ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۰۶۰۸
برنامه های گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ۷ محور اعلام شد.
پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۲

به گزارش بازارکار از مهر، برنامه پیشنهادی دکتر حسین سیمایی صراف برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در محورهای نظام آموزش عالی هوشمند شایسته محور، توانمندساز و کارامد، نظام فرهنگی انسان ساز و اخلاق مدار، نظام علم، فناوری و نوآوری بومی هوشمند و اثربخش در پیشرفت و عدالت، توسعه مشارکت و همکاری های ملی و بین المللی جهت کسب مرجعیت علمی، توسعه زیرساخت های کلیدی و شتاب بخشی و نظام تدبیر آموزش پژوهش و فناوری ارائه شده است.
جزئیات این ۷ محور به شرح زیر است:
۱-نظام آموزش عالی هوشمند شایسته محور، توانمندساز و کارآمد
جهت دهی فعالیت های پژوهشی و فناورانه به سمت رفع نیازهای واقعی کشور (ماده ٩٤ برنامه هفتم)
توجه به رویکردهای نوین آموزشی مبتنی بر فناوری های جدید
توجه به تغییرات تحولی در مهارت های مورد نیاز استادان
توجه به تغییرات تحولی در مهارت های تخصصی دانش آموختگان
گسترش و تقویت فعالیتهای علمی و فناوری در حوزههای اطلاعات ارتباطات زیست
فناوری و ریزفناوری و انرژی های نو و تجدید پذیر سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری بند (۲۰)
گسترش و توسعه آموزش های مهارتی و برنامه های مهارت آموزی در دانشگاه ها با تکیه بر نوآوری و فنآوری
توجه به بحث آمایش آموزش عالی و تنوع دانشگاه های و زیر نظام های آموزش عالی متعدد موجود در راستای هماهنگی و بهره وری بهتر
ایجاد توازن در ترکیب جمعیت دانشجویی و رشته ها و سطوح تحصیلی همراه با حفظ استانداردها و ارتقای کیفیت علمی دانشگاه ها و ارتباط منسجم تر با نیازهای ملی و جهانی
طراحی روش های بهتر جذب دانشجو و بهبود مدیریت ظرفیت پذیرش دانشجو متناسب با نیازهای ملی و تحولات آینده کشور
طراحی و ایجاد یک سامانه جامع برای ارزیابی عملکرد و بروندادهای آموزش عالی با استفاده از رویکردهای نوین و برقراری ارتباط مؤثر بین تحصیل مهارت و اشتغال با همکاری دستگاه های ذی ربط
تلاش برای رسیدن به یک سیستم جامع برای نظارت ارزیابی اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی در سراسر کشور با تکیه بر فنآوری های دیجیتال و هوش مصنوعی
توجه ویژه به دستیابی به برنامه های اقتصاد مقاومتی در حوزه آموزش عالی
ارتقاء سطح امنیت داده ها و اطلاعات علمی کشور و مقابله با تهدیدهای احتمالی
۲- نظام فرهنگی انسان ساز و اخلاق مدار
تحقق دانشگاه تمدن ساز و حکمت بنیان و زمینه سازی انجام پژوهشهای مأموریت گرا و مسأله محور و پاسخگویی به نیازها و مسائل کشور(ماده ۹۷ قانون برنامه هفتم)
صیانت از ارزشهای اسلامی – ایرانی(بند ۱۹ سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری).
تقویت همبستگی و اعتماد به نفس ملی ارتقاء هویت ملی و روحیه مقاومت (بند ۱۳ سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری).
ایجاد حرکت و نشاط علمی و اجتماعی در دانشجویان با درگیر کردن بیشتر آنها در نهادهای تشکلی و کانونهای فرهنگی و علمی دانشجویی در راستای درک اجتماعی واقع گرایانه تر از مسائل اجتماع و یادگیری نقد منصفانه و علمی و تمرین کار مشارکتی وترغیب خلاقیت ها برای تحول
تعمیق فرهنگ اسلامی - ایرانی (بند ۱۴سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری).
