بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۶۰۸۱۵
مشاغل خانگی راهکار مناسبی برای کارآفرینی با سرمایه اندک، کاهش نرخ بیکاری و فراهم آوردن زمینه اشتغال زنان و جوانان است و تحقق مشارکت مردم در جهش تولید است.
سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۶

مشاغل خانگی راهکار مناسبی برای کارآفرینی با سرمایه اندک، کاهش نرخ بیکاری و فراهم آوردن زمینه اشتغال زنان و جوانان است و تحقق مشارکت مردم در جهش تولید است.

به گزارش بازارکار، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آسیب شناسی طرح های قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال ۱۳۹۶ طراحی و به تصویب رسید.

طبق تعریف رسمی ستاد اجرایی توسعه مشاغل خانگی، شغل خانگی شغلی است که در واحد مسکونی توسط عضو یا اعضای یک یا چند خانوار با هدف کسب سود یا درآمد انجام می‌شود. شغل خانگی مصوب، شغلی است که مطابق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، توسط عضو یا اعضای خانواده معمولی ساکن در واحد مسکونی در قالب یک طرح کسب‌وکار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار انجام شده و منجر به تولید و عرضه کالا یا خدمت به خارج از محل مسکونی می‌شود.

شاغل در این تعریف دارای مجوز مشاغل خانگی شاغلی است که پس از اخذ مجوز مشاغل خانگی، در یک یا چند رشته مرتبط از مشاغل خانگی مصوب، فعالیت می‌کند.

شاغلین کسب وکار مذکور به چند صورت فعالیت می‌کنند: انجام فعالیت به صورت کارمزدی برای کارفرمای خارج از محیط مسکونی (متقاضی تحت پوشش)، انجام فعالیت مستقل اعم از تأمین مواد اولیه تا عرضه محصول به خارج از محیط مسکونی (متقاضی مستقل) و انجام فعالیت به صورت تعاونی، اتحادیه یا مشارکت با بنگاه‌های بالادستی تأمین کننده مواد اولیه و عرضه محصول آنان در بازار، ترجیحا به صورت کسب‌وکار خوشه‌ای.

مشاغل خانگی فرصتی برای کارآفرینی با سرمایه اندک

امروزه کسب‌وکارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می‌ شوند و قابلیت انجام این نوع کسب‌وکار در منزل یا محیط‌های غیررسمی سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلان این نوع کسب و کارها می‌شود.هم‌اکنون در ۱۵۰ کشور دنیا قانون مشاغل خانگی تنظیم شده است. کشورهای چین ۳۰ درصد، تایوان ۸۰ درصد و آمریکا تا۵۰ درصد مشاغلشان را به کسب وکارهای خانگی اختصاص داده اند.

در شرایطی که کشور دچار مشکل بیکاری جوانان و زنان است و از طرفی اشتغال در بخش‌های دولتی و خصوصی نیازمند سرمایه های زیادی است، توسعه مشاغل خانگی فرصتی مناسب برای اجرای سیاست‌های اشتغال و کارآفرینی با خطر و هزینه‌های بسیار پایین است.

اعتبار یک‌هزار و ۴۹۰ میلیارد ریالی مشاغل خانگی استان مرکزی

به گفته مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان مرکزی ، مجموع سهم اعتبار ابلاغی تسهیلات مشاغل خانگی استان در سال جاری یک‌هزار و ۴۹۰ میلیارد ریال است.

«جمشید امیدی» با بیان اینکه در سال گذشته نیز یک‌هزار و ۴۶۶ میلیارد ریال اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی به استان ابلاغ شده و به همان میزان تخصیص یافته است، گفت: برای یک‌هزار و ۴۰۸ طرح، یک‌هزار و ۱۱۶ میلیارد ریال از سوی بانک‌ها پرداخت شد. است.

شهرستان خمین به عنوان منطقه‌ای که اقتصادش به تازگی طعم صنعت را حس کرده است و برخی جوانان دانش اموخته دانشگاهی به دلیل نداشتن مهارت صنعتی نتواستند به این حوزه ورود کنند با پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به جوانان جویای کار در زمنیه‌های هنری، فرهنگی و کشاورزی به کاهش آمار بیکاری این خطه کمک کرده است.

تخصیص۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان خمین از تخصیص۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی در سال جاری به دستگاه های اجرایی خمین خبر داد.

«امیر عباس اکبری» بیان کرد: از این میزان اعتبار ۴۳ میلیارد ریال به اداره صمت، ۱۲ میلیارد ریال به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۴۰ میلیارد ریال به جهاد کشاورزی و ۱۵ میلیارد ریال به اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تخصیص یافته است.

