اربعین حسینی برتمامی عزاداران تسلیت باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۱۱۸۳
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی:
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دریاچه ارومیه با منابع و تنوع زیستی در اثر ناترازی منابع و مصارف آب در منطقه بهم ریخته و باعث شده از وسعت دریاچه کاهش یابد و پدیده‌ای به‌نام غبارهای نمکی تشکیل شود، اظهار کرد: احیای دریاچه ارومیه به پویش ملی و منطقه‌ای نیاز دارد.
پنجشنبه ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱

احیای دریاچه ارومیه به پویش ملی و منطقه‌ای نیاز دارد

به گزارش خبرنگار بازار کار، بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه، هفتم شهریورماه، در همایش ملی ایده‌ها و راهکارهای نوین در توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه، اظهار کرد:  واقعیت این است که پیشرفت و توسعه در هر کشوری که انجام می‌شود به واسطه‌ اقدامات صنعتی و کشاورزی است که به فشار بر محیط زیست منجر می‌شود. 

وی افزود: خیلی وقت‌ها هزینه‌ کارهای صنعتی و کشاورزی را انباشت کرده و از محل مسائل زیست محیطی پرداخت می‌کنیم که این رویکرد اشتباه بوده و باید تغییر کند.

نگاهداری با بیان اینکه اولویت با حفظ مسائل زیست محیطی است که در آموزه‌های دینی نیز به آن تأکید شده‌ است، ادامه داد: اگر برنامه‌ریزی‌های پیشرفت و توسعه به درستی انجام شود و برنامه‌ریزی درون‌زا اتفاق بیفتد با ارتقای دانش، فناوری و افزایش بهره‌وری نه تنها به محیط زیست آسیب زده نمی‌شود بلکه می‌توان با پیشرفت و توسعه، به ارتقای کیفی محیط زیست کمک کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تصمیم‌های دوره‌های گذشته ناترازی‌هایی در مسائل مختلف در کشور ایجاد کرده که برای جبران آنها از محیط زیست مایه گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه کاهش پایداری محیط زیست انواع ناپایداری‌های اجتماعی را به‌دنبال دارد، گفت: ناپایداری زیست‌محیطی مثل دریاچه ارومیه ناپایداری اجتماعی، ایمنی، امنیت غذایی و سلامت را کاهش داده و مهاجرت را به‌دنبال دارد.

نگاهداری بیان کرد: فشار این نوع ناترازی‌ها را زمین و محیط زیست متحمل می‌شود و باعث می‌شود که سوداگری‌ها و بهره‌برداری نادرست از زمین‌ها افزایش پیدا کرده و در پی آن شرایط اقتصاد کلان و فضای کسب و کار بهم ریزد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: اگر ما به‌دنبال پیشرفت ملی هستیم حتماً باید در دیدگاه زیست محیطی خود تجدید نظر کرده و در برنامه‌های پنج‌ساله توسعه آن را در اولویت اصلی قرار دهیم. 

وی ادامه داد: پیکره‌ زیستی محیطی بزرگی به‌نام دریاچه ارومیه با منابع و تنوع زیستی مثال‌زدنی در اثر ناترازی منابع و مصارف آب در منطقه بهم ریخته و باعث شده سه متر از عمق دریاچه و ۸۰ درصد از وسعت دریاچه کاهش یابد و پدیده‌ای به‌نام غبارهای نمکی تشکیل شود.

نگاهداری با بیان اینکه این اتفاقات باعث شده دریاچه ارومیه از موضوع محلی به پویش ملی و منطقه تبدیل شود، اظهار کرد: احیای دریاچه ارومیه به پویش ملی و منطقه‌ای نیاز دارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی بودجه‌های احیای دریاچه به وزرات نیرو و وزرات جهاد کشاورزی داده می‌شود نشان می‌دهد که نگاه حاکم، سازه محور، جامعیت و کل‌نگری را مدنظر نگرفته است، گفت: دوران سیاست‌گذاری ساده به سر آمده است.

نگاهداری ادامه داد: باید ابعاد نرم‌افزاری احیای دریاچه ارومیه را در کنار ابعاد سازه‌ای و سخت‌افزاری در یک بسته‌ یکپارچه ببینیم و مدیریت کنیم تا موفقیت بیشتری حاصل شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی کشاورزی معیشتی الگوی اقتصادی حاکم بر منطقه و روستاهای اطراف آن دریاچه است اگر برای مصارف آب اهالی روستا و فقر آنها تدبیری اندیشیده نشود کشاورزان نیز به برداشت‌های غیرمجاز و حفر چاه‌های غیرمجاز روی می‌آورند، اظهارکرد: باید احیای دریاچه ارومیه در همه جوانب بررسی شود و به ابعاد اجتماعی نیز در کنار ابعاد اقتصادی و معیشتی توجه شود تا به تغییر رویکردهای ما در برنامه‌ریزی مدیریت توسعه منابع آبی منجر شود.

ارسال نظرات