ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۰۴۷۴
ستاد سمن‌های شهر تهران میزبان نشستی با عنوان «نشست سازمان‌های مردم نهاد با اصحاب رسانه" بود و در آن مشکلات و چالش‌های فعالیت سامان‌های مردم نهاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۹

به گزارش خبرنگار بازارکار، در «نشست سازمان‌های مردم نهاد با اصحاب رسانه» که همزمان با ۲۲ مرداد ماه و به مناسبت روز ملی تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی برگزار شد، فعالان و مدیران تشکل‌های مطرح در حوزه‌های مختلف اجتماعی؛ درمانی، امور خیریه و ... به بحث و بررسی و ارائه نظرات خود پرداختند.
در ابتدای این نشست علی اصغر خامنوی رئیس هیئت مدیره شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه نیز در این نشست گفت: این شبکه از ۱۰ سال پیش با کمک ۱۵ موسسه شناخته شده با همکاری اتاق بازرگانی شکل گرفت و خوشبختانه روز به روز در حال رشد است و هم اکنون ۲۰ موسسه عضو شبکه ملی هستند.
وی با اشاره به فعالیت بیش از 30 هزار سمن در کشور افزود: یکی از محور‌های شبکه، ارتباط با رسانه‌هاست که می‌توانند کمک بزرگی به گسترش موسسات خیریه داشته باشند؛ رسانه‌ها به عنوان یک ابزار کارآمد نقش اساسی در توسعه امور خیریه دارند.
رئیس هیئت شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه با تاکید بر ارتباط هوشمند بین موسسات و رسانه‌ها، یادآور شد: برخی مسائل روی زمین مانده و موسسات به تنهایی نمی‌توانند اهداف مورد انتظار را انجام دهند و رسانه‌ها می‌توانند در این راستا اثرگذار باشند و مشکلات سمن را مطرح نمایند و زمینه حل مشکلات مردم و سمن‌ها را فراهم نمایند.
وی با تقدیر از تلاش‌ها رسانه‌ها در کمک به شفاف سازی مشائل و حل مشکلات ادامه داد: نیاز است که در کنار یکدیگر بتوانیم در کنار مسائل اجتماعی، اقدامات بزرگتری را دنبال کنیم.
قوانین و زیرساخت‌های حقوقی تشکل‌ها با چالش روبه‌رو است
دبیر ستاد سازمان‌های مردم نهاد با بیان اینکه فارغ از فراز و نشیب‌ها و میزان دستیابی به اهداف، چهار دوره از فعالیت این ستاد گذشته است، گفت: ما به دنبال این بودیم که خانه سازمان‌های غیردولتی در ستاد سمن‌ها شکل بگیرد.
محمد ابویی در نشست سازمان‌های مردم نهاد با اصحاب رسانه با بیان اینکه تلاش بر این بود ظرفیت‌های شهر برای ارتقاء آن مورد استفاده قرار بگیرد، اظهار کرد: تصمیم‌سازی تشکل‌ها به عنوان خبرگان فرهنگی، اجتماعی و شهرسازی و نقش الگوسازی و مدیریتی تشکل‌ها برای نرم‌افزارسازی و ایجاد الگو‌های اجرایی و نقش نظارتی از اهداف و برنامه‌های این ستاد است.
وی با تاکید بر اینکه چالشی در کشور به نام منابع انسانی داریم، گفت: من معتقدم امروز حکمرانی در کشور‌ها همانطور که مقام معظم رهبری با تاکید بر توجه به حلقه‌های میانی فرمودند، برای توسعه راهی جز استفاده از تشکل‌ها ندارد. حکمرانی آینده کشور بدون بهره‌گیری از توان تشکل‌های غیردولتی و حلقه‌های میانی قابلیت توسعه ندارد. در عرصه فرهنگ، هنر و اقتصاد اجتماعی حلقه‌های میانی در حال فعالیت هستند و اگر دولت‌ها حق تشکل‌ها را در کرسی‌های تصمیم‌گیری جدی نگیرند و در صندلی دادن به تشکل‌ها اقدام نکنند، محکوم به شکست هستند.