وی گفت: ۹۰ میلیارد ریال اعتبار پارسال در راستای پرداخت وام مشاغل خانگی به متقاضیان چهار دستگاه اجرایی صمت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین تخصیص یافت که ۸۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال معادل ۹۸ درصد از اعتبارات ابلاغی مشاغل خانگی پارسال در خمین جذب شد.

مشاغل خانگی موجب ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد- شاگردی بین اعضاء خانواده می‌شود.

اکبری تاکید کرد: کسب‌وکارهای خانگی همچنین از نظر ایجاد شغل و نوآوری در تولید و عرضه‌ی کالا و خدمات موجب تنوع و دگرگونی زیادی در بازارهای مختلف شده است که برای اکثر افراد به ویژه زنان بستر مناسبی برای راه‌اندازی آسان و ساده فعالیت‌های اقتصادی فراهم آورد و نقطه‌ شروع مناسبی برای ورود به بازار کار محسوب می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خمین گفت: ۱۲ میلیارد ریال وام مشاغل خانگی امسال به هنرمندان رشته‌های مختلف هنری این شهرستان تخصیص یافته است..

۹ هنرمند خمینی مجوز کسب و کار گرفتند

«آزاده محمدی» افزود: ۹ هنرمند شهرستان خمین مجوز کسب و کار دریافت کرده و برای دریافت وام منتظر معرفی به بانک عامل هستند.

وی ادامه داد: چهار نفر از این تعداد متقاضیان دریافت وام اشتغال مربوط به سال گذشته هستند که به بانک هامل معرفی شدند اما به دلیل نبود اعتبارات موفق به دریافت تسهیلات نشدند..

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خمین یادآور شد: در سال گذشته تنها یک هنرمند موفق به دریافت ۵۰۰ میلیون ریال وام مشاغل خانگی شد.

مشاغل خانگی فرصتی برای کارآفرینی با سرمایه اندک

تخصیص ۱۵ میلیارد ریال وام مشاغل خانگی در بخش صنایع دستی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خمین نیز با اشاره به تخصیص ۱۵ میلیارد ریال وام مشاغل خانگی در بخش صنایع دستی به این شهرستان در سال جاری افزود: تاکنون ۱۰ هنرمند صنایع دستی متقاضی وام مشاغل خانگی در این شهرستان به بانک عامل معرفی شده‌اند..

«علی مشهدی» یادآور شد: پارسال ۲۱ هنرمند بخش صنایع دستی موفق به دریافت ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال وام مشاغل خانگی در زمینه گلیم برجسته، مینا کاری و قلم زنی شدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خمین با اشاره به اینکه در حوزه صنایع‌دستی حمایت از کارآفرینان در اولویت قرار دارد، افزود: باید زمینه عرضه و فروش محصولات کارآفرینان حوزه صنایع‌دستی فراهم شود، زیرا بدون فروش محصولات، کارآفرین این حوزه تبدیل به یک بدهکار بانکی می‌شود.

یک‌هزار میلیارد ریال وام بنگاه محور و مشاغل خورد خانگی در پنج سال اخیر از سوی این بنیاد در خمین پرداخت شده است.

«احمد اسدی» افزود: ۲ هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال پارسال از سوی بنیاد برکت در استان مرکزی پرداخت شد.

وی ادامه داد: سهم خمین از ۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات بنیاد برکت و علوی استان مرکزی در سال جاری حدود ۸۰۰ میلیارد ریال است.

فرماندارخمین با تاکید بر اینکه متقاضی وام اشتغال باید از نظر برخورداری شرایط لازم و کافی ارزیابی شود، گفت: نقش دستگاه‌های اجرایی در این زمینه بسیار برجسته است.

«حمید کمانکش» افزود: در مرحله تایید آموزش نظارت بر عملکرد متقاضیان نیازمند هم افزایی ادارات متولی و نهادهای پرداخت کننده وام است.

فرماندار خمین گفت: پهنه‌بندی دقیق و گسترده‌ای برای پرداخت وام‌های مشاغل خانگی انجام شود و این وام باتوجه به شناخت ویژگی‌ها و ظرفیت‌های هر روستا پرداخت شود.

شهرستان خمین با جمعیتی بالغ بر ۱۰۵ هزار نفر در ۶۵ کیلومتری جنوب اراک مرکز استان مرکزی قرار دارد.

ارسال نظرات