بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۱۷۷۵
بررسی چالش‏‏‌های اقتصادی استان گلستان
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۶

به گزارش خبرنگار بازارکار به نقل از دنیای اقتصاد، چالش‌های اقتصادی استان گلستان و راهکار‌های برون رفت از مشکلات پیش رو در کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی گرگان بررسی شد. رضا مبصری، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی گرگان در این جلسه گفت: استان گلستان نقش بسزایی در امنیت غذایی کشور ایفا می‌کند، ولی از مزایای آن در تولید و رونق اقتصادی بهره‌مند نیست. مبصری معتقد است: توزیع متوازن منابع در کشور مهم است و توزیع باید عادلانه و منطبق با شاخص‌های استان‌ها باشد و توسعه متوازن تنها به معنی توسعه یکسان در همه نقاط کشور نیست، بلکه به این معنی است که همه مناطق به ظرفیت‌های لازم برای توسعه دسترسی داشته باشند و منابع حاصل از رشد اقتصادی به همه بخش‌های مختلف کشور برسد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین موانع رونق تولید در بخش کشاورزی این است که شغل کشاورزی در مقایسه با دیگر مشاغل تولیدی و خدماتی سودآوری پایدار و درخور ندارد و اگر مسوولان خواهان اشتغال پایدار و کاهش بیکاری در استان هستند باید صنایع تبدیلی گسترش یابد. وی اظهار کرد: ممکن است بعضی شاخص‌های اقتصاد کلان در کشور مثبت تلقی شوند، اما تاثیر منفی بر استان ما داشته باشند البته ما باید در این حوزه دغدغه‌های سیاستگذار را هم درک کنیم. رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی گرگان می‌گوید: مشکل اساسی در استان مربوط به عدم‌تناسب مصارف و منابع بانکی است. این اشکال در زمان مدیریت استانداران مختلف مطرح شده، اما عملا بهبودی در نسبت مصارف به منابع بانکی استان اتفاق نیفتاده است. مبصری با تاکید بر اینکه تزریق منابع در استان به خوبی صورت نمی‌گیرد، گفت: اگر نسبت مصارف به منابع افزوده شود و این ظرفیت در استان پویا شود اثر زیادی در توسعه استان خواهد داشت.

مبصری افزود: موضوع مصارف به منابع بانکی بسیار مهم است و اکنون هم تاکید بر این است که این ظرفیت را در استان احیا و همه در این زمینه همکاری کنیم. موانعی از سوی بخش دولتی و خصوصی و موانعی هم از سوی بخش بانکی مطرح شد که باید برای رفع آن‌ها برنامه ریزی و چاره‌اندیشی کرد. طبیعی است که برخی از استان‌ها بستر بیشتر و بهتری برای جذب سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کنند؛ اما در برخی نقاط مثل گلستان تزریق منابع به خوبی صورت نمی‌گیرد. اگر نسبت مصارف به منابع افزوده شود و این ظرفیت در استان پویا شود اثر زیادی در توسعه استان خواهد داشت. از دلایل پایین بودن عملکرد بخش‌های مختلف در استان گلستان، پایین بودن درآمد سرانه است. محمد دودانگه، معاون اقتصادی مدیرکل اقتصاد و دارایی گلستان هم با اشاره به اینکه این استان دارای عقب‌ماندگی تاریخی در افزایش درآمد ساکنان است، گفت: نرخ رشد اقتصادی گلستان از حدود ۳‌درصد در سال ۱۴۰۰ به ۷.۵‌درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت. وی درباره وضعیت ضریب جینی گفت: سال ۱۴۰۱ اعلام شد که استان گلستان در حوزه روستایی رتبه ۲۴ و در حوزه شهری رتبه ۳۰ را دارد، هرچه این رتبه پایین‌تر باشد وضعیتمان بهتر است.

ارسال نظرات