بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۱۷۶۶
نهمین گردهمایی معاونان فرهنگی و رؤسای سازمان‌ها و مراکز فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد و معاون فرهنگی این نهاد از حذف برنامه‌های فرهنگی بدون شاکله جهاددانشگاهی خبر داد و گفت: یا نباید کار فرهنگی انجام داد یا کار فرهنگی باید چنان شاخص باشد که دیگر نهادها امکان اجرای آن را نداشته باشند.
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۹

به گزارش بازارکار از روابط عمومی جهاددانشگاهی، نهمین گردهمایی معاونان فرهنگی و رؤسای سازمان‌ها و مراکز فرهنگی جهاددانشگاهی سراسر کشور امروز یکشنبه (۲۵ شهریورماه) در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد.
در این گردهمایی که معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی به صورت حضوری و برخط شرکت کرده بودند، دکتر علیرضا کلانترمهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: امروز نهمین نشست مجازی همکاران جهاددانشگاهی برگزار می‌شود. شیوع کرونا علی‌رغم مشکلاتی که داشت ظرفیت‌هایی نیز ایجاد کرد که برگزاری نشست‌ها به صورت آنلاین جزو این ظرفیت‌هاست و امیدواریم هر دو ماه یک‌بار این نشست‌ها برگزار و تجارب به اشتراک گذاشته شود.
وی ضمن تبریک هفته وحدت، گفت: این گردهمایی در آستانه آغاز سال تحصیلی است که به همکاران فعال در دانشگاه‌ها آغاز سال تحصیلی را تبریک می‌گوییم.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی اعلام کرد: یکی از دو محور مهم که در سال گذشته در مجموعه فرهنگی مدنظر قرار گرفت کار فرهنگی با اشتراک و همکاری مجموعه نهادهای فرهنگی در دانشگاه‌ها بود. چند جلسه با معاونت فرهنگی وزارت بهداشت و وزارت علوم برگزار کردیم و مجلدی در زمینه فعالیت‌های جهاددانشگاهی تهیه و چاپ شد که در اختیار نهادهای همکار قرار داده می‌شود.
برنامه‌های بدون شاکله منظم حذف شدند
دکتر کلانترمهرجردی با اعلام این خبر که برخی از برنامه‌های فرهنگی که شاکله منظمی نداشتند از چرخه اجرا حذف شدند، ابراز امیدواری کرد بتوانیم برنامه‌های شاخص را دنبال کنیم و گفت: یا نباید کار فرهنگی انجام داد یا کار فرهنگی باید چنان شاخص باشد که دیگر نهادهای فرهنگی امکان اجرای آن را نداشته باشند و ما آماده اجرای فعالیت‌های شاخص در کشور هستیم.
وی افزود: سال گذشته سیاست‌ها و اولویت‌هایی به واحدها ارائه شد که همکاری با دستگاه‌ها جزو این رویکردها بود و امروز بررسی خواهیم کرد که معاونان فرهنگی چقدر به این اصول توجه کرده‌اند.
در ادامه علیرضا سامانی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه فرهنگی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی به ارائه گزارشی از عملکرد فرهنگی بخش‌های مختلف جهاددانشگاهی پرداخت و اظهار امیدواری کرد برنامه‌های آتی طبق روال برنامه‌ریزی شده محقق شود.
فعالیت‌های قرآنی منسجم  تشکیلات مستقل می‌طلبد
دتکر جلیل بیت مشعل، رییس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در ادامه این نشست با تأکید بر اینکه فعالیت‌های قرآنی باید اولویت واحدهای جهاددانشگاهی باشد، تصریح کرد: برای بازگشت به دانشگاه‌ها باید تشکیلاتی داشته باشیم و نمی‌توانیم با حضور یک کارشناس فرهنگی که در فعالیت های متفاوتی مستقر است، فعالیت قرآنی مؤثری را پیش ببریم.
وی با اشاره به تربیت تعداد بسیاری دانشجو ـ معلم قرآن کریم، گفت: آماری که در حوزه تربیت دانشجو- معلم قرآن کریم داریم حتی بیشتر از بسیاری کشورهاست و توانسته‌ایم بیش از ۶۰ درصد فعالیت‌های محوله را انجام دهیم. برای بازگشت قوی به دانشگاه‌ها نیز ارتباط فوق‌العاده‌ای با نهادها، دانشگاه‌ها و ... برقرار کرده‌ایم و اخبار آنها پوشش خبری داده می‌شود.
