اربعین حسینی برتمامی عزاداران تسلیت باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۱۱۷۳
معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایلام از اجرای ۶۱ فقره پروژه تحقیقاتی توسط اعضای هیئت علمی و پژوهشگران این مرکز در سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مرکز به‌طور ویژه برای حل مشکلات بخش کشاورزی و منابع طبیعی استان صورت می‌گیرد.
پنجشنبه ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰

دکتر فریدون سلیمانی در گفتگو با بازارکار، اظهار کرد: ۶۱ فقره پروژه تحقیقاتی توسط اعضای هیئت علمی و پژوهشگران این مرکز در سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ اجرا شده است.
وی گفت: رسالت و مأموریت اصلی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایلام برای دستیابی به امنیت و اقتدار غذایی دو چیز است ارتقای بهره‌وری و دیگری دانش‌بنیان کردن کشاورزی است.
معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایلام با تاکید بر اینکه ارتقای بهره‌وری در گرو افزایش ضریب نفوذ دانش به عرصه‌های کشاورزی است و این افزایش ضریب نفوذ دانش نیز با اجرای پروژه تحقیقاتی، آموزش و ترویج و انتقال یافته‌های پژوهشی به بهره‌برداران امکان‌پذیر است و در نهایت منجر به دانش بنیان کردن کشاورزی می‌شود.
سلیمانی با اشاره به جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران که ۲۶ درصد آن روستانشین و ۷۴ درصد آن شهرنشین هستند، این توزیع نامناسب جمعیت را یک تهدید تلقی کرد و گفت: روستا کانون تولید است و شهر کانون مصرف، لذا مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایلام به عنوان پرچم‌دار تأمین امنیت غذایی استان، برای ارتقای بهره‌وری و انتقال دانش به بهره‌برداران بخش کشاورزی با اعزام پژوهشگران به عرصه‌های کشاورزی و واحد‌های تولیدی از طریق برگزاری برنامه‌هایی شامل روز انتقال یافته، هفته انتقال یافته، طرح یاوران تولید، کارگاه حل مساله در مزرعه، کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی ویژه بهره‌برداران را در سطح مزارع، سایت‌های الگویی، کانون‌های یادگیری، مزارع نوآور و ... با همکاری مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان برگزار می‌کند تا این انتقال دانش با سرعت و شتاب بیشتری اتفاق بیفتد.
به گفته وی هرساله پروژه‌های تحقیقاتی متعددی در زمینه‌های مختلف علوم زارعی و باغی، دام و طیور، منابع طبیعی، حفاظت خاک و آبخیزداری، در داخل ایستگاه‌های تحقیقاتی، واحد‌های تولیدی و دامپروری و همچنین در سطح حوضه‌های آبخیز استان توسط اعضای هیئت علمی و محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایلام انجام می‌شود که اجرای این پروژه‌ها به طور ویژه در راستای حل مشکلات بخش کشاورزی و منابع طبیعی استان صورت می‌گیرد.
سلیمانی ادامه داد: در سال زراعی جاری حدود ۳۵ پروژه تحقیقاتی در زمینه غلات (گندم نان و دوروم، جو)، حبوبات (ارقام مختلف نخود و عدس)، دانه‌های روغنی (کلزا، کاملینا، بالنگوی شهری و گلرنگ) و گیاهان علوفه‌ای (خلر، نخود علوفه‌ای رقم المپوس و مراز) در سطح ایستگاه تحقیقات کشاورزی چرداول به صورت دیم اجرا شده است که امیدواریم پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها شاهد عملکرد مطلوبی در معرفی ارقام دیم سازگار با شرایط آب و هوایی استان باشیم که در نهایت این ارقام جدید با پتانسیل عملکرد بالا، مقاوم به تنش‌های زنده و غیرزنده محیطی و مقاوم به آفات و بیماری‌ها در اختیار کساورزان و بهره برداران عزیز قرار می‌گیرند.
وی اضافه کرد: همچنین در سال ۱۴۰۲، ۱۷ پروژه تحقیقاتی در زمینه جنگل، مرتع و آبخیزداری در سطح حوزه‌های آبخیز و ۹ پروژه در زمینه دام و طیور در واحد‌های تولیدی و دامپروری استان توسط اعضای هیئت علمی و پژوهشگران این مرکز انجام شده است.
سلیمانی افزود: با تلاش اعضای هیئت علمی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور و مراکز تحقیقاتی استان‌های ایلام، همدان، لرستان، گرگان و خراسان شمالی، اولین رقم بالنگوی شهری به نام «سارا» با قابلیت کشت در مناطق سرد و معتدلِ سرد و گرم معرفی شد، این رقم با میانگین روغن ۴۲ درصد، دارای بیشترین محتوای امگا ۳ در بین محصولات روغنی است و عملکرد متوسط آن حدود ۹۳۰ کیلوگرم در هکتار است.
وی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در سطح استان پروژه تحقیقاتی بررسی اثر تاریخ کاشت و رقم بر عملکرد پنبه با همکاری اعضای هیئت علمی این مرکز و موسسه تحقیقات پنبه کشور در ایستگاه تحقیقات کشاورزی چرداول اجرا شده است که پس از پایان طرح، ارقام سازگار با منطقه با عملکرد مناسب معرفی و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

ارسال نظرات