ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۰۵۶۶
فرهادی در نشست خبری امروز با اشاره به اقدامات صورت گرفته در وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اقدامات خوبی برای تبدیل وضعیت نیرو‌های خرید خدمات در مدت اخیر انجام شده است. بسیاری از آن‌ها بیش از ۱۰ سال است که خدمت میکنند و رویکرد وزارتخانه این است که همکاری با آن‌ها را ادامه بدهیم. این کار در استان سیستان و بلوچستان تکمیل شده و در سیار استان‌ها نیز پیگیری میشود.
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۶

وی ادامه داد: ما در وزارت آموزش و پرورش موضوعی به عنوان نوبت دوم یا شیفت بعد از ظهر داریم که حق الزحمه این همکاران را نیز پرداخت میکنیم. موضوع بیمه تکمیلی معلمان نیز پیگیری شده و به تعویق نمیفتد.

فرهادی با اشاره به اعتراضات موجود به فرایند رتبه بندی معلمان گفت: ۵۷۲ هزار نفر در فرایند رتبه بندی به رتبه خود معترض بودند. قبل از اسفند ۱۴۰۲ به اعتراضات همه این افراد پیگیری شد و بیش از ۳۸۰ هزار نفر ارتقا رتبه داشتند. در زمینه رتبه بندی بازنشسگان نیز دیون برخی از افراد باقی مانده که به عنوان آخرین مرحله تثبیت نظام رتبه بندی این کار انجام خواهد شد. از این پس نظام رتبه بندی تابع آیین نامه خواهد بود و به صورت منظم اجرا خواهد شد.

سن بازنشستگی در وزارت آموزش و پرورش از ۴۸ تا ۵۲ سال است 

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره استمرار خدمت نیرو‌های بازنشسته وزارت آموزش و پرورش گفت: ما در سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۰ هزار نفر بازنشسته داشتیم که این اعداد در سال‌های بعدی به ۵۱ و ۷۲ هزار نفر رسید. مطابق نامه‌ای که سازمان اداری استخدامی صادر کرده بود، وزارت آموزش و پرورش را مجاز به استقرار خدمت نیرو‌های خود کرده بود. سن بازنشستگی در وزارت آموزش و پرورش از ۴۸ تا ۵۲ سال است و این سن بسیار پایین است. این افراد هنوز جوان هستند و ما در وزارت معتقدیم که برای جبران کمبود نیروی انسانی از این معلمان استفاده کنیم. در موضوع استقرار خدمت اولویت با معلمان مرد است و این بخشنامه نیز بر این اساس است که در استان‌هایی که نیازمند نیرو هستند اجرا شود.

وی با اشاره به سه چالش مهم آموزش و پرورش کشور در بازه چند ساله پیش رو ادامه داد: سه پیک و حالت بحرانی در فاصله سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۷ باهم تلاقی پیدا میکنند. بیشترین میزان دانش آموزان در ۲۵ سال گذشته، بیشترین میزان بازنشستگی و پایین آمدن میزان جذب معلم از دانشگاه فرهنگیان همه و همه دست به دست هم میدهند تا شرایط سختی ایجاد شود. البته باید گفت که شرایط نسبت به گذشته بسیار بهتر شده و با استمرار خدمت برخی نیرو‌ها و استخدام نیرو‌های خرید خدمت مهر آرامی پیش روی ما خواهد بود.

فرهادی درباره امتیازات درنظر گرفته شده برای افرادی که استمرار خدمت خواهند داشت گفت: همچنین مقرر شد هر کدام از بازنشستگان که استمرار خدمت داشته باشند ملزم به ادامه خدمت تا شصت سالگی نیستند و اجباری وجود نخواهد داشت و یک ماه حقوق نیز به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد. همچنین طرحی برای موضوع حق التدریس وجود دارد تا مبلغ بیشتری به معلمان مختلف به نسبت محل تدریس پرداخت شود. ما برای این دسته از معلمان نیز یک ماه پاداش در نظر گرفتیم. مهمترین موضوع در این زمینه این بود که حقوق حق التدریسی ها به موقع پرداخت شد.

وی با اشاره به اعلام به موقع نتایج آزمون استخدامی معلمان گفت: همچنین امسال تقویم جذب معلم دو الی سه ماه جلوتر آمده است. ۲۱ هزار نفر در این فرایند پذیرفته شدند و ۲ الی ۳ هزار نفر نیز به عنوان تکمیل ظرفیت به این تعداد اضافه خواهند شد؛ لذا شرایط آزمون استخدامی دبیری امسال شرایط به مراتب بهتری دارد. آزمون کیفیت بخشی نیز برای مربیان تربیت بدنی، پرورشی و سلامت تا دو هفته دیگه اعلام نتیجه خواهد شد.

