ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۰۳۰۸
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روز خبرنگار از اختصاص بیش از 25 در صد اشتغال به دانش آموختگان دانشگاهی و اخذ مصوبه تشکیل منطقه نوآوری بین‌المللی غرب آسیا در تهران خبر داد.
چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸

به گزارش بازارکار، نشست مدیران اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار، صبح امروز در محل این اداره کل با حضور محمد آذرپناه (مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران) برگزار شد.
در این نشست، آذرپناه ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: ما انتظار داریم که رسانه‌ها بتوانند میان ما و مردم پلی ایجاد کنند تا خدمات ما با سرعت بیشتری ارائه دهیم. برای مثال فرآیندها اگر توسط رسانه تبیین شود، افراد با هزینه و زمان کمتری سریع‌تر به خدمتی که باید دریافت کنند، برسند. رسانه همچنین خدمات ما را نیز می‌تواند خبری کند.وی با تاکید بر نقش رسانه در شفاف سازی و رسیدگی به انتقادات گفت: رسانه هم نقدهای وارد و منصفانه را از دل جامعه می‌تواند مطرح کند تا مدیران دچار تنبلی یا خطا نشوند و نقش ناظر ایفا کنند و در این جنگ روایت‌ها، روایت صحیح را مطرح کنند و هم به عنوان ابزار صیانت از اصل شفاف‌سازی، مانع از انحراف در دستگاه‌ها شده و مطالبات مردم را به گوش مسئولین برسانند. ما نیز آمادگی داریم از ایده‌های اهل رسانه استفاده کنیم. در مواردی دیده شده کارفرمای بزرگ و سرشناسی که انتظار می‌رفته قوانین را بداند، برای یک کار اداری به جای ما به وزارتخانه نامرتبط مراجعه کرده که در اینجا رسانه‌ها مسئولیت روشنگری و آموزش مردم را دارند.
آذرپناه تاکید کرد: ما در حوزه رفاه، بهداشت، ورزش و آموزش جامعه کارگری در سطح استانی مسئولیت داریم. برای مثال یکی از موارد جدی اقدامات ما بحث اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی است. ما طرح نیازسنجی انجام دادیم و در تهران ۲ میلیون ۲۴۵ خانوار مشمول بودند که شامل نیمی از مردم استان تهران بوده است. دولت در استان تهران ۳ هزار میلیارد تومان مابه‌التفاوت را پرداخت تا مردم به قیمت سال قبل از محصولات مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند.
مدیرکل کار استان تهران تصریح کرد: سیاستگذاری ما در زمینه تغذیه کودکان گروه‌های آسیب پذیر بسیار موثر واقع شد و باعث کاهش ۷۵ درصدی کژکارکردی تغذیه کودکان از طریق سیاست‌های یارانه‌ای وزارت کار در استان تهران شد.

مصوبه منطقه نوآوری بین المللی غرب آسیا در حوزه فناوری‌های پیشرفته 
وی در حوزه کارآفرینی اظهار کرد: ما مردم مبتکری در حوزه کارآفرینی داریم. در استان تهران مصوبه منطقه نوآوری بین المللی غرب آسیا در حوزه فناوری‌های پیشرفته را اخیرا داشتیم. این امر امکاناتی شبیه «سیلیکون‌ولی» در آمریکا ایجاد می‌کند که در آسیا کم نظیر است. ما ابتدا ایده پارک علمی و فناوری تهران داشتیم که بعدا با اختصاص منابع و امکانات بیشتر به نقطه ایجاد منطقه نوآوری بین المللی برای کارآفرینان عرصه فناوری‌های جدید رسید.
آذرپناه با تاکید بر حوزه مشاغل خانگی در تهران تصریح کرد: ما در خوابگاه‌های متاهلین دانشجویی امکانات ویژه ایجاد مشاغل خانگی اختصاص دادیم زیرا این بخش از دانشجویان هم انگیزه مالی دارند و هم ارتباطات علمی و اقتصادی بهتر دارند و هم با یک طرح پشتیبان مشاغل خانگی امکان ایجاد جهش دارند.
وی در بحث حوزه تعاون بیان کرد: ما بخش تعاون را در تهران مغفول گذاشتیم و رهبر انقلاب انتظار داشتند که سهم بخش تعاون به ۲۵ درصد اقتصاد کشور برسد که در مدت دو دهه اخیر تنها ۱ درصد رشد داشته و تازه به مرز ۵ درصد رسیدیم. ما مشوق‌هایی در تعاونی‌ها مثل بیمه و مالیات داریم. دولت باید بخشی از حق بیمه تعاونی را پرداخت کند و ۲۵ درصد از مالیات تعاونی کسر می‌شود که شاید برخی ندانند. تسهیلات به راحتی به دست تعاونی متقاضی وام می‌رسد و رسانه در اینجا باید اصحاب تعاون را روشن کنند.

