ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۰۳۱۹
مدیر عامل شرکت نفت بندرعباس در نشست خبری با قدردانی از رسانه ها در ارتقای آگاهی جامعه و حرکت کشور در مسیر پیشرفت بیان کرد: پالایشگاه بندرعباس ۳۵۰ هزار بشکه در حال حاضر ظرفیت دارد که مصرف نفت خام سنگین ایران در این پالایشگاه از مزیت‌های آن است.
پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸

پالایشگاه نفت بندرعباس در مسیر پیشرفت طرح‌های توسعه‌ای

به گزارش بازار کار ؛ احمد هاشمی مدیر عامل شرکت نفت بندرعباس، گفت:حدود ۹۳ درصد خوراک پالایشگاه از خارک و ۶ درصد از عسلویه با ۴ کشتی حمل می‌شود و مقدار اندکی نیز از سرخون و هنگام تامین می‌شود.هاشمی از ساخت خط لوله انشعاب از خط گوره - جاسک با پیشرفت ۹۸ درصد خبر داد و عنوان داشت: با بهره برداری از این پروژه عملا دیگر نیاز این پالایشگاه به انتقال مواد اولیه (نفت خام سنگین) با کشتی و مشکلات و هزینه های مرتبط با آن رفع می‌شود.

هاشمی، در بخش دیگری از سخنان خود به تغییر الگوهای فرآیندی پالایشگاه در قالب یک ابر پروژه یاد کرد و بیان داشت: محصول اجرای این طرح بهبود کیفیت تولیدات، کاهش گوگرد و ارتقای سطح تولید و ورود به مجموعه جدیدی از محصولات و کاهش آلایندگی محصولات است.

وی با اشاره به رویکرد محیط زیستی پالایشگاه بندرعباس و حرکت به سمت و سوی صنعت سبز، خاطرنشان کرد: میزان آلایندگی پالایشگاه پایین تر از حد استاندارد مجاز است.


اقدامات جدی برای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی

هاشمی، در زمینه ایفای مسئولیت‌های اجتماعی نیز گفت: این حوزه نظام مند شده و استاندارد ایزو ۲۶۰۰۱ در مسئولیت پذیری اجتماعی نیز کسب شده و ساخت بیمارستان کودکان بندرعباس، توسعه ورزش حرفه‌ای و همگانی، احداث باشگاه فرهنگی و ورزشی و نیز خرید امتیاز یک تیم فوتبال لیگ دسته اولی، ایجاد پارک علم و فناوری، ایجاد هنرستان مجاور و آبرسانی به روستاهای بخش مرکزی بندرعباس، مشارکت در اصلاح نقاط حادثه خیز جاده ای، کمک به معابر هرمز از جمله این اقدامات است.

مدیر عامل پالایشگاه بندرعباس همچنین از همکاری با اداره کل محیط زیست هرمزگان برای جلوگیری از انقراض آهوی جبیر جزیره هرمز خبر داد و عنوان داشت: در این گام مصمم به صیانت از این جاندار که یکی از زیبایی‌های هرمزگان قلمداد می‌شود، هستیم.

اقدامات موثر  در ارتقای کیفیت و ارزش افزوده تولیدات

مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس گفت: فرآورده‌های سنگین پالایشگاه بندرعباس با احداث و راه‌اندازی طرح‌های ارتقای کیفیت محصولات این پالایشگاه‌، سبک‌تر و با ارزش افزوده بیشتری تولید خواهد شد.

وی افزود: پالایشگاه بندرعباس در حال حاضر پروژه ارتقای کیفی فراورده‌های سنگین را در دست اقدام دارد که این پروژه، یک پروژه زیست محیطی است و با اجرای این طرح علاوه بر کمک به مسائل زیست محیطی، فراورده‌های سنگین پالایشگاه بندرعباس به فراورده‌های سبک‌تر با ارزش افزوده بالاتری تبدیل می‌شود.

هاشمی، خاطرنشان کرد: با اجرای طرح ارتقا کیفی فراورده های سنگین، پیچیدگی در شرکت پالایش نفت بندرعباس از حدود ۵.۶ به بالای ۱۲.۶ خواهد رسید که قطعا این میزان با راه اندازی زنجیره های پایین دستی که در حال حاضر مطالعات و عقد قرار داد آن در حال انجام است طی چند سال آینده بالاتر نیز خواهد رفت.

وی یکی از پروژه های ارتقای کیفی فراورده های سنگین این پالایشگاه را تولید روغن پایه گروه ۲ و سه از نفت کوره دانست و عنوان کرد : پروژه تولید روغن‌های پایه گروه ۲ و سه، به‌عنوان یکی از طرح‌های راهبردی در این پالایشگاه دنبال می‌شود.

 مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس، با اشاره به اینکه هم‌اکنون در کشور فقط روغن‌های پایه گروه یک تولید می‌شود، بیان کرد: با اجرایی‌شدن طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه بندرعباس نه‌تنها قادر به تولید روغن پایه گروه ۲ و سه برای تأمین نیاز داخلی هستیم، بلکه می‌توانیم این محصول را صادر کنیم.

نیاز روزانه صنایع خودروسازی که از پرمصرف ترین روانکارها هستند، حدود ۲ میلیون لیتر روغن موتور است که هم اکنون روغن های گروه یک از سوی صنایع روغن سازی کشور تولید می شود.

نسل جدید خودروها به سمت استفاده از روغن های پایه ۲ و سه رفته است

تفاوت گروه یک با ۲ و سه در کاهش میزان آلاینده ها و گوگرد است که شاخص گرانروی بالاتری و درنتیجه روغن موتورهایی که از این گروه ساخته شوند عمر بالاتری نیز دارند.

روانکاری تجهیزات صنعت نفت با وجود اینکه هزینه بالایی را به خود اختصاص نمی دهد ولی نقش بسیار مهمی در فعالیتهای صنعت دارد زیرا اگر تجهیزات صنعت نفت روانکاری نشوند و یا روانکاری به درستی انجام نشود، موجب از کار افتادگی، کاهش عمر آنها و اختلال در عملیات صنعت می شود.

با توجه به اینکه در حال حاضر پالایشگاه های تولید روغن در ایران به طور عموم روغن گروه یک تولید می کنند. یکی از عواملی که در نحوه عملکرد یک پالایشگاه، میزان ارزش افزوده فراورده‌های پالایشی و میزان سوددهی آن تاثیر دارد، درجه پیچیدگی یا قابلیت تولید فراورده‌های سبک و با ارزش افزوده بالاتر توسط آن پالایشگاه است.

ارسال نظرات