ایجاد تحول عملیاتی در ترویج نظریه پردازی نقد و آزاداندیشی و کرسی های مربوطه به گونه ای که هم اعتماد شرکت کنندگان جلب شود و هم اثرگذاری آنها و نحوه صحیح نقد و طرح سوال بهتر تمرین شود.
نظام آموزش عالی مبتنی بر مسئولیت اجتماعی دانشگاهی و مسئله محور (ماده ۹۴ قانون برنامه هفتم)
ایجاد مکانیسم معرفی نمادها و فرهیختگان دانشگاهی در جهت ارتقاء اخلاق مداری خودآگاهی و شور علمی دانشگاهیان.
۳-نظام علم، فناوری و نوآوری بومی هوشمند و اثربخش در پیشرفت و عدالت
ارتقای بهره وری و اثر بخشی منابع آموزش عالی پژوهش و فناوری افزایش شتاب پیشرفت علمی فناوری و نوآوری (ماده ۹۸ قانون برنامه هفتم).
انجام برنامه ریزی تحولی برای نقش آفرینی های مرتبط با خلاقیت و نوآوری درعلم و فنآوری از جمله مباحث کارآفرینی و استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان
انسجام بخشی و مدیریت بهتر زنجیره ی خلاقیت و تحقیق تا دستیابی به فناوری
شناسایی و حمایت از ایجاد شرکت های تخصصی در زمینه خدمات تجاری سازی
طراحی و تدوین مدلهای مناسب برای دفاتر انتقال فناوری (TTO) با توجه به نیازهای خاص هر دانشگاه یا پژوهشگاه
طراحی و تدوین شاخصهای ارزیابی پژوهش، فنآوری و نوآوری
تشویق و حمایت از ایجاد صندوقهای پژوهش و فناوری در بخش خصوصی و غیر دولتی
شناسایی و اولویت بندی نیازهای شرکتهای دانش بنیان و متناسب با توسعه پارکها و مراکز رشد
تخصیص بودجه و اعتبارات لازم برای پرداخت بخشی از هزینه های ثبت اختراعات در سطح بین المللی
تجاری سازی فعالیت های علمی و فناوری سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری بند (۲۰)
تخصیص بودجه و اعتبارات لازم برای حمایت مالی از خریداران دانش فنی و امتیاز اختراعات
تدوین آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی برای عملیاتی کردن احکام قانون شرکت های دانش بنیان
تدوین شاخص ها و معیارهای ارزیابی میزان موفقیت دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در ارتباط با صنایع و دستگاه ها
حمایت از طرح های مشمول قانون برنامه ۵ ساله هفتم
انجام مطالعات آینده نگاری برای شناسایی نیازها و چالش های آتی کشور به منظور تخصیص اعتبارات در حوزه علم و فناوری
تدوین سازوکار مناسب جهت ارزیابی میزان انطباق پژوهش های کاربردی و توسعه ای با نیازهای طرف تقاضا
افزایش اثر بخشی تحقیقات و پژوهش با تأکید بر تحقیقات میان رشته ای با اولویت حوزه علوم انسانی ماده ۹۴ قانون برنامه هفتم
۴- توسعه مشارکت و همکاری های ملی و بین المللی جهت کسب مرجعیت علمی
تحقق مرجعیت علمی و سرآمدی جهانی در عرصه علوم و فناوری و ارتقای شتاب علمی (ماده ۹۷ قانون برنامه هفتم).
