بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۶۱۴۱۸
طرح آموزش برای اشتغال دانش‌آموختگان (آباد) در سطح ملی اجرایی شده و هیات دولت نیز پشت آن قرار گرفته تا دغدغه و حلقه مفقوده مهمی که سال‌های سال اعتراض خیلی‌ها را به‌دنبال داشت، رفع و البته منتظر بمانیم و ببینیم که در عرصه عمل هم به همین هدف مدنظر منجر شود.
شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۲

به گزارش بازارکار از ایرنا واژه آباد گرچه مخفف حروف اول عبارت آموزش برای اشتغال دانش آموختگان است اما اگر در قالب این طرح اجرایی شود به واقع به آبادانی و اشتغال دانش آموختگانی می انجامد که همواره بیکاری آنان دغدغه و محل اعتراض بوده است.
این طرح به همت دانشگاه جامع در سطح ملی ارائه شده و دست روی موضوعی گذاشته که فروردین سال گذشته رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در مشهد، در مورد بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی تاکید کردند دانشگاه ها طوری برنامه ریزی کنند که خروجی آنها بیکار نماند و جذب کار شود.
رییس دانشگاه جامع علمی – کاربردی استان کرمان که مسئولیت دبیری کمیته توانمندسازی و اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی را در استان برعهده دارد، می گوید که ابلاغ انتصاب اعضای این کمیته ذیل کارگروه سرمایه گذاری و اشتغال استان توسط استاندار صادر و قرار است بزودی نخستین جلسه آن نیز تشکیل شود.
مسعود ایرانمنش روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا درباره جزییات طرح و افق هایی که در تامین اشتغال دانش آموختگان یا دانشجویان دانشگاه ها در پیش رو دارد، به چگونگی شکل گیری این طرح پرداخت و گفت: بعد از تاکیدهای رهبر معظم انقلاب در سال گذشته، دانشگاه جامع علمی – کاربردی در سطح ملی، طرح آباد را آماده و به هیات دولت ارائه کرد که در نهایت خردادماه امسال در هیات دولت در قالب هشت ماده به تصویب رسید.
مسعود ایرانمنش رییس دانشگاه علمی کاربردی استان کرمان
وی که از سابقه علمی و دانشگاهی زیادی در دانشگاه های مختلف استان برخوردار است و مشکلات این عرصه را می شناسد امید بسیار دارد که به‌دنبال ورود و پشتیبانی هیات دولت از این طرح، در همکاری و هماهنگی همه سازمان های متولی در استان ها، بتوان گام های عملیاتی در اشتغال دانش آموختگان برداشت و برای اینکه چرایی این امیدواری را نشان دهد تاکید کرد: هیات دولت الزام هایی را به دستگاه ها کرده که انجام ندادن آنها می تواند عواقب تنبیهی داشته باشد؛ ضمن اینکه مشکل دیرینه این مساله که سبب شده بود در نتیجه چند دهه به سرانجام نرسد، در مصوبه حل و مشوق هایی برای آنان که در این زمینه ورود می کنند، دیده شده، لذا انتظار می رود با این وضعیت، شاهد خروجی کارآمد و عملیاتی طرح باشیم که البته به همت و همراهی همه سازمان های متولی بستگی دارد.
پیش‌بینی محیط واقعی کار
ایرانمنش تصریح کرد: در این طرح چالش هایی که همواره طی سال ها برای مهارت آموزی دانش آموختگان دانشگاهی وجود داشته، پیش بینی و برطرف شده است؛ از جمله اینکه برای مهارت‌آموزی دانشجویان و دانش‌آموختگان نیاز به محیط واقعی کار داریم که در اختیار دانشگاه ها نیست و انتظار می رود در این طرح این مساله حل شود.
به گفته وی، در این مصوبه تمامی دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی (ادارات) و شرکت های وابسته ملزم به همکاری با دانشگاه جامع برای اجرای این طرح شده اند زیرا دانشگاه جامع مجری این طرح است.
ایرانمنش گفت: در نخستین اقدام در استان، در کارگروه سرمایه گذاری و اشتغال، این طرح مطرح و مصوبه داشت که در نتیجه آن دانشگاه جامع استان به عنوان دبیر کمیته طرح آباد تعیین شد و عنوان آن نیز کمیته توانمندسازی و اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی است.