 سالانه ۷۵ هزار دادخواست دعاوی کارگر و کارفرما 
آذرپناه تاکید کرد: ما سالانه ۷۵ هزار دادخواست دعاوی کارگر و کارفرما داریم که اگر کارفرما و کارگر از نظر آموزشی حقوق خود را بدانند و عواقب سوءاستفاده را بداند، هزینه‌ها و تعداد این دعاوی بسیار کاهش می‌یابد. اگر اطلاع رسانی درباره حقوق کار داشته باشیم، بسیاری از این دعاوی کاهش می‌یابد. همچنین ما در حوزه بازرسی بسیار تلاش می‌کنیم تا آسیب به کارگران و حوادث کار کاهش یابد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران خاطرنشان کرد: ما حدود ۱۰۰۰ تشکل کارگری در استان تهران داریم که ۱۹۰ مورد آن فعال است و ۲۲۰ تشکل کارفرمایی فعال داریم که همگی در ادارات کار و هیات‌های تشخیص و حل اختلاف فعال هستند. در سال‌های گذشته از ۲۴ میلیون کارگر و کارفرما تنها ۱ میلیون نفر (۵درصد) عضو تشکلات صنفی هستند که این میزان باید بیشتر شده و افزایش یابد.

وی از اختصاص بیش از 25 در صد اشتغال به دانش آموختگان دانشگاهی خبر داد و اعلام کرد: مشکل اصلی اشتغال دانش آموختگان است و باید از ظرفیت شرکت های دانش بنیان، بخش تعاونی و سایر بسترها در این حوزه استفاده کنیم.

استفاده از تجربیات کارآفرینان برتر
وی تصریح کرد: ما در هیات امنای کانون کارآفرینی تهران تعاملی کردیم که کارآفرین برتر هر حوزه تبدیل به مشاور ارشد مدیرکل استانی کار، تعاون و رفاه اجتماعی هر منطقه شود. چهارم فروردین ۱۴۰۲ این موضوع مصوب شد و برای اجرا ابلاغ شده است.
آذرپناه در پایان با اشاره به حقوق خبرنگاران گفت: آماده کمک به خبرنگاران برای تشکیل و تسهیل فعالیت تعاونی مسکن خبرنگاران در قالب مسکن کارگری هستیم.

طراحی سیاست‌های توسعه‌محور باید در حوزه‌های تخصصی تقویت شود

یمدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران گفت: طراحی سیاست‌های توسعه‌ محور در حوزه‌های تخصصی این اداره کل و نظارت موثر بر اجرای آن‌ها در سطح استان تهران باید تقویت شود.

«محمد آذر پناه» همچنین در نشست شورای اداری اظهار کرد: ما به عنوان دبیرخانه اشتغال، دبیرخانه شورای تعاون، دبیرخانه کانون کارآفرینی و مسئول تعدادی از کمیته ها و کارگروه‌های تخصصی حوزه کار و تولید  استان وظیفه برنامه ریزی و سیاست گذاری درست و اصولی و نظارت بر اجرای صحیح برنامه ها در دستگاه‌های اجرایی استان برای تحقق اهداف توسعه ای از جمله اشتغال را داریم.  

وی افزود: باید با برنامه ریزی های دقیق و تلاش برای هماهنگی و پای کار آوردن تمامی دستگاه های اجرایی و استفاده از ظرفیت فرمانداری ها بتوانیم با همراهی مسئولان و کارشناسان سایر دستگاههای اجرایی و همچنین جلب مشارکت حداکثری مردم سهم سال اشتغال استان در سال جدید را نیز به نحو مطلوبی محقق کنیم.  مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران بیان کرد: ظرفیت‌های استان تهران فراتر از یک و حتی چند استان است، بنابراین باید به نقطه‌ای برسیم که در طراحی سیاست‌های کلان توسعه کشور هم به صورت یک  مرجع عمل کنیم و این بدان معناست که  برنامه‌ها و سیاست‌های ما باید مبتنی بر پژوهش‌ دقیق، داده‌های معتبر و تجربیات موفق باشد.

 آذر پناه گفت: باید با اتخاذ و ترویج رویکردهای پژوهشی و تجارب موفق از تکرار اقدامات مبانی بر آزمون و خطا جلوگیری شود تا بتوانیم مسیر توسعه‌ای پایدار و متوازن را پی بگیریم. وی تاکید کرد: مرجعیت در طراحی سیاست‌های اجرایی مرتبط با حوزه های تخصصی به ما این امکان می‌دهد تا برای ارائه خدمات موثر به جامعه هدف از ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی و شرکای اجتماعی در استان به بهترین نحو استفاده کرده و در سطح ملی نیز به عنوان الگویی موفق شناخته شویم. 

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر
نظرسنجی
وزیرکار دولت چهاردهم ازنظرشما چه ویژگی شاخصی باید داشته باشد؟

آگهی استخدام

مطالب بیشتر