گسترش همکاری های مشترک بین دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در زمینه های پژوهشی آموزشی فناوری و جذب اعتبارات
ایجاد ساز و کارهای عملیاتی بهتر برای گسترش همکاری های آموزشی، پژوهشی و فنآورانه بین وزارت عتف و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
ایجاد ساز و کارهای عملیاتی بهتر برای گسترش همکاریهای علمی و پژوهشی بین وزارت عتف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خصوصا در موضوع آموزشهای فنی و حرفه ای
ارائه راهکاری های فنآوری محور و مشارکتی در راستای تحول و ارتقای علوم انسانی با همکاری سایر گروه های علمی و تقویت جایگاه و منزلت این علوم و جذب افراد مستعد تر و با انگیزه بیشتر
بررسی و تامل همراه با بهره گیری هوشمندانه تر از ظرفیت بخش غیر دولتی درآموزش پژوهش و فناوری
ارتقای جایگاه علمی و فناورانه کشور از طریق توسعه دیپلماسی علم و فناوری
گسترش و تقویت دوره های پسادکترای تقاضا محور(ماده ۹۴ قانون برنامه هفتم).
شناسایی و بدست آوردن درک صحیح از مزایای رقابتی ظرفیت های کلیدی و تهدیدات همه کشورهای در حال رشد و توسعه یافته جهت همکاری های بین المللی خصوصا کشورهای اسلامی
ایجاد خلاقیت ها و برنامه ریزی های هوشمندانه در ارتباطات و ظرفیت های بین المللی با توجه به ظرفیت ها نیازها مزیت ها و تهدیدات با نگاه به همه ظرفیت های جهانی و خصوصا کشورهای اسلامی و منطقه ای
تقویت حضور و نقش آفرینی کشور در مجامع و نهادهای تصمیم سازی بین المللی در حوزه علم و فناوری
توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور با تقویت همکاریهای بین المللی در عرصه علم و فناوری
حمایت از دانشگاهها برای راه اندازی شعب در کشورهای منطقه به منظور افزایش حضور بین المللی
افزایش حضور فعال و مؤثر مراکز آموزشی و پژوهشی در رویدادهای بین المللی علمی و فناورانه
ایجاد و گسترش برنامه های تبادل دانشجویی با کشورهای همسایه به منظور تقویت همکاری های علمی و فرهنگی
جذب دانشجویان بین المللی با تکیه بر زیرساختهای علمی و فنآوری دانشگاه ها (ماده ۹۴ قانون برنامه هفتم)
تشویق و حمایت از میزبانی کشور در برگزاری رویدادهای علمی و پژوهشی بین المللی مانند کارگاه‌ها نشست ها و همایش ها
ارتقای جایگاه علمی و فناورانه کشور از طریق توسعه دیپلماسی علم و فناوری (ماده ۹۴ قانون برنامه هفتم).
ترویج و آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و حمایت از گسترش کرسی های ایران شناسی در سطح بین المللی
حمایت و گسترش همکاریهای علمی و پژوهشی با نخبگان ایرانی خارج از کشوربه منظور توسعه همکاری های بین المللی
بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات موجود برای تسهیل همکاری با مراکز پژوهشی برتر خارج
۵- توسعه زیرساخت های کلیدی و شتاب بخشی
روز آمدسازی و پاسخ به نیازهای روز جامعه و تقویت روند همگرایی در بهربرداری از منابع و توزیع تولید دانش مبتنی بر آمایش سرزمینی و آمایش آموزش عالی (ماده ۹۵ قانون برنامه هفتم).