ابویی با بیان اینکه ذات تشکل‌ها برجسته‌سازی موضوعات است، یادآور شد: نگاه تخصصی و غیرسیاسی، پیگیری مسائل، ساختاری سبک و انتقال نظرات کارشناسی با روحیه داوطلبانه، توان بسیج نیرو‌های انسانی و همراه‌سازی گروه‌های مردمی از جمله ویژگی‌های سازمان‌های مردم نهاد است.
وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت آینده‌پژوهی برای سمن‌ها، گفت: قوانین و زیرساخت‌های حقوقی تشکل‌ها با چالش روبه‌رو است و تصمیمی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده و سمن‌ها بر اساس مصوبات هیئت وزیران فعالیت می‌کنند. قانون تشکل‌ها بیش از یک دهه است که بین مجلس و تشکل‌ها در رفت و آمد است و به نتیجه نمی‌رسد.
در این نشست صمیمی دکتر علی اصغر خامنوی مدیر عامل انجمن دیابت کاربریک، با موضوع مبانی سازمان‌های مردم نهاد و نقش آن‌ها در توسعه، احمد قویدل مشاور هیئت مدیره کانون هموفیلی ایران با موضوع قوانین و زیرساخت‌های فعالیت مدنی (قانون تشکل ها)، علیرضا آتشک مدیر عامل شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه با موضوع گفتمان شبکه سازی و سازمان‌های مردم نهاد، اعظم دکتر پناهی مدیر عامل انجمن کلیوی ایران، احمد هوشنگی مدیر انجمن خیرین مدرسه ساز، مهدی مجتهدی مدیر انجمن دامون، ساناز تبری رئیس انجمن آشنا، محمد کمالی از انجمن مسئولیت اجتماعی، جمشیدی از رسانه مسئولیت اجتماعی، شریعتی از فعالان رسانه‌ای مسئولیت اجتماعی، امیر علی بینام فعال در حوزه کارآفرینی و ... به ارائه نظر، دیدگاه و سخنرانی پرداختند.
قرائت بیانیه پایانی توسط مدیر کل تشکل‌های شورای شهر تهران
مهندس ملیحه خلقی مدیر کل تشکل‌های شورای شهر تهران نیز در این نشست با تاکید بر اینکه سمن‌ها نقش مهمی در توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی دارند بر نقش سمن‌ها در دولت چهاردهم اشاره کرد و بر استفاده از ظرفیت و توانمندی‌های سمن‌ها در حوزه های مختلف بویژه کارآفرینی و اشتغال تاکید کرد.
وی در این نشست با تکید بر اهمیت تعامل با رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها می‌توانند بستر فعالیت و نقش آفرینی بیشتر سمن‌ها را در جامعه فراهم نمایند.
مدیر کل تشکل‌های شورای شهر تهران در پایان این نشست به قرائت بیانیه پایانی این نشست مردم نهاد پرداخت و اظهار داشت: کارگروه رسانه در شبکه سمن‌های کشور فعال خواهد شد.
خلقی در این بیانیه بر اهمیت سلامت روانی و جسمی جامعه، فعالیت سالم اقتصادی و اجتماعی جامعه و لزوم احقاق حقوق همه گروه‌ها بویژه سالمندان و معلولان، اصلاح قانون تشکل ها، نقش آفرینی در حل مشکلات جامعه و مشارکت در تصمصیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها و ... تاکید کرد.
گفتنی است، شبکه ملّی موسسات نیکوکاری و خیریه با همکاری ستاد سمن‌های شهر تهران، ۲۲ مرداد ماه به مناسبت روز ملی تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی «نشست سازمان‌های مردم نهاد با اصحاب رسانه» را برگزار شد.
گزارش: امیر علی بینام

ارسال نظرات