به گفته وی، این کمیته به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری است و دبیری آن را رییس دانشگاه جامع استان برعهده دارد؛ همچنین تمامی روسای دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی متولی ازجمله صداوسیما در استان عضو کمیته هستند.
ایرانمنش در باره تکالیفی که مصوبه هیات دولت برای اجرای این طرح مشخص کرده توضیح داد: هیات دولت به دستگاه ها تکلیف کرده که همکاری لازم داشته باشند و امکاناتشان مانند فضای آموزشی را در اختیار بگذارند و نیروهای متخصص و توانمند خود را برای آموزش ملزم به همکاری کنند.
مشوق‌ها برای بخش خصوصی
وی تصریح کرد: همچنین برای اینکه بخش خصوصی تمایل به همکاری در این زمینه داشته باشد، در مصوبه مذکور مشوق هایی از جمله بخشودگی مالیاتی و پرداخت حق بیمه در نظر گرفته شده است.
رییس دانشگاه جامع علمی – کاربردی استان کرمان افزود: همچنین پیش بینی شده هماهنگی لازم بین وزارتخانه های اقتصادی مثل اقتصاد و کار با وزارت علوم صورت گیرد و آیین نامه اجرایی آن هم بزودی استخراج تا نحوه عملیاتی شدن و تحقق حمایت های تشویقی مدنظر با صراحت و جزییات اعلام شود.
به گفته وی دانشگاهها الزام دارند که دانش آموختگان جویای کار را معرفی کنند و در کارگروه متولی نیز، هماهنگی های لازم با سازمان ها برای ارسال اطلاعات این افراد به دستگاه های اجرایی صورت گیرد.
ایرانمنش ادامه داد: دستگاه های اجرایی هم که فرصت های شغلی برای این دانش آموختگان دارند باید مراتب را اطلاع رسانی و اعلام کنند تا حلقه اتصال این ۲ دسته جامعه هدف به یکدیگر فراهم شود.
وی به برخی دیگر ظرفیت های آموزشی مهارت‌محور این طرح اشاره و تاکید کرد: براساس فرصت های شغلی موردنیاز و اعلام نیازهایی که از بازار کار می آید یا تخصص هایی که در دانشگاه ها مورد نیاز است، دوره های آموزشی مهارت‌پایه کوتاه‌مدت نیز برای کسب دانش، تخصص و مهارت های آن مشاغل طراحی و عملیاتی می شود که این مهم در همکاری مشترک دانشگاه ها و سازمان ها متناسب با ظرفیت هر دانشگاه صورت می گیرد.
ایرانمنش گفت: حتی دستگاه های اجرایی می توانند کمک کنند و دوره های تخصصی در همان سازمان های تخصصی مثل شرکت برق، مخابرات یا دیگر سازمان ها برگزار شود.
رفع مشکلات طرح های سابق در آباد
وی با بیان اینکه مشابه این طرح قبلا نیز در سال های گذشته در برخی دانشگاه ها وجود داشت که البته مشکلاتی بر سر راه آن وجود داشت که سبب می شد طرح به چالش بخورد اظهارداشت: یکی از دلایل بروز مشکل، همین در اختیار نداشتن محیط واقعی کار بود که اینک این خلاء برطرف می شود.
به گفته ایرانمنش، چون هیات وزیران در این مورد مصوبه ابلاغ کرده و سازمان ها و شرکت ها باید همکاری کنند، انتظار می رود که مشکل تامین فضای مناسب و محیط واقعی کار برای آموزش حل شود زیرا سازمان ها موظف به همکاری شده اند و اگر سازمانی همکاری نکند، مشمول اقدامات احتمالی تبیهی یا جریمه فعل خواهد شد.
وی اظهارامیدواری کرد که با تشکیل نخستین جلسه این کمیته در روزهای آتی، زمینه اجرای مصوبه در استان کرمان فراهم و ازین پس، بیش از گذشته شاهد اشتغال دانش آموختگان یا دانشجویانی باشیم که با مهارت های لازم در مشاغل مختلف به کار گرفته می شوند.


ارسال نظرات