بررسی تشخیص ظرفیت و ارائه راهکارهای عملیاتی مرتبط با منابع و زیرساخت های مراکز علمی و پژوهشی متناسب با نیازها و تحولات فنآورانه
توسعه و تقویت زیر ساخت حقوقی قوانین و مقررات به منظور تسهیل مشارکت بخش عمومی و خصوصی در توسعه اقتصاد دانش بنیان
طراحی و اجرای نظام اشتراک منابع در دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی
توسعه و بهبود شبکه ملی آزمایشگاهها و کارگاه های تخصصی کشور به منظورارتقای زیرساختهای پژوهشی و فناوری
توسعه و ارتقای زیرساختهای دیجیتالی و هوش مصنوعی به منظور تقویت بسترپژوهش و نوآوری
ایجاد و توسعه زیرساختهای یکپارچه برای مدیریت و تبادل داده های پژوهشی و فناورانه
ایجاد سامانه جامع ثبت و مدیریت اطلاعات دانش آموختگان دانشگاه های دولتی و غیر انتفاعی کشور
توسعه زیر ساخت های دیجیتال و هوشمند در راستای تحقق آموزش عالی هوشمند
ایجاد و تجهیز آزمایشگاههای کاربردی مبتنی بر اولویت ها
۶- توسعه و نگهداشت سرمایه انسانی
توجه ویژه به جایگاه استادان، کارکنان و دانشجویان در سیر تحولی علم و فنآوری و لزوم توجه به نیازهای مهارتی دانشی و رفاهی معیشتی ایشان
گسترش بهره برداری از فرصت های مطالعاتی و دوره های پسادکتری در داخل و خارج از کشور همراه با شرکت در دوره های آموزشی و کارگاهی
طراحی و اجرای طرحهای حمایت از استعدادهای ممتاز در حوزه های پژوهشی و فرهنگی
ایجاد و تقویت برنامه های وقف و خیریه برای گسترش علم و فناوری
تخصیص بورس های تحصیلی و کمک هزینه های مالی به دانشجویان و پژوهشگران نخبه
بهبود سطح زندگی اعضای هیأت علمی و گسترش عدالت در ارائه امکانات رفاهی و سازمان دهی همه امور مربوط به اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در سازمان امور اعضای هیأت علمی
گسترش آسایش و رفاه دانشجویی جهت ارتقاء کرامت انسانی دانشجویان و ایجاد شور و شوق علمی و اجتماعی
پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی در مجموعه های دانشگاهی (سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری بند ۱۸ )
ارتقا برنامه های سلامت جسم با تأکید بر پیشگیری جامع برای استادان و کارکنان و دانشجویان
تأکید بر رویکردهای توانمندسازی و پیشگیری جهت سلامت روانی و اجتماعی برای استادان و کارکنان و دانشجویان
۷-نظام تدبیر آموزش پژوهش و فناوری
گسترش و تقویت مؤسسات و اندیشکده های سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی (ماده ۹۴ قانون برنامه هفتم)
همکاری و تعامل نزدیک با همه نهادهای سیاست گذار و مجری در حوزه علم وفناوری و سازمان ها و نهادهای کارفرمایی در فراهم آوردن عزم ملی برای توسعه علوم تحقیقات و فناوری و بکار گیری آنها
استفاده حداکثری و موثر از مشورت و نظرات تخصصی انجمنهای علمی تخصصی در تصمیم سازی ها
تشکیل اتاقهای فکر با حضور نیروهای دلسوز به صورت نظام مند و عملی
کاهش هوشمندانه تصدی گری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تفویض اختیار به هیأت های امنا و شوراهای دانشگاه ها
بازنگری و اصلاح فرآیندهای تخصیص منابع مالی و انسانی به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی
به گزارش مهر، فهرست وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم، یکشنبه ۲۱ مردادماه به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه شد که بر اساس آن سیمایی صراف برای تصدی وزارت علوم به مجلس معرفی شد.
کمیسیون‌های تخصصی مجلس از همان روز ، بررسی برنامه‌ها، اهداف و دیدگاه‌های وزرای پیشنهادی دولت را در دستور کار قرار دادند و پیگیری این روند به صورت دو شیفت در کمیسیون‌ها ادامه دارد.
وزرای پیشنهادی دولت در همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی حضور خواهند یافت و آخر هفته جاری نیز کمیسیون‌ها نتیجه بررسی‌های انجام شده و جمع‌بندی را به هیات رئیسه اعلام خواهند کرد. از شنبه آینده (۲۷ مردادماه) جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم آغاز خواهد شد و این روند به صورت دو شیفت در صحن علنی مجلس تا چهارشنبه (۳۱ مردادماه) ادامه خواهد داشت.

ارسال نظرات