرها و صنایع دستی می‌توانند به رشد شناختی کمک کنند، فرآیند تخیل و خلقت است. 
هنگامی که به کودکان این فرصت داده می‌شود که با دستان خود چیزی خلق کنند، آن‌ها مجبور می‌شوند به طور انتقادی در مورد کاری که انجام می‌دهند و چگونگی انجام آن کار فکر کنند. این فرآیند حل مسئله و تصمیم‌گیری به تقویت مهارت‌های شناختی آن‌ها کمک می‌کند و می‌تواند تأثیر مثبتی بر رشد کلی آن‌ها داشته باشد. 
نشان داده شده است که بازی پایان باز که اجازه تخیل را می‌دهد و محدودیتی کم دارد، به ویژه برای کودکان خردسال مفید است و می‌تواند به پرورش عشق مادام‌العمر به خلاقیت و ابراز وجود کمک کند، حتی اگر در مراحل بعدی زندگی بیان از طریق منطقی‌تر باشد. 
مسیرها هنرهای تجسمی و صنایع دستی می‌توانند توسعه هماهنگی دوجانبه، مهارت‌های پردازش بصری و مهارت‌های عملکرد اجرایی را تشویق کنند. 
از طریق خلاقیت و بیان، برخی از مفاهیم آنقدر پیچیده نخواهند بود، اعتماد به نفس می‌تواند افزایش یابد و می‌تواند مهارت‌های اجتماعی عالی را در صورت انجام با دوستان و خانواده تقویت کند. مهارت‌های حرکتی ظریف یکی دیگر از زمینه‌های مهمی است که در آن هنر و صنایع دستی می‌تواند برای رشد شناختی کودکان مفید باشد. 
درگیر شدن در فعالیت‌هایی مانند بریدن، چسباندن و کشیدن نقاشی می‌تواند به رشد ماهیچه‌های دست و انگشتان کمک کند، که برای نوشتن و سایر کارهای حرکتی ظریف که قرار است در مراحل بعدی توسعه یابد، مهم است. 
همچنین حافظه عضلانی ایجاد می‌کند، زیرا این کارها پایه و اساس کارهایی مانند تایپ کردن، کار با دقت با ابزارهای ظریف و موارد دیگر می‌شود. هنر و صنایع دستی دنیایی از امکانات برای رشد کودک شما برای دستیابی به پتانسیل کامل خود در نوجوانی و بزرگسالی دارد. 
به طور کلی، واضح است که پرداختن به هنر و صنایع دستی می‌تواند تأثیرات مثبتی بر رشد شناختی کودکان داشته باشد. 
تحقیقات پشت این موضوع روز به روز در حال گسترش است و فقط اطلاعات مثبت بیشتری در مورد اینکه چگونه کودکان خردسال با سرگرم کردن جنبه خلاقانه خود قادر به رشد و توسعه مثبت هستند، ارائه می‌دهد. 
یک راه عالی برای تقویت این نقاط عطف کوچک این است که با کودک خود در مورد هنر او صحبت کنید. 
در مورد چیستی آن بپرسید، در مورد استفاده از شکل و خط نظر دهید، آنچه را که می‌بینید توصیف کنید و تفسیر کنید و در مورد چگونگی دستیابی آن‌ها به آنچه ایجاد کرده‌اند سؤال بپرسید -نشان دادن علاقه واقعی به کار کودک شما امکان کنترل عاطفی و ارتباط را فراهم می‌کند که یکپارچه است. 
مطمئن شوید که این مهارت‌های مثبت در جای خود باقی می‌مانند.

برچسب ها:

ارسال نظرات