بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۰۷۶۸
 تحول دیجیتال عمیقا بر تولید و مصرف کالاها و خدمات خلاق تأثیر می‌گذارد و فرصت‌هایی برای برخی و چالش‌هایی برای برخی دیگر ایجاد می‌کند.اقتصاد خلاق شامل محصولات صوتی و تصویری، طراحی، رسانه، موسیقی، هنرهای نمایشی، انتشارات و هنرهای تجسمی است.
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۲


به گزارش بازارکار از خبرگزاری سینا، این مفهوم به طور طبیعی در حال تکامل است و شامل کالاها و خدمات مبتنی بر خلاقیت و سرمایه فکری به عنوان ورودی اصلی است. با رشد عظیم صادرات این محصولات در سال‌های اخیر، چارچوب‌های نظارتی قوی برای اطمینان از فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی (AI) به نفع همه و تقویت یک اقتصاد خلاق رقابتی و پایدار ضروری است.
این پیام اصلی چشم انداز اقتصاد خلاق 2024 است که توسط سازمان ملل متحد تجارت و توسعه (UNCTAD) منتشر شده است. ماریسا هندرسون، رئیس برنامه اقتصاد خلاق که توسط سازمان ملل متحد تجارت و توسعه اداره می‌شود، می‌گوید: “به عنوان یک محرک توسعه پایدار، اقتصاد خلاق نیاز به توجه سیاست و سرمایه‌گذاری مداوم برای به حداکثر رساندن تأثیر مثبت اجتماعی خود دارد.”
این گزارش در حالی منتشر شده که مقامات دولتی، کسب و کارها و محققان در ژنو برای یازدهمین جلسه تخصصی چند ساله در مورد تجارت، خدمات و توسعه از ۱۰ تا ۱۲ ژوئیه گرد هم می‌آیند. این نشست به روند تجارت جهانی خدمات خلاق در میان تاثیر رو به رشد دیجیتالی شدن بر فرصت‌های توسعه، چالش‌ها و پیامدهای سیاسی می‌پردازد. شرکت کنندگان همچنین در مورد راهکار‌هایی برای جمع آوری بهتر و استفاده از آمار تجارت خدمات بحث می‌کنند.
یک محرک اقتصادی
در سال ۲۰۲۲، صادرات جهانی خدمات خلاق به ۱.۴ تریلیون دلار افزایش یافت، در حالی که صادرات کالاهای خلاق به طور کلی ۷۱۳ میلیارد دلار بود که به ترتیب ۲۹  درصد و ۱۹ درصد نسبت به سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است. اقتصادهای در حال توسعه عمدتا کالاهای خلاق را صادر می‌کنند، در حالی که کشورهای توسعه یافته ۸۰ درصد از صادرات خدمات خلاق را تشکیل می‌دهند. با این حال، شکاف در این مورد در دهه گذشته به آرامی کاهش یافته است، با دو برابر شدن سهم کشورهای در حال توسعه و رسیدن آن به ۲۰ درصد بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۲۲.
بر اساس گزارشها، بیشترین خدمات خلاقانه صادر شده در سال ۲۰۲۲ خدمات نرم افزاری (۴۱.۳درصد) و تحقیق و توسعه (۳۰.۷درصد) بود، و پس از آن تبلیغات، تحقیقات بازار و معماری (۱۵.۵درصد)، خدمات صوتی و تصویری (۷.۹درصد)، خدمات اطلاعاتی (۴درصد) و خدمات فرهنگی، تفریحی و میراث (۰.۶درصد) بود.
در همین حال، هوش مصنوعی تولید محتوا، توزیع و مصرف آن را افزایش می‌دهد. این برنامه نمایشنامه‌ها، فیلم‌ها، موسیقی، تصاویر، زیرنویس‌ها، انیمیشن‌ها و محتوای واقعیت مجازی را تولید می‌کند، در حالی که جریان‌های کاری پس از تولید را بهبود می‌بخشد و داده‌های کاربر را تجزیه و تحلیل می‌کند.
هوش مصنوعی به طور گسترده ای در اتاق‌های خبری استفاده می‌شود، ۴۱ درصد از تیم‌های خبری از آن برای ایجاد هنر تصویرسازی، ۳۹ درصد برای محتوای رسانه‌های اجتماعی و ۳۸ درصد برای نوشتن و تولید مقالات استفاده می‌کنند.
در حالی که دیجیتالی شدن و هوش مصنوعی فرصت‌های رشد و بهره وری را گسترش می‌دهند، همچنین نگرانی‌های توسعه ای را در مورد شکاف دیجیتال، تغییر شغل، کنترل کیفیت، حریم خصوصی و حفاظت از مصرف کننده، حق چاپ و انحصار بازار مطرح می‌کنند.
سیاست‌گذاران باید تحولات تکنولوژیکی را نظارت کنند و چارچوب‌های سیاست گذاری و نظارتی را به روز کنند تا فرصت‌های توسعه را به دست آورند و خطرات را کاهش دهند. ایجاد همکاری بین المللی قوی تر برای تقویت توسعه تکنولوژیکی و طراحی نظارتی ضروری است.

آرین کربلائی

ارسال نظرات