بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۱۵۸۱
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گنبدکاووس
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گنبدکاووس از پرداخت ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به شرکت‌های تعاونی این شهرستان در سالجاری خبر داد و بیان کرد: با پرداخت این وام‌ها، حدود ۲۰۰ فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.
چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۵

به گزارش خبرنگار بازارکار به نقل از خبرگزاری ایرنا،  ایوب هلاکو در نشست خبری به مناسبت بزرگداشت هفته تعاون افزود: گنبدکاووس ۲ هزار و ۲۵ شرکت تعاونی با ۴۱ هزار و ۴۲۳ عضو ثبت شده دارد که حدود ۸۰ درصد آن‌ها فعال هستند.

وی از ثبت ۱۰ شرکت تعاونی جدید از ابتدای امسال در گنبدکاووس خبر داد و اضافه کرد: این شهرستان ۱۰ شرکت تعاونی صادرات محور دارد که در پنج ماه گذشته ۸۷۷ هزار دلار کالا به «ترکمنستان، ارمنستان، ترکیه، عمان، فنلاند، آلمان، روسیه، افغانستان و عراق» صادر کردند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین نقش بخش تعاون را در توسعه و رونق اقتصادی کشور مهم دانست و گفت: در اصل ۴۴ قانون اساسی، سهم تعاون در اقتصاد ۲۵ درصد تعریف شده، اما هنوز این رقم کمتر از ۱۰ درصد است.

وی بابیان اینکه تعاونی‌ها می‌توانند در فرایند توسعه اقتصادی، تولید و توزیع سهم بالایی را بخود اختصاص دهند، افزود: برای موفقیت این بخش در برنامه‌های توسعه کشور از جمله برنامه هفتم، باید ردیف ویژه تسهیلاتی و بودجه‌ای برای تعاون تعریف شود.

هلاکو، اصلاح قوانین بخش تعاون بویژه بحث سرمایه ثبتی و حذف سهم مساوی افراد در شرکت تعاونی، فرهنگ سازی و معرفی الگو‌ها و تعاونی‌های برتر برای ایجاد رغبت در ایجاد شرکت تعاونی را از دیگر راهکار‌های تحقق سهم ۲۵ درصدی تعاون در اقتصاد دانست و گفت: تشکیل شرکت تعاونی باید متقاضی محور و براساس دانش و آگاهی افراد و ظرفیت‌های موجود منطقه باشد.

وی ادامه داد: برخی ظرفیت‌ها و پتانسل‌های گنبدکاووس در بخش‌های گوناگون از جمله «انرژی خورشیدی، پوشاک، صنایع دستی و کشاورزی» احصا شده و به متقاضیان تشکیل شرکت تعاونی ارائه می‌شود.

پرداخت هزار و ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گنبدکاووس همچنین از پرداخت هزار و ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی درسال گذشته به متقاضیان خبر داد و گفت: این وام‌ها از منابع جزء سه تبصره ۱۸ و در قالب ۷۴۱ پرونده به گروه‌های هدف از نهاد‌های حمایتی (کمیته امداد و بهزیستی)، بسیج، بنیاد‌های برکت و علوی، کرامت رضوی، مهارت آموزان اداره زندان، عشایر و روستاییان پرداخت شده است.

هلاکو افزود: از محل اعتبارات مشاغل خانگی هم سال گذشته حدود ۱۶۵ میلیارد ریال در قالب ۲۱۹ پرونده که هشت مورد آن شرکت‌های پشتیبان و بقیه افراد واجد شرایط دارای مدرک فنی و حرفه‌ای بودند، به متقاضیان پرداخت شد.

وی سهم امسال تسهیلات مشاغل خانگی گنبدکاووس را هم ۲۰۲ میلیارد ریال اعلام کرد و بیان داشت: امسال ۶۰ درصد این منابع در اختیار شرکت‌های پشتیبان قرار خواهد گرفت.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از وصول ۲۸۴ پرونده دادخواست کارگران از کارفرمایان به هیات‌های بدوی، تشخیص و حل اختلاف این اداره درسال جاری خبر داد و گفت: تاکنون ۲۴۱ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته و ۳۶ پرونده هم به صلح و سازش ختم شده است.

به گفته هلاکو، هم اکنون ۴۵۰ نفر از کارگران گنبدی درحال استفاده از مستمری بیمه بیکاری هستند.

شهرستان مرزی گنبدکاووس بیش از ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که در سه نقطه شهری و ۱۶۲ پارچه آبادی دارای کُد شناسایی و در گستره پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع سکونت دارند.

ارسال نظرات