بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۰۸۶۸
رشته‌های بهداشت باروری و گردشگری سلامت در دانشگاه علوم پزشکی ایران راه‌اندازی می‌شود.
چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸

به گزارش بازارکار، شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی با راه اندازی رشته بهداشت باروری در مقطع دکتری تخصی (Ph.D) و رشته گردشگری سلامت در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی ایران موافقت کرد.
به استناد رای صادره در دویست و نود و سومین جلسه شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی مورخ ۱۳ تیرماه سال جاری، با راه‌اندازی رشته بهداشت باروری در مقطع دکتری تخصی (Ph.D) در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران با ظرفیت پذیرش ۳ دانشجو برای یک دوره موافقت شد.
رسالت رشته بهداشت باروری در دوره دکتری، تربیت نیروی انسانی کارآمد، آگاه به مسائل علمی روز، توانمند، مسئولیت پذیر و متخصص و متعهد و حساس به سلامت زنان، کودکان و خانواده در حیطه سلامت باروری و جنسی است.
این رشته خدمات تخصصی و جامع بهداشت باروری خود را به ویژه در گروه زنان آسیب پذیر اجتماعی در زمینه های بهداشتی، درمانی، مراقبتی (و خود مراقبتی) و مشاوره ای جهت ارتقاء سلامت دوران باروری و تشخیص، درمان اولیه و پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی و حاملگی‌های ناخواسته، مشاوره سلامت جنسی و نیز در زمینه آینده نگری مراقبت سلامت در کشور و نیز جهت برنامه‌ریزی، مدیریت و ارزشیابی در امر بهداشت باروری، انجام تحقیقات و دستیابی به آخرین دستاوردهای علمی در زمینه بهداشت باروری در سطح بین المللی و جهانی به کار می‌برند.
از دیگر رسالت های دوره دکترای بهداشت باروری می‌توان به تربیت و آموزش دانش آموختگان با مهارت های بالینی و علمی کافی، ارائه خدمات بهداشتی درمانی فردی، تیمی و مشارکتی و نیز پرورش نگرش مثبت در دانشجویان نسبت به حرفه خود، ارتقاء معلومات آنها از طریق انجام تحقیقات در زمینه سلامت و بهداشت باروری و گسترش فرهنگ پژوهش در بین دانشجویان و دانش آموختگان اشاره کرد.
پذیرش ۵ دانشجو در رشته گردشگری سلامت
همچنین شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی در همین جلسه با راه اندازی رشته گردشگری سلامت نیز در مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران با ظرفیت پذیرش ۵ دانشجو برای یک دوره موافقت کرد.
بر اساس تعریف های سازمان جهانی جهانگردی (UN-WTO) یکی از اهدافی که می تواند گردشگر را برانگیزد تا عزم سفر کند، مسافرت برای کسب سلامتی است چیزی که از آن به گردشگری سلامت تعبیر می کنند .
در حقیقت گردشگری سلامت، نوعی از گردشگری است که به منظور حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد به مدتی بیشتر از ۲۴ ساعت و کمتر از یک سال صورت می پذیرد. به این ترتیب یک توریست سلامت با مسافرت از محل دائم زندگی خود می تواند از خدمات درمانی مقصد استفاده کند تا سلامت جسمی و روحی اش را به دست بیاورد.
نوعی از گردشگری که این روزها خوشبختانه در ایران رواج پیدا کرده و توریست های زیادی را از کشورهای منطقه برای بهره مندی از خدمات پزشکی و درمانی ایران به کشورمان می کشاند . البته بد نیست بدانید که توریسم سلامت در ایران تاریخچه بسیار کوتاهی دارد. در حقیقت در سال ۸۲ برای اولین بار توریسم درمانی در گردشگری ایران از سوی وزارت بهداشت مورد توجه قرار گرفت.

ارسال نظرات