بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۰۸۴۷
عضو هیات‌علمی موسسه تحقیقات سیاست علمی کشور تاکید کرد: مهارت‌افزایی، جلوگیری از مهاجرت نخبگان و ایجاد امید سه نیاز جامعه دانشگاهی است که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری باید به آن توجه داشته باشد.
چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳

در پی معرفی فهرست وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی، ابوالفضل باقری روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا اظهارداشت: دانشجویان، اعضای هیات علمی و فارغ التحصیلان فرهیخته‌ترین قشر جامعه و بسیار اثرگذار و حساس هستند.
وی افزود: چیزی که این جامعه نیاز دارد امید واقعی است و این امید با شعار محقق نمی‌شود. امروزه جامعه نسبت به برنامه‌های شعاری ناباور است و امیدی به اجرای آن ندارد؛ بنابراین برنامه‌هایی که ارائه می‌شود باید واقع بینانه و امیدآفرین باشد، اشتغال ایجاد کند و جامعه دانشگاهی و نخبه این حس را داشته باشد که تاثیرگذار است.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات سیاست علمی کشور با بیان اینکه مهمترین پدیده در حوزه نخبگی تمایل به مهاجرت است، افزود: انتظار می رورد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سمت و سوی مهاجرت را تغییر دهد و جامعه دانشگاهی امید اثرگذاری داخل کشور خود را داشته باشد. همچنین چشم انداز مثبتی از حضور خود در عرصه‌های سیاسی اجتماعی و اقتصادی شاهد باشد.
از دیگر چالش‌های وزارت علوم موضوع پژوهش‌های کاربردی و اثربخشی آنها در اجتماع است که در برنامه‌های وزیر علوم پیشنهادی شاهد ترکیب خوبی از این جهت بودیم.

باقری ادامه داد: جامعه دانشگاهی و فرهیخته کشور امیدوار است گسست بین ایده پژوهش و اثر اجتماعی و اقتصادی تحقیقات از بین برود و پژوهش‌ها اجرایی شوند. این جایی است که وزیر می‌تواند تحول ایجاد کنند و پیوند بین پژوهش‌های دانشگاهی و کاربرد آنها در عرصه اجتماعی و اقتصادی برقرار کند.
وی با اشاره به اهیمت اقتصاد دانش بنیان در توسعه کشورها گفت: اقتصاد دانش بنیان نماد شرکت‌های دانش بنیان است و وزارت علوم در این عرصه نقش مهمی دارد زیرا تامین کننده ورودی این شرکت‌ها است.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات سیاست علمی کشور ادامه داد: ورودی شرکت‌های دانش بنیان در سال‌های اخیر کاهش یافته است و این وظیفه وزارت علوم است که با هدایت نخبگان و فارغ التحصیلان به تاسیس شرکت‌های دانش بنیان کمک کند.
وی بیان کرد: مهارت افزایی و آموزش‌هایی که منجر به ارتقای مهارت می‌شود، نیز همواره مورد توجه بوده است و توصیه شده فارغ التحصیلان آموخته‌های خود را در صنعت و محیط کار به کار بگیرند.
باقری اضافه کرد: بیشترین نرخ بیکاری کشور به فارغ التحصیلان آموزش عالی اختصاص دارد؛ در حالیکه در صنعت نیاز به نیروی کار داریم و این خلا مهارتی باعث شده نیروی تازه و فارغ التحصیل نتواند انتظارات بازار کار و صنعت را برآورده کند و وزیر علوم باید به این موضوع توجه کند.
وی تاکید کرد: در دوره‌های قبل نیز برخی اقدامات برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان، مهارت افزایی فارغ التحصیلان اجرا شد. اکنون این طرح‌ها باید آسیب شناسی شود و ادامه یابد. البته انتظار داریم سیاست‌های خلاقانه در عرصه پیوند نیروی نخبه به صنعت و اقتصاد و مهاجرت معکوس نیز طراحی و اجرا شود.
به گزارش ایرنا، فهرست وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم، روز یکشنبه ۲۱ مردادماه توسط شهرام دبیری معاون امور مجلس رئیس جمهور، به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه شد.
به گفته سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، کمیسیون‌های تخصصی مجلس حاضر شدند و برنامه‌ها، اهداف و دیدگاه‌های وزرای پیشنهاد در دستور کار قرار گرفت. از همان روز، بررسی برنامه‌ها، اهداف و دیدگاه‌های وزرای پیشنهادی دولت را در دستور کار قرار دادند و پیگیری این روند به صورت دو شیفت در کمیسیون‌ها ادامه دارد.
وزرای پیشنهادی دولت در همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی حاضر و شدند و نتیجه بررسی‌ها و جمع‌بندی به هیات رئیسه اعلام شد.
از روز شنبه (۲۷ مرداد) جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم آغاز شد و این روند به صورت دو شیفت در صحن علنی مجلس تا چهارشنبه (۳۱ مردادماه) ادامه خواهد داشت.


برچسب ها:

ارسال نظرات