ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۶۰۳۹۱
۹۰ درصد صنایع فعال در استان زنجان از واحدهای کوچک و متوسط هستند که عمده فعالیت آنها در بخش معدن و مربوط به شمش روی و ۳۰ درصد تولیدات آنها پایه و ۷۰ درصد تولید محصول نهایی است.
يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۳

به گزارش خبرنگار ایرنا، بنگاه‌های کوچک و متوسط در حالی یکی از چرخهای مهم رشد و رونق اقتصادی محسوب می شوند که گاه تا دو سوم ارزش افزوده این بخش را به خود اختصاص می دهند.

صنایع کوچک و متوسط که در همه بخشها از جمله صنعت و معدن،‌ کشاورزی، خدمات و بازرگانی فعال هستند با ایجاد اشتغال،‌ درآمدزایی،‌ توزیع مناسب ثروت و افزایش تولید ناخالص داخلی در جهت رشد و پیشرفت کشور و کاهش فقر نقش آفرینی می کنند.

اهمیت این صنایع در اغلب مواقع نه تنها کمتر از صنایع بزرگ نیست بلکه گاهی دارای مزایای بیشتر و محدودیت های کمتری نسبت به صنایع بزرگ است به همین دلیل کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه برای گسترش آنها امکانات و تسهیلات خاصی را پیش بینی می کنند تا رغبت نسبت به ایجاد صنایع کوچک و متوسط تقویت شود و این بخش به عنوان موتور محرکه اقتصاد رونق بیشتری بگیرد.

صنایع کوچک و متوسط موتور محرکه اقتصاد

توسعه کسب و کارهای کوچک، رویکرد مهمی در کشورهای مختلف محسوب می شود چون این واحدها به طور مستقیم و غیرمستقیم در کارآفرینی، اشتغالزایی و تولید نقش دارند و هر کشوری بنا بر مقتضیات و شرایط خود تعاریف و استانداردهای مختلفی از صنایع کوچک و متوسط دارد و عموما مهم‌ترین و معمول‌ترین شاخص برای تعریف اندازه بنگاه‌های کوچک و متوسط، تعداد کارکنان این بنگاه‌هاست که اغلب از یک تا ۵۰۰ نفر را شامل می شود.

در استان زنجان نیز ۱۷ شهرک و ناحیه صنعتی فعال است که ۹۰ درصد این صنایع را واحدهای کوچک و متوسط تشکیل می دهند.

خبرنگار ایرنا زنجان به مناسبت ۲۱ مردادماه روز حمایت از صنایع کوچک با مصطفی الماسی، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان درباره وضعیت کسب و کارها و صنایع کوچک و متوسط استان گفت و گو کرده است.

ایرنا: در حال حاضر چه تعداد شهرک یا ناحیه صنعتی در استان فعال و چه تعداد از آنها شامل صنایع کوچک و متوسط است؟‌

از یک هزار و ۲۶۱ واحد صنعتی کوچک در استان زنجان یک هزار و ۵۶ واحد فعال و ۲۰۵ واحد غیر فعال است.صنایع کوچک استان زنجان شامل یک هزار و ۲۶۱ صنعت بوده که از این تعداد یک هزار و ۵۶ واحد فعال و ۲۰۵ واحد غیرفعال است.

۶۲ واحد صنعتی استان نیز از صنایع متوسط بوده که از مجموع این واحدها ۹ واحد فعال و ۵۳ واحد در زمان حاضر غیرفعال است.

 

ایرنا: چه میزان از تولیدات صنایع کوچک استان مربوط به محصول نهایی و چند درصد محصولات پایه است؟

از مجموع تولیدات صنایع کوچک و متوسط استان ۳۰ درصد پایه و ۷۰ درصد محصول نهایی است.

صنایع کوچک و متوسط موتور محرکه اقتصاد

ایرنا: عمده تولیدات صنایع کوچک و متوسط استان در چه حوزه هایی است و فعالیت این صنایع چه اهمیتی دارد؟

عمده تولیدات این صنایع در استان مربوط به بخش معدن و به طور مشخص نیز شمش روی است.

صنایع کوچک و متوسط در اشتغال های پایدار، بومی کردن فناوری و کاهش وابستگی خارجی، خنثی کردن آثار تحریم‌ها، تربیت مدیران کارآفرین و توسعه فناوری نقش بسزایی دارند.

صنایع کوچک اغلب نوآوری، تنوع و خلاقیت را به بازار می‌آورند، شرکت‌های کوچک و متوسط با ایجاد فرصت‌های شغلی به ویژه برای گروه‌های آسیب‌پذیر مانند زنان، جوانان و جوامع حاشیه‌نشین، نقش مهمی در ارتقای رشد اقتصادی فراگیر دارند.

ایرنا: صنایع کوچک و متوسط استان چه میزان در استان اشتغالزایی کرده اند؟

بیش از ۲۳ هزار و ۷۰۰ نفر در شهرکهای صنعتی زنجان مشغول به کار هستند که در مجموع ۷۰ درصد اشتغالزایی این بخش مربوط به صنایع کوچک و متوسط در استان است.

ایرنا: طی سالهای اخیر چند واحد راکد فعال شده و برنامه های پیش رو برای این بخش چیست؟

سال گذشته ۴۰ واحد و امسال نیز هشت واحد صنعتی کوچک و متوسط راکد در استان زنجان احیا شد.سال گذشته ۴۰ واحد از این صنایع راکد در استان فعال شد و به چرخه تولید بازگشت که از این تعداد ۳۲ واحد در داخل شهرک مستقر بود و هشت واحد در خارج از شهرکها واقع شده است.

از ابتدای امسال تاکنون نیز هفت واحد راکد در داخل شهرک های صنعتی استان و یک واحد ( صنایع پلاستیک ابهر) در خارج از شهرکهای صنعتی احیا شد.

ایرنا: سرمایه گذاری های انجام شده در صنایع کوچک و متوسط استان چه میزان است؟

۵۴۸ هزار و ۲۹۸ میلیارد و ۱۶۸ میلیون ریال میزان سرمایه گذاری های انجام شده در صنایع کوچک و متوسط استان تاکنون است.

صنایع کوچک و متوسط موتور محرکه اقتصاد

ایرنا: چه حمایت هایی از صنایع کوچک و متوسط در استان انجام می شود؟

معرفی به بانک های عامل جهت دریافت تسهیلات، عارضه یابی، اقدام به اخذ استاندارد ایزو واحدهای صنعتی، حمایت از نمایشگاههای داخلی و خارجی این صنایع، تامین زیرساختها و ایجاد و حمایت از کنسرسیومهای داخلی و خارجی از جمله پشتیبانی های انجام شده از واحدهای کوچک و متوسط استان است.

عارضه یابی ایجاد کنسرسیوم،پرداخت تسهیلات و استاندارسازی از برنامه های شرکت شهرکهای صنعتی برای ارتقای زیرساخت ها و فراهم کردن زمینه لازم برای فعالیت هرچه بیشتر صنایع کوچک و متوسط در استان است.

ارائه تسهیلات به رغم محدودیت منابع بانکی و صندوق‌ها، پرداخت کمک‌ هزینه ایجاد سامانه فروش محصولات یا عضویت در سامانه‌های داخلی، حمایت از انجام طرح تیپ صنعتی، کمک به ایجاد بازاریابی کنسرسیوم‌های صادراتی و حمایت از جذب سرمایه‌گذار خارجی از دیگر اقداماتی است که برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط در استان انجام می شود.

برچسب ها:

ارسال نظرات