رییس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با اشاره به تلاش برای ارتقای کیفیت برنامه‌ها گفت: نیاز به ساختار مجزا برای فعالیت قرآنی داریم. امیدواریم با آغاز سال تحصیلی جدید کارهای ارزشمندی در تراز جهاددانشگاهی در حوزه قرآن کریم ویژه دانشگاهیان عزیز را به انجام برسانیم.
وی از تلاش برای برگزاری مسابقات قرآن کریم خبر داد و گفت: سازمان اوقاف مجوز برگزاری هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان را صادر کرده است. در مسابقات دوره‌های قبل فقط مرحله نهایی به صورت حضوری برگزار می‌شد اما پیشنهاد ما این بود که برای حضور مؤثر در مسابقات قرآن کریم نیمه‌نهایی نیز به صورت حضوری برگزار شود تا نمایندکان کشورمان انتخاب شوند و فقط نیمه‌نهایی نمایندگان کشورهای خارجی به صورت آنلاین باشد.
برگزاری برنامه شاخص قرآنی در ۱۰ دانشگاه
دکتر بیت‌مشعل افزود: امیدواریم در هفته قرآن در ۱۰ دانشگاه بزرگ تهران یک کار ارزشمند انجام دهیم که سرآغاز کارهای جدید و مؤثر باشد.
در ادامه دکتر کلانترمهرجردی بر انجام کارهای فاخر قرآنی تأکید کرد و گفت: اگر کارهای قرآنی فاخر در پایتخت به خوبی مدیریت و اجرا شود سرمشق سایر استان‌ها خواهد شد.
تمرکز بر اجرای برنامه‌های فرهنگی شاخص در جهاددانشگاهی
دکتر حامد علی‌اکبرزاده، رییس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی نیز با اشاره به طراحی و اجرای دو سامانه «پنجره واحد خدمات نشر جهاددانشگاهی» و فروشگاه کتاب شانزده(www,۱۶book.ir) گفت: این دو سامانه با مشارکت همکاران محقق شد. سال گذشته چند طرح هماهنگ را با همکاری واحدها پیش بردیم و امیدواریم امسال ۱۵ واحد با کیفیت طرح‌ها را اجرا کنند.
وی افزود: از امروز طرح‌های هماهنگ امسال ابلاغ می‌شود و اختتامیه دفاع سه‌دقیقه‌ای اواخر مهر و اختتامیه پایان نامه دانشجویی برگزار خواهد شد.
رییس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی خواستار توجه همه واحدهای جهاددانشگاهی به «سامانه پنجره واحد خدمات نشر» شد و گفت: همه واحدها اطلاعات هر کاری که در حوزه کتاب انجام می‌دهند را در این سامانه وارد کنند؛ وجود این سامانه ضروری بود و تلاش دارد نوسانات را رفع کند.
باید حکمرانی فضای نشر داشته باشیم
دکتر کلانتر مهرجردی نیز گفت: در سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی باید به سمت فضای سکویی و پلتفرمی برویم تا استان‌ها هم فعال شوند و حکمرانی فضای نشر را داشته باشیم و این سازمان خدمات وزین ارائه دهد. باید فعالیت‌های مطالعاتی را به صورت هماهنگ پیش ببریم و در بخش نشر تسهیل‌گری صورت گیرد.
وی خواستار ارتقای ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی شد تا آثار این مراکز در مرکز نشر جهاددانشگاهی منتشر شود و گفت: ایده ستاد مطالعه مفید در وزارت ارشاد مطرح شد که ما با مسئولان وزارت ارشاد در این خصوص صحبت کرده و برای همکاری اعلام آمادگی کرده‌ایم. باید در جهاددانشگاهی ترویج امر مطالعه مفید را داشته باشیم.
دکتر جمال رحیمیان، رییس سازمان جهاددانشگاهی تهران نیز خواستار افزایش بودجه بخش فرهنگ باتوجه به اهمیت این بخش شد و گفت: فعالیت فرهنگی حتی اندک نسبت به خانواده و فرزندان جهاد را فراموش نکنیم. باید هویت فرهنگی جهادگران جهاددانشگاهی تقویت شود.
دکتر کلانتر مهرجردی نیز گفت: بیش از ۷۵ درصد فعالیت معاون فرهنگی در دانشگاه‌هاست. اما نظر ما این است که ۵۰ درصد تمرکز باید به دانشگاه‌ها، ۲۵ درصد در شبکه خانواده جهاددانشگاهی به ویژه نوجوانان و جوانان و ۲۵ درصد برای شبکه ذینفعان جهاد اختصاص داده شود.
بررسی مسائل مربوط به بودجه و ارائه برنامه‌ها از جمله مباحثی بود که در ادامه مطرح و تعدادی از مسئولان فرهنگی استان‌ها سؤالات، دیدگاه‌‌ها و پیشنهادهای خود را در این زمینه عنوان کردند.

برچسب ها:

ارسال نظرات