وی با اشاره به آمار مجوز‌های استخدامی دریافتی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: با مجموع این اقدامات و انگیزشی که در زمینه‌های مختلف انجام شد، امیدواریم تا از ۱۷۶ هزار کمبود معلم در مهرماه پیش رو ضربه نخوریم و مهرماه خوبی خواهیم داشت. همچنین نگاه به آینده ما فراموش نشده است و تلاش کردیم تا از حداکثر ظرفیت‌ها استفاده کنیم. مجوز استخدامی دریافتی ما امسال به ۱۲۹ هزار نفر رسیده است که در حوزه‌های مختلف جذب دبیری، دانشگاه فرهنگیان، نیرو‌های خدماتی، جذب نخبگان و ... بوده است. سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آمار صدور ابلاغ معلمان برای سال تحصیلی پیش رو گفت: تا کنون ابلاغ بیش از ۴۰ درصد معلمان صادر شده است و تا قبل از میانه شهریورماه این عدد تثبیت خواهد شد. نظم بخشی خوبی در این زمینه انجام شده است و در کنار این موضوع هشتاد درصد کلاس بندی‌ها نیز انجام شده است.

بیشترین تقاضای ورود نیز مربوط به شهر تهران است

وی با اشاره به موضوع نقل و انتقالات در آموزش و پرورش اظهار کرد: ما نهایت تلاش خود را برای تسهیل فرایند نقل و انتقال این افراد انجام می‌دهیم. بیشترین خروجی ما از شهرستان‌های استان تهران بوده است. بیشترین تقاضای ورود نیز مربوط به شهر تهران است. همچنین کمترین تقاضای خروج برای استان ایلام بوده است و کمترین میزان تقاضای ورود برای استان سیستان و بلوچستان بوده است؛ لذا این ناترازی باعث میشود تا ما در برخی موارد نتوانیم موضوع نقل و انتقال را تایید کنیم. ۱۲ هزار نفر از ۲۶ هزار متقاضی نقل و انتقال ما نیز سابقه‌ای زیر ۵ سال دارند و ما نمیتوانیم به راحتی این درخواست‌ها را بپذیریم. بیشترین تقاضای نقل و انتقال نیز در مقطع ابتدایی بوده است. فرهادی با اشاره به افزایش تعداد دانش آموزان در مقطع متوسطه در سال‌های پیش رو گفت: با توجه به اینکه جمعیت دانش آموزی ابتدایی ما در بیشینه خود با بیش از ۹ میلیون نفر قرار دارد و شش میلیون و هشتصد هزار نفر نیز در مقاطع بالاتر تحصیل می‌کنند، جمعیت دانش آموزان متوسطه در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد و ما باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشیم تا در آینده مشکلی ایجاد نشود.

میانگین حقوق معلمان ۱۶ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان 

وی با اشاره به بودجه آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش تقریبا نصف دولت را از نظر کارمندان تشکیل می‌دهد و باید سهم ویژه‌ای از بودجه داشته باشد. در حال حاضر میانگین حقوق معلمان ۱۶ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان است. اعتبارات آموزش و پرورش به نسبت جمعیت آن افزایش پیدا نکرده است، اما مقرر این سهم ده درصد افزایش پیدا کند. در سال آینده افزایش بودجه ناظر بر افزایش کیفیت آموزش خواهد بود. آموزش و پرورش اگر فضای آموزشی کافی داشته باشد هیچگاه نیروی اضافی نخواهد داشت و اگر سرعت مدرسه سازی افزایش پیدا کند بسیاری از اهداف ما محقق خواهد شد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره مهم‌ترین بدهی وزارتخانه گفت: آموزش و پرورش نهادی آموزشی و فرهنگی است و اقدامات سیاسی در آن معنا ندارد. ما فارغ از اینکه چه کسی وزیر و رییس جمهور است تلاش میکنیم تا به بهبود شرایط کمک کنیم. در ۱۱ ماه گذشته تنها بدهی ما پاداش است و پاداش پایان خدمت فرهنگیان باید به موقع پرداخت شود. امیدواریم چالش موجود در این زمینه که اصلی‌ترین بدهی ماست نیز برطرف شود.

علت تقاضای انتقال معلمان

فرهادی در پاسخ به پرسشی درباره علت تقاضای انتقال معلمان گفت: دلیل بالا بودن تقاضای انتقال معلمان این است که ما در گذشته از طریق دانشگاه فرهنگیان نیرو جذب نکرده ایم و این سبب شده تا معلمان از بوم برای بوم جذب نشوند. همین موضوع سبب شده تا وضعیت در سیستان و بلوچستان کمی نابسامان شود. همچنین سایر کنش‌گران حوزه حکمرانی باید شرایط را در این استان برای افزایش انگیزه معلمان فراهم کنند.

