اربعین حسینی برتمامی عزاداران تسلیت باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۶۰۸۸۷
میزان تلفات برق در زنجان در مقایسه با میانگین کشوری بسیار کم‌تر است.
چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰

نشست مشترک کمیسیون صنعت و کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی زنجان با حضور پیام جوادی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان در خصوص مشکلات قطعی برق استان ظهر امروز در محل اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد.

علیرضا آدمی، نایب رییس اتاق بازرگانی زنجان در این جلسه مشترک، به آشنا بودن همه حاضرین با مشکلات ناشی از ناترازی انرژی اشاره و اظهار کرد: این مشکل از ۲۰ سال پیش و در پی عدم سرمایه‌گذاری در توسعه نیروگاه‌ها آغاز شده و در چند سال اخیر نیز به دلیل گرما و تغییر آب‌و‌هوایی به شدت افزایش یافته است.

نایب رییس اتاق بازرگانی زنجان با تاکید بر اینکه حل این مسائل و مشکلات ناترازی برق در حیطه‌ی وظایف مسوولان استانی نیست، افزود:  واقعیت این است که کار کردن در شرایط فعلی هم، به خودی خود سخت است و مشکل مضاعف قطعی برق خسارت‌ها را با توجه به ضایعات ناشی از آن و همچنین عدم پاسخگویی به سفارش‌ها افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه بنا به پیش‌بینی انجام شده افزایش میزان ناترازی انرژی در سال آینده به ۲۸ هزار مگاوات خواهد رسید، گفت: با این اوضاع، مشکلات در سال آینده بیشتر خواهد بود.

آدمی، همکاری و تعامل را از جمله راهکارهای موثر در کاهش مشکلات ناشی از ناترازی برق عنوان کرد و گفت: در این رابطه یا باید جلوی افزایش تولید گرفته شود و یا اینکه به واحدهای تولیدی برای تولید برق کمک شود، وگرنه این رویه هر سال تکرار خواهد شد.

نایب رییس اتاق بازرگانی زنجان اصلاح قیمت خرید برق و پرداخت بدهی‌ها به نیروگاه‌های پراکنده را از دیگر راهکار موجود برای ترغیب سرمایه‌گذاری دانست و ادامه داد: یادمان باشد تحریم‌ها مانع عملیاتی شدن برخی از امور از جمله خرید تجهیزات می‌شود.

پیام جوادی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان در این جلسه با اذعان به مشکلات موجود در توزیع برق در حوزه صنعت اظهار کرد:  باید متوجه بود که شرکت توزیع، آخرین مرحله از تولید و مدیریت حوزه برق است که وظیفه توزیع  و پخش را بعد از تولید و انتقال مدیریت بر عهده دارد.

 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان با تاکید بر اینکه مرکزیت مدیریت توزیع در تهران مستقر است، افزود: ایستگاه جایگزین آن البته به لحاظ ظاهری هم‌شکل با تهران در زنجان است.

 

وی با تاکید بر اینکه ناترازی در انرژی برق وجود دارد و این ناترازی زیاد هم هست، افزود: ولی میانگین تلفات در زنجان به دلیل بالا بودن سطح فنی نیروها بسیار کم‌تر از میانگین کشوری است و در واقع جزو بهترین‌ها هستیم.

 

جوادی به افزایش قابل توجه برق در برخی از مناطق زنجان اشاره و تصریح کرد: این افزایش در برخی موارد به ۱.۵ برابر هم رسید.

 

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان مدیریت وضعیت موجود در ناترازی برق را نیازمند همکاری دانست و ادامه داد: کاهش خسارت‌های این ناترازی نیازمند همکاری بین‌بخشی از جمله صنایع است که در حال حاضر وجود ندارد.

 

وی با توصیه به صنایع و واحدهای تولیدی برای برنامه‌ریزی از عبور ناترازی برق در کشور گفت: در واقع شرایط فعلی اضطراری است و بهبود اوضاع، یک هماهنگی و برنامه‌ریزی همه جانبه نیاز دارد.

 

 

ایرج افشارنیا، رئیس کمیسیون صنعت در جلسه مشترک کمیسیون صنعت و کشاورزی، با تشریح وضعیت تولید ۹۶ هزار مگاوات، توزیع و مصارف برق در کشور اظهار کرد: ۹۶ هزار مگاوات در کشور برق تولید می‌شود که ۳۵ درصد آن به واحدهای صنعتی، ۳۳ درصد به بخش خانگی و ۱۴ الی ۱۵ درصد به امور کشاورزی و مابقی نیز به مصارف عمومی می‌رسد.

 

وی همچنین افزود ۷۰ الی ۸۰ درصد برق تولیدی کشور از طریق نیروگاه‌های فسیلی، ۱۴ درصد به صورت برق آبی و ۱ درصد از طریق انرژی‌ تجدیدپذیر تولید می‌شود.

 

رئیس کمیسیون صنعت با تاکید بر اینکه ناترازی انرژی، کشاورزی، صنعت و تولید و خدمات را دچار معضل و بحران کرده است، افزود: ادامه این وضعیت منجر به ضرر و یا حتی به تعطیلی این واحدها

خواهد شد کما‌اینکه این ناترازی امنیت غذایی را نیز دچار اختلال خواهد کرد.

 

وی خواستار مشخص شدن سهم صنعتگران مشترکان این استان در مصرف برق شد و گفت: بخش صنعت باید به اندازه مصرف در خاموشی‌ها سهم داشته باشد و آیا ما در طول سال این همه مصرف کرده‌ایم که در خاموشی‌ها سهیم هستیم.

 

افشارنیا ادامه داد: سوال اینجاست که دولت برای جبران زیان تولیدکننده در قبال خاموشی برق چه اقداماتی انجام می‌دهد و چه تعهدی در برابر زیان مشترکان دارد چرا که این بخش سرمایه ثابتی دارد و هزینه‌های جانبی را متحمل می‌شود.

برچسب ها:

ارسال نظرات