ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۰۴۸۷
علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش‌و‌پرورش در مراسم تجلیل از خبرنگاران گفت: «آموزش‌و‌پرورش قلب تپنده امید، امیدبخشی، سرچشمه جریان مقدس دانایی و یادگیری است .
سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۹

سخنگوی وزارت آموزش‌و‌پرورش خبر از سال تحصیل آرامی می‌دهد، اما با نگاهی گذرا به صحبت‌های خود او می‌توان دریافت پیش‌بینی چنین چیزی تقریباً غیرممکن است. اتفاق خوبی است که جمعیت دانش‌آموزان ایرانی و اتباع در مدارس از سال ۱۳۸۸ تا امروز رشد ۴ میلیو‌ن‌و ۷۰۰ نفری داشته، ولی کاهش منابع انسانی در مقابل رشد قابل توجه جمعیت دانش‌آموزی، مسئله نگران‌کننده‌ای است که نمی‌تواند خبر از یک سال تحصیلی آرام بدهد، خصوصاً که در کنار کاهش منابع انسانی شاهد رشد چشمگیری در زمینه امکانات نیز نیستیم. این یک دودوتاچهارتای ساده‌است که نتیجه آن را می‌توان لابه‌لای صحبت‌های فرهادی دید؛ صحبت‌هایی که ادعا‌های خود او را نقض یا رد می‌کند چراکه تناسب‌بندی و دستیابی به نتیجه آنچه او در خصوص رشد جمعیت دانش‌آموزی و کاهش منابع انسانی و البته امکاناتی که نیاز به توضیح نیست تا چه اندازه دست و پا شکسته هستند، کار بسیار ساده‌ای است که این مقام مسئول بدون شک بهتر از هر کسی به آن واقف است. 
 
علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش‌و‌پرورش در مراسم تجلیل از خبرنگاران گفت: «آموزش‌و‌پرورش قلب تپنده امید، امیدبخشی، سرچشمه جریان مقدس دانایی و یادگیری است. آموزش‌و‌پرورش بعد از خانواده شاید مقدس‌ترین بخش حاکمیت باشد. تعلیم‌و‌تربیت از خانواده شکل می‌گیرد و اولین مدرسه همه ما خانواده است و ما بعد از خانواده، عزیزترین و گرانبهاترین داشته ها‌ی مان یعنی فرزندان‌مان را به مدرسه می‌سپاریم و مدرسه در دستگاهی به نام آموزش‌و‌پرورش مدیریت می‌شود. شاید همین مقایسه و همین توجه به جریان تعلیم‌و‌تربیت از بستر خانواده به فضای مدرسه نشان دهد آموزش‌و‌پرورش تا چه حد می‌تواند مهم باشد.»
 رشد جمعیت دانش‌آموزان بیشتر و امکانات کمتر شد!
او با بیان اینکه تلاش شده است در آموزش‌و‌پرورش جریان اطلاع‌رسانی به نحوی انجام شود که خانواده‌ها دچار دغدغه کمتری شوند، اظهار داشت: «جامعه از آموزش‌و‌پرورش زیاد متأثر می‌شود. در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ آمار دانش‌آموزی ما ۱۲‌میلیون‌و‌۷۰۰‌هزار نفر بود، امسال مجموعه دانش‌آموزانی که در ایران تحصیل می‌کنند، اعم از دانش‌آموزان میهمان که از سایر کشور‌ها هستند و دانش‌آموزان ایرانی، عدد ۱۷‌میلیون را رد خواهد کرد، بنابراین حدود ۱۷‌میلیون‌و‌۵۰۰‌هزار نفر در سال تحصیلی آینده جمعیت دانش‌آموزی خواهیم داشت.» او ادامه داد: «با وجود رشد جمعیت دانش‌آموزان کشور، اما امکانات و نیروی انسانی آموزش‌و‌پرورش نه‌تن‌ها افزایش نداشته بلکه کمتر هم شده است، بنابراین مدیریت در این وزارتخانه دشوارتر شده است.»
سخنگوی وزارت آموزش‌و‌پرورش با اشاره به اینکه این وزارتخانه ۲/۴۴ درصد کل کارکنان دولت را شامل می‌شود، بیان کرد: «بودجه وزارت آموزش‌و‌پرورش ۱۰‌درصد بودجه دولت است.» فرهادی گفت: «از سال۱۳۸۲ تا به امروز به لحاظ توسعه فضای آموزشی با رشد بسیاری مواجه بوده‌ایم، اما در سال۱۳۸۲ حدود ۷۹‌هزار سرایدار و خدمتگزار در مدارس داشتیم و اکنون به ۵۱‌هزار نفر کاهش یافته است.»
 مشوق‌هایی برای معلمان 
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌و‌پرورش با اشاره به اینکه بیش از یک‌پنجم نیرو‌های موجود آموزش‌و‌پرورش در سه سال اخیر استخدام شده‌اند، مطرح کرد: «امسال ۱۰۵‌هزار ردیف استخدامی دریافت کردیم. در آزمون آموزگاری سال گذشته، ۲۸‌هزار ظرفیت استخدام داشتیم که ۱۷‌هزارو۴۰۰ نفر پذیرفته شدند، امسال نیز ۲۸‌هزار ظرفیت داشتیم که ۲۱‌هزار نفر پذیرفته شدند.» او گفت: «سال گذشته ۵۷۲‌هزار معترض به رتبه‌بندی داشتیم که اکنون به عدد صفر رسیده است، همچنین سال گذشته ۲۰۳‌هزار کمبود معلم داشتیم که امسال میزان کمبود ۵۰‌هزار نفر کاهش یافته است. مهر امسال دغدغه نیروی انسانی نداریم.»

فرهادی درباره اعمال محدودیت برای بازنشستگی معلمان مطرح کرد: «به تازگی تصمیمی درباره تأمین معلم برای مهر ۱۴۰۳ گرفته و بخشنامه محدودیت بازنشستگی ابلاغ شد، براساس این بخشنامه و مطابق ماده۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری، معلمان تا ۳۰سال سابقه و ۶۰سال بازنشسته خواهند شد.»
او تصریح کرد: «این بخشنامه زمانی صادر شد که برنامه هفتم توسعه ابلاغ نشده بود، هم‌اکنون با ابلاغ این برنامه، بخشنامه محدودیت بازنشستگی اصلاح خواهد شد و مشوق‌هایی را برای ایجاد انگیزه در میان معلمان به منظور استمرار خدمت در نظر می‌گیریم تا از بحران کمبود نیروی انسانی که تا دو سال آینده با آن مواجه هستیم، نجات یابیم.» فرهادی اظهار کرد: «در یک سال گذشته از شهریور ماه سال گذشته تا الان بسیاری از بحران‌های آموزش‌و‌پرورش حالت نرمال پیدا کرده است، بحران نداریم و به امید خدا در آینده شاهد خواهیم بود که مهر و آغاز سال تحصیلی آرامی در پیش داریم.»

ارسال نظرات