بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۱۷۸۲
رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: معمولا برداشت ارقام زودرس هلو در استان از مردادماه آغاز و تا نیمه دوم مهرماه برای ارقام دیررس برداشت ادامه دارد.
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۶

به گزارش بازار کار، حسین برزگر امروز ۲۶ شهریورماه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: سطح زیر کشت باغات چهارمحال و بختیاری بیش از ۵۰ هزار هکتار بوده که میزان تولیدات باغی استان بیش از ۲۶۰ هزار تن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: ارزش تولیدات باغی استان بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال بوده که پس از حوزه آبزیان بخش باغات بیشترین ارزش افزوده را نسبت به میزان تولید و میزان نهاده مصرفی در بخش کشاورزی داراست،همچنین در بخش باغبانی اشتغال ۲۵ هزار نفر به صورت مستقیم ایجاد شده است، یعنی می‌توان گفت حوزه باغبانی از جمله حوزه‌های بسیار فعال‌ و از زیربخش‌های فعال در بخش کشاورزی به شمار می‌رود.

برزگر با بیان اینکه در سنوات گذشته با توسعه باغات بادام و گردو به صورت کشت تلفیقی توسعه خوبی را شاهد بودیم، تصریح کرد: این بار یکی از باغاتی که محصولات آن توسعه مطلوبی پیدا کرده توسعه کشت‌های باغات هلو بوده که در سنوات ابتدایی در دوران نونهالی برخی محصولات به صورت تلفیقی کشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۳۸۰۰ هکتار باغ هلو در استان وجود دارد، بیان کرد: بیش از ۹۵ درصد باغات هلو بارور هستند و میزان تولیدات باغات هلو در سال بیش از ۵۶ هزار تن است.

برزگر ادامه داد: ارقام هلوی تولیدی استان که جنبه تازه‌خوری دارند عمدتاً ارقام کاردی، زعفرانی، بلخی است که هلوی انجیری در استان و شلیل نیز تولید می‌شود، اما رقم غالب باغات هلو رقم زعفرانی هسته جدا و دیررس است.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سالانه معمولاً برداشت ارقام زودرس هلو از مردادماه آغاز و تا نیمه دوم مهرماه برداشت برای ارقام دیررس ادامه دارد، افزود: محصول هلوی تولیدی در استان در سطح کشور به ویژه استان‌های مرکزی و تهران توزیع می‌شود.

برزگر با بیان اینکه از موضوعات ضروری بحث لزوم ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه ضایعات باغات هلو است، اضافه کرد: این امر نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، لذا از همه سرمایه‌گذاران در حوزه کنسانتره، پوره و صنایع جانبی که از هسته، سرشاخه‌ها و ضایعات درختی باغات برای تولید ماده آلی و بیوکمپوست‌ها مورد استفاده می‌گیرد، برای این امر دعوت می‌شود.

همچنین حجت‌الله رئیسی، مدیرجهاد کشاورزی شهرستان سامان گفت: از مجموع ۱۸ هزار هکتار باغات سطح شهرستان سامان، حدود ۲۳۰۰ هکتار مربوط به باغات هلو بوده که عملکرد به صورت میانگین ۱۸ تن در هکتار است، یعنی سالانه ۴۰ هزار تن هلو از سطح باغات شهرستان برداشت می‌شود.

ارسال نظرات