وی با اشاره به موضوع ایجاد سازمان رفاهی فرهنگیان اظهار کرد: تشکیل سازمان رفاهی فرهنگیان قرار بود در برنامه هفتم لحاظ شود که تا همین دو سال گذشته پیگیری نشده بود. با تلاش‌هایی که توسط وزیر آموزش و پرورش صورت گرفت شیوه نامه مربوط به این سازمان نوشته شده است و این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به موضوع ثبت نام اتباع اهل کشور افغانستان گفت: آموزش امری مقدس است و ما تلاش میکنیم تا به این اتباع نیز کمک کنیم. یکی از مهمترین موضوعات توزیع متوازن این دانش آموزان در مناطق مختلف است و ما در حال انجام اقدامات ویژه مربوط به آن هستیم.

فرهادی در انتها درباره فرایند توزیع شیر در مدارس گفت: توزیع شیر در مدرسه وظیفه آموزش و پرورش نیست و وظیفه سازمان تعلیم و تربیت است. مدرسه بستر خوبی برای توزیع شیر میان دانش آموزان در این سن است. در این سال گذشته نیز تلاش شد تا شرایط برای توزیع شیر در مدارس فراهم شود. البته شرکت‌های تولید شیر به علت اینکه به یک باره با این موضوع مواجه شدند، کمی برای تامین نیاز ۹ میلیون دانش آموز با مشکل روبرو شدند.

پرداخت یک ماه حقوق بیشتر به حق‌التدریسی‌ها

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در مورد حق‌التدریس معلمان که نسبت به اخذ حق‌التدریس اقدام می‌کنند، طرحی در وزارتخانه داشتیم و آن را سال گذشته به سازمان اداری و استخدامی اعلام کردیم به گونه‌ای که مبلغ آن تا دو برابر افزایش یابد. به این معنی که اگر معلمی در روستا تدریس می‌کرد، حق التدریس بیشتری به او پرداخت کنیم، اما فردی که در شهر تدریس می‌کرد میزان آن متفاوت باشد. این طرح اصلاح و قرار شد معلمانی که اضافه تدریس یا حق‌التدریس دارند به آنها به جای ۹ ماه حق التدریس، ۱۰ ماه حق التدریس پرداخت کنیم؛ یعنی عوامل انگیزشی ایجاد شده تا در مهرماه، مهر شادی و آرامی برای دانش آموزان محقق شود.

فرهادی با اشاره به اینکه امسال در جذب معلم و اعلام نتایج آزمون استخدامی، تقویم را دو الی سه ماه جلو کشیدیم، گفت: سال گذشته اعلام نتیجه آزمون استخدامی آموزگاری ۲۹ شهریورماه بود و یک روزه ساماندهی شدند و آموزش بدو خدمت در حین خدمت انجام شد.

وی بیان کرد: امسال آزمون آموزگاری طی یک ماه گذشته اعلام نتیجه شد و از ۲۸ هزار نفر ظرفیت آزمون، ۲۱ هزار نفر قبول شدند. اکنون آزمونهای بدو خدمت می‌بینند و برای حضور در کلاس توانمند می‌شوند.

زمان اعلام نتایج نهایی آزمون استخدامی دبیری

فرهادی در خصوص آزمون استخدامی دبیری با ظرفیت ۲۴ هزار نفری نیز بیان کرد: نتایج آن به سازمان سنجش اعلام شده و پیش بینی می‌شود که نتایج آن کمتر از یک هفته آینده اعلام شود.

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون کیفیت‌بخشی

وی در خصوص آزمون کیفیت بخشی نیز بیان کرد: نتایج اولیه آزمون مربیان پرورشی، تربیت بدنی، مربی بهداشت و مشاور و مصاحبه‌ها انجام شده است و حداکثر طی دو هفته آینده نتایج اعلام خواهد شد.

تامین کسری ۱۷۶ هزار معلم برای مهرماه

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در ادامه این نشست از کمبود ۱۷۶ هزار معلم برای مهر ماه خبر داد و یادآور شد: با استفاده از روش‌های مذکور معلمان جذب خواهند شد.

وی بیان کرد: امسال مجوز استخدامی ۱۲۹ هزار نفر را دریافت کردیم. این نشانه توجه مجموعه تصمیم گیران برای تقویت بنیان آموزش و پرورش است.

معلمان دارای شرایط بازنشستگی مجبور به استمرار خدمت نیستند

فرهادی تصریح کرد: با کمک دولت قبل و دولت فعلی و با کمک رییس جمهور و دکتر حاجی میرزایی دو تصمیم گرفته شد که از دولت قبل پیگیر بودیم. آن دو تصمیم این بود که هر کدام از بازنشستگانی که استمرار خدمت در سال آینده دهند به این معنی نیست که باید تا ۶۰ سال فعالیت کنند؛ آن بخشنامه اصلاح شد. این موضوع ناظر به نیاز است و کل نیاز ما در دو سال آینده است و حالت «اجبار» آن برداشته شد.

گزارش: امیر طاها بینام

ارسال نظرات