بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۰۶۹۸
رئیس هکتار  سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: امسال بالغ بر ۲۵۰ هکتار از طرح توسعه باغات زیتون را اجرایی کنیم و مناطق جدید نیز شناسایی شده است.
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵

به گزارش بازارکار، صالح محمدی امروز، ۲۷ مردادماه در جلسه کمیته فنی زیتون کشور که در راستای بازنگری دستورالعمل طرح حمایتی خرید میوه زیتون و روغن زیتون، بررسی برنامه هفتم در طرح توسعه باغات زیتون کشور، قیمت گذاری محصول زیتون، مبارزه با مگس زیتون و توسعه و تامین آب باغات زیتون برگزار شد، با اشاره به ارزش و اهمیت این میوه قرآنی، اظهار کرد: زیتون جایگاه خاصی در بخش کشاورزی دارد.

وی تولید زیتون و توسعه باغات و صنایع مرتبط با زیتون از جمله روغن کشی را جزو سیاست های کشور دانست و افزود: اگرچه در بخش توسعه باغات زیتون گیلان با محدودیت منابع آبی در شهرستان رودبار به ویژه منطقه لوشان مواجه هستیم، اما توانستیم امسال بالغ بر ۲۵۰ هکتار از طرح توسعه باغات زیتون را اجرایی کنیم و مناطق جدید نیز شناسایی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به پیگیری های استاندار جهت رفع موانع و مشکلات حوزه زیتون کاری، اضافه کرد: یکی از راهکارهای مدیریت چرخه آب، پوشش گیاهی است و لذا اگرچه در سال های اول احداث باغات، نیازمند تامین منابع آبی هستیم، اما در بلندمدت وجود پهنه های سبز به تقویت منابع آبی و تعدیل دما و افزایش بارش های پاییزه و زمستانه به ویژه در مناطق مستعد زیتون کاری کمک می کند.

محمدی با بیان اینکه دنیا شاهد اثرات تغییرات آب و هوایی است، یادآور شد: مردادماه امسال شاهد بارش های پراکنده در استان گیلان بودیم که کار برداشت برنج را دچار مشکل کرده لذا یکی از اهداف توسعه باغات زیتون، کاهش اثرات تغییر اقلیم است.

وی با اشاره به وابستگی کشور به واردات برخی از محصولات، عنوان کرد: باید از جغرافیای کشور برای توسعه فعالیت های کشاورزی از جمله زیتون کاری استفاده کنیم، زیرا زیتون گیاه سالم و مفیدی است و روغن آن جزو بهترین و پاک ترین روغن ها محسوب می شود؛ البته روغن زیتون در سبد مصرفی خانوار ایرانی هنوز جایگاه خودش را پیدا نکرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار کالای اساسی را وارد کشور می کنیم، گفت: بخش عمده کالاهای اساسی وارداتی را نهاده های دامی، غلات و روغن تشکیل می دهد و لذا تقویت زیتون کاری در حوزه روغن، به تامین یکی از نیازهای اقتصادی کشور کمک می کند.

وی با اشاره به وضعیت مناسب باغات زیتون گیلان در سال زراعی جاری، یادآور شد: سال گذشته ۱۳.۵ هزار تن زیتون در گیلان تولید شد که این میزان در سال قبل تر ۳۶ هزار تن بود؛ پیش بینی امسال، برداشت حدود ۲۵ هزار تنی است و شاهد باردهی خوب درختان زیتون هستیم.

محمدی با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی نقش مهمی در خرید توافقی میوه زیتون دارد، بیان کرد: خرید توافقی زیتون در سال ۱۴۰۱ تجربه خوبی بود و امیدواریم که تکرار شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به آمارهای بانک جهانی، امنیت غذایی را یکی از هشت چالش دنیا دانست و گفت: در حال حاضر یک سوم جمعیت دنیا در فقر غذایی به سر می برند و با توجه به محدودیت آب و غذا، این آمار در آینده افزایشی خواهد بود لذا کشورها برای امنیت غذایی و پایداری سلامت جامعه خودشان باید نهایت بهره برداری را از ظرفیت های کشاورزی ببرند.

 

ارسال نظرات