ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۰۶۲۲
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی همپوشانی و ناهماهنگی در اجرای برنامه‌ها و طرح‌های حمایتی یارانه‌ای و امدادی، ضعف در فضای کسب و کار تعاونی‌ها و خلا قانونی و فقدان مقررات پایین‌دستی در حوزه تعاون را جزو چالش‌های این حوزه می‌داند که باید برای آنها راهبردهایی درنظر گرفته شود.
شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۷

به گزارش بازارکار، «احمد میدری» وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای تصدی پست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سال‌ها در حوزه فقر و نابرابری پژوهش کرده است. وی تجربه معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نیز در کارنامه خود دارد و جزئیات مربوط به حوزه تعاون، کار و خصوصاً رفاه را می‌شناسد. به شهادت فعالان حوزه کار، میدری نگاه اجتماعی به حوزه رفاه دارد و همین ویژگی مثبت اوست که باعث شده از نظر آنها به یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای تصدی این پست تبدیل شود.
میدری مسائل مهمی مانند ضعف در ارتباط ارگانیک و مستمر میان زیرمجموعه‌های مرتبط با حوزه مسائل اجتماعی وزارتخانه با تشکل‌های مردمی، همپوشانی و ناهماهنگی در اجرای برنامه‌ها و طرح‌های حمایتی یارانه‌ای و امدادی، ضعف در فضای کسب و کار تعاونی‌ها، خلا قانونی و فقدان مقررات پایین‌دستی در حوزه تعاون، مشارکت اقتصادی پایین خصوصاً مشارکت زنان در عرصه کسب و کار و وجود بیش از ۵.۷ میلیون از جوانان ۲۹-۱۵ ساله غیرشاغل و غیرمحصل (Neet ها)، کاهش سهم پایین کارآفرینان بالقوه (کارفرمایان) در اقتصاد ایران، سهم ۴۳درصدی جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران و عدم انطباق شغل و مهارت و تداوم روش سنتی جست‌وجوی شغل را از مشکلات جدی حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌داند.
او برای مسئله قرار گرفتن تمام مسائل تحت‌الشعاع بنگاهداری وزارت تعانون، کار و رفاه اجتماعی ۲ راهبرد درنظر گرفته است؛ نخست کاهش سهم به زیر ۲۰ درصد و دوم انتقال بنگاه‌ها به یک نهاد غیرسیاسی. برنامه‌ای که برای رفع آن‌ها دارد به این شکل است که راهبرد نخست را مصوبه هیات امنای سازمان تامین اجتماعی است و راهبرد دوم پیشنهاد کارشناسان بین المللی. انتصاب در بنگاه‌ها از سیاسی به حرفه‌ای تبدیل خواهد شد.
چالش و مساله بعدی که او در برنامه‌هایش به آن اشاره کرده، خلل در رابطه دولت و جامعه و رابطه بده و بستان دولتمردان با یک گروه علیه گروه‌های غائب است. او راهبرد تعمیق و تعمیم سه‌جانبه‌گرائی را درنظر گرفته و برنامه‌اش برای دستیابی به این راهبرد ایجاد یک ساز و کار تخصصی و فرابخشی و تداوم برنامه‌ای که در مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه تهیه شده است.
تصمیم‌گیری غیرکارشناسی و مبتنی بر شواهد پراکنده به سبب فقدان بانک اطلاعات جامع از بازار کار، نظام بودجه‌ریزی و واحدهای اقتصادی چالش دیگر در این بخش است که میدری برای رفع آن ایجاد و تکمیل بانک اطلاعات جامع بازار کار ایجاد و تکمیل بانک اطلاعات جامع نظام بودجه‌ریزی و بانک اطلاعات جامع واحدهای اقتصادی را درنظر گرفته است.
مسئله دیگر بحران صندوق‌های بازنشستگی راهبرد اصلاح بنگاهداری، سه جانبه گرائی و اصلاحات سنجه ای را درنظر دارد.
افزایش فزآینده فقر و نابرابری مسئله مهم دیگر در بخش رفاه است. راهبرد میدری برای رفع این مشکل رهبری مسئله عدالت اجتماعی در دولت از طریق تقویت صدای فقیران و گروه‌های کم صدا از جمله توان‌یابان، زنان، روستائیان، حاشیه‌نشینان، طردشدگان، اقوام اصلاح سیاست‌های کلان است که برای آن برنامه تهیه پیوست عدالت/ تأمین اجتماعی برای لوایح و طرح‌ها. در مرکز توانمندسازی حکومت و جامعه مبانی و شیوه‌های آن را در نظر گرفته است.
همپوشانی و ناهماهنگی در اجرای برنامه‌ها و طرح‌های حمایتی، یارانه‌ای و امدادی چالش دیگر در بخش رفاه است. ایجاد هماهنگی و رفع همپوشانی در اجرای برنامه‌ها از طریق ایجاد سازوکار پنجره واحد خدمات رفاهی راهبردی است که میدری در این بخش در پیش گرفته است و برنامه‌ای که برای رفع این چالش دارد، راه‌اندازی پنجره واحد خدمات حمایتی و پروندۀ الکترونیک رفاهی افراد و خانواراست.
ضعف در فضای کسب و کار تعاونی‌ها به عنوان چالش بعدی در برنامه میدری مورد اشاره قرار گرفته است. راهبرد رفع این ضعف ایجاد شفافیت، تمرکززدایی، اصلاح حکمرانی بخش تعاون است که با برنامه خروج از تصدی‌گری دولت و واگذاری اعطای مجوزهای تشکیل تعاونی و سایر مجوزهای قابل، تفویض به اتحادیه‌های تعاونی و اتاق تعاون، ایجاد سازوکاربرای تشکیل تعاونی‌ها و زنجیره‌های تعاونی بین‌المللی، شبکه‌سازی تجاری بین تعاونی‌ها به نتیجه خواهد رسید.
وزیر پیشنهادی تعاون، مشارکت اقتصادی پایین خصوصاً مشارکت زنان در عرصه کسب و کار و وجود بیش از ۵.۷ میلیون جوانان ۱۵-۲۹ ساله غیرشاغل و غیرمحصل (Neet ها) را یکی دیگر از چالش‌ها و مسئله‌های بخش تعاون میداند، او با راهبرد بهبود اشتغال پذیری جوانان و زنان و توسعه مشارکت آنها سعی دارد این چالش را حل کند. برنامه میدری برای رفع چالش تهیه مقررات و سازوکارهای اجرائی برنامه اشتغال بانوان با رعایت نقش زن در خانواده و تصویب «برنامه ملی رشد مهارت‌های رقومی کشور» و تحول رقومی (دیجیتال) کشور است.
وی سهم ۴۳ درصدی جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران و عدم انطباق شغل و مهارت و تداوم روش سنتی جستجوی شغل را دیگر مسئله وزارت کار میداند، استفاده از هوش مصنوعی برای توسعه نظام جستجوی شغل، مهارت اندوزی و صادرات خدمات کار راهبردی است که میدری در نظر دارد و برنامه رفع این مشکل از سوی او تشکیل سامانه ملی اطلاعات بازار کار و استقرار و پیاده سازی کامل نظام اطلاعات بازار مهارت و شغل اجرای آموزش‌های مهارتی چندگانه (فنی، اجتماعی، کسب و کار و...) مورد نیاز برای جوانان و زنان اعلام شده است.


برچسب ها:

ارسال نظرات