ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۰۲۷۱
گلستان جزو ۵ استان  فقیر کشور؛
دولت چهاردهم بزودی کار خود را شروع می کند و اشتغال جوانان یکی از مشکلات جدی دولت جدید به خصوص در استان گلستان است.دولت چهاردهم می تواند برای رفع مشکل بیکاری و ایجاد فرصت‌های شغلی از پتانسیل حضور سرمایه گذاران استفاده کند.
سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۷

به گزارش بازارکار از ایلنا از گرگان، گلستان جزو ۵ استان  فقیر کشور است و نداشتن اشتغال یکی از مشکلات جدی مردم به خصوص جوانان در این استان است. امروزه بسیاری از مردم روستاها برای پیدا کردن کار به شهرها مهاجرت می کنند.
47 درصد جمعیت استان را روستاییان تشکیل می دهند و گلستان قطب کشاورزی و گردشگری در کشور است. نبود صنایع تبدیلی کشاورزی در استان کشاورزان را دچار چالش کرده است و امروز بدلیل سنتی بودن کشاورزی، ارزش افزوده چندانی عاید کشاورزان نمی‌شود.
استان در صنعت هم حرفی برای گفتن دارد و راه علاج بیکاری در استان گلستان توسعه بخشیدن صنایع است. استان گلستان ظرفیت‌های متنوع و متعددی دارد که دولت چهاردهم باید برای فعال شدن این ظرفیت‌ها تلاش کند.
بسیاری از دانشجویانی که تحصیلات خود را تمام می کنند حرفه ای بلد نیستند که این خودش یک مشکل است. ضروری است تا حد الامکان دانشجویان در حین تحصیل مهارت‌های لازم برای مشاغل آتی خود را کسب کنند که بعد از فارغ التحصیلی به مشکل بر نخورند.
 منشأ بسیاری از آسیب های اجتماعی بیکاری و نبود اشتغال است و دولت چهاردهم می تواند برای رفع مشکل بیکاری و ایجاد فرصت‌های شغلی از پتانسیل حضور سرمایه گذاران استفاده کند. استقرار صنایع سنگین در استان وجود دارد که در دولت های گذشته به سرانجام نرسیده است.
یک کارگر گلستانی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: وضعیت اشتغال برای کارگران در استان اصلا مناسب نیست و امنیت شغلی ندارد. بارها شده سالانه چندین بار شغل مان را تغییر داده ایم.
اصغر جباری ادامه داد: متاسفانه کارخانه جات مستقر در شهرک های صنعتی کارگران خود را به سختی بیمه می کنند و حتی خیلی راحت به بهانه هایی کارگران خود را اخراج می کنند.
وی بیان کرد: گاهی کارخاجات به مشکلات مالی بر می‌خورند و محبور می شوند نیرهای شان را تعدیل کنند‌. در این وضعیت باز هم این کارگر و بدتر از همه خانواده آنها تحت فشار مالی قرار می گیرند.
وی گفت: حقوق ما کارگران بسیار کم است و از پس هزینه های زندگی بر نمی آییم و از مسئولان می خواهیم به ما قشر ضعیف کارگر کمک های بکنند.
وی افزود: نداشتن امنیت شغلی بزرگترین مشکلات ما کارگران است و اصلا نمی توانیم روی شغل و درآمد خود حساب باز کنیم. حل مشکل بیکاری و اشتغال، مهمترین برنامه‌ های دولت جدید برای کارگران باشد.
یک کارشناس اشتغال هم در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهارکرد: بیکاری مردم و به خصوص قشر جوان یکی از مشکلات جدی و پیش رو این دولت است‌. دولت چهاردهم می تواند با برنامه اصولی و مدیران متخصص مشکلات اشتغال را تا حدود زیادی کاهش دهد.
مهدی خطیرنامنی ادامه داد: متاسفانه هنوز وضعیت اشتغال در استان خوب نیست و بسیاری از جوانان فاقد شغل هستند.در بخش فارغ التحصیلان دانشگاهی هنوز مشکل داریم که به ازای ۱۰ نفر بیکار پنج الی شش نفر فارغ التحصیل دانشگاهی هستند.
وی بیان کرد: بسیاری از جوانان حاضر نیستند هر شغلی را قبول کنند و باید فرهنگ کار در کشور اصلاح شود. این مسله مهم باید در برنامه زیست بوم ملی اشتغال توجه ویژه شود.
وی خاطرنشان کرد: پیدا کردن شغل برای یک فارغ التحصیل و کارگر سخت، دلهره‌آور و استرس‌ زا است. در این شرایط دولت جدید باید در رشته‌های دانشگاهی بازنگری انجام دهد و تعریف رشته‌های دارای بازار کار و مشاغل جدید را اولویت قرار دهد که قطعا بازار کار به آنها نیاز دارد.
وی گفت: گلستان ظرفیت کشاورزی، گردشگری، صنعت، گردشگری سلامت و ... را دارد ولی هنوز بیکاری به خصوص در بین قشر جوان بسیار زیاد است. هنوز زیر ساخت های اشتغال در استان فراهم نیست و دولت چهاردهم باید زیر ساخت اشتغال را فراهم کند.

ارسال نظرات