بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۱۸۰۷
آشنایی با رشته های دانشگاهی؛
کاربرد رشته الکترونیک را می‌توان در رادیو و تلوزیون، الکترونیک صنعتی و مخابرات مشاهده کرد. برق صنعتی، تاسیسات الکتریکی و الکترومکانیک نیز از کاربردهای رشته الکتروتکنیک هستند.
سه‌شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۳

به گزارش مشرق، دو رشته الکترونیک و الکتروتکنیک از زیر شاخه‌های معروف و پرمخاطب برق قدرت هستند. بازار کار رشته الکتروتکنیک و الکترونیک چگونه است؟ کدام مورد بهتر است؟ علاقه مندان به یادگیری هنگام انتخاب رشته باید به کدام موارد را مدنظر قرار دهند؟ اینها جزو مهمترین سوال هایی هستند که در صورت داشتن اطلاعات کامل در این باره می توانید انتخاب درستی را انجام دهید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تفاوت های رشته الکترونیک و الکتروتکنیک با ما همراه باشید.
الکتروتکنیک چیست؟
ولی الکتروتکنیک بخش دیگری از برق است که در آن معمولاً مدار هایی با ولتاژ و قدرت بالا مورد بررسی و آنالیز قرار می گیرند.
و بیشتر قطعات خاصی مانند انواع کابل ها، موتورهای الکتریکی، تابلو برق های بزرگ و صنعتی مورد بررسی قرار می‌گیرند.
بازار کار رشته الکتروتکنیک
خوشبختانه نیاز جامعه به رشته الکتروتکنیک به حدی شدید است که تمام افرادی که در این زمینه مشغول به تحصیل هستند بعد از اتمام دوران دانشگاه و کسب تخصص لازم در رابطه با این رشته به راحتی می‌توانند در زمینه خاصی که در لیست زیر مشخص شده است شروع به فعالیت و کسب درآمد کنند.
سیم کشی اماکن مسکونی تجاری و یا صنعتی
بررسی و تعمیر انواع ماشین های الکتریکی
فعالیت در زمینه نقشه کشی مدارات الکتریکی
تعمیر انواع لوازم الکتریکی
تعمیر و راه اندازی انواع ماشین آلات صنعتی
راه اندازی تعمیر انواع تابلوهای برق
و…
لازم به ذکر است که:این رشته به گونه ای است که نیازی نیست افراد در ارگان های دولتی شروع به کار کنند خیلی راحت می توانید با افتتاح یک کارگاه کوچک چند نفره شروع به فعالیت کرده و به مرور زمان و با افزایش مشتری، کسب و کار خود را بزرگ تر کنید.
اهمیت رشته الکتروتکنیک
الکتروتکنیک یکی از شاخه‌های اصلی برق میباشد که باعث شده است تا اکثر فعالیت‌ها در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تولیدی، خدماتی با بهترین کیفیت و به بهترین شکل ممکن انجام گردد.
و تمام افرادی که در رشته الکتروتکنیک تحصیل مشغول به تحصیل هستند با آشنایی کامل با مبانی برق، سیم کشی ساختمان و یا برق صنعتی و همچنین ماشین های الکتریکی و مدارهای الکتریکی به بخش‌های دیگر به راحتی می توانند تمام لوازم برقی صنعتی خانگی را تعمیر کرده و یا اقدام به ساخت ابزارهای کاربردی خاص در بخش‌های مختلف کنند
که تمام این موارد زندگی بشر را از تمام جوانب تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود تا اکثر نیازهای افراد در هر صنفی خیلی سریع رفع شده و به گونه ای زندگی برای افراد بسیار راحت تر و لذت بخش تر شود
به همین علت است که این رشته از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار بوده و به گونه‌ای آینده شغلی بسیار عالی و پر درآمدی دارد.
اهداف رشته الکتروتکنیک
هدف اصلی مهندسین گرایش الکتروتکنیک، تولید برق در نیروگاه‌ها، انتقال برق از طریق خطوط انتقال و توزیع آن در شبکه‌های شهری و در نهایت توزیع آن برای مصارف خانگی و کارخانجات است.
مهندس قدرت باید با روش‌های مختلف تولید برق، خطوط انتقال نیرو و سیستم‌های توزیع آشنا باشد. گرایش قدرت به آموزش و پژوهش در زمینه طراحی و ساخت سیستم‌های مورد استفاده در تولید، توزیع، مصرف و حفاظت از برق می‌پردازد.
دانشجویان رشته الکتروتکنیک در شاخه تولید با انواع نیروگاه‌های آبی، گازی، سیکل ترکیبی و … آشنا می‌شوند.
در شاخه انتقال و توزیع، روش‌های مختلف انتقال برق اعم از کابل‌های هوایی و زیرزمینی را مطالعه می‌شود. در بخش حفاظت نیز انواع وسایل و تجهیزات حفاظتی که در مراحل مختلف تولید، توزیع، انتقال و مصرف انرژی، تاسیسات و انسان‌ها را در برابر حوادث مختلف محافظت می‌کنند، بررسی می‌شود.
بازار کار رشته الکترونیک
صنایع هوافضا
صنعت خودرو
صنایع دفاع
صنعت الکترونیک
صنایع کالاهای تند مصرف یا FMCG
صنعت دریایی
صنایع مواد و فلزات
صنعت تولید برق
صنایع ریلی
صنعت تاسیسات
صنایع IT
لازم به ذکر است که:این رشته به گونه ای است که نیازی نیست افراد در ارگان های دولتی شروع به کار کنند خیلی راحت می توانید با افتتاح یک کارگاه کوچک چند نفره شروع به فعالیت کرده و به مرور زمان و با افزایش مشتری، کسب و کار خود را بزرگ تر کنید.
کاربرد الکترونیک در جهان امروز
با مطالعه درباره دو گرایش می‌توان دریافت که الکترونیک بهتر است یا الکتروتکنیک؟ الکترونیک به معنی مطالعه و استفاده از وسایل الکتریکی ای است که با کنترل جریان الکترون‌ها یا ذرات باردار الکتریکی کار می‌کنند.
در جهان امروز الکترونیک نقش اساسی در فتح شگفتی‌های جهان داشته و کمک شایانی به تمامی علوم و فنون موجود کرده است. از ساده ترین لوازم خانگی تا پیچیده ترین تکنیک‌های فضایی همگی از تکنولوژی الکترونیکی بهره می‌برند.
صنعت مدرن بدون الکترونیک و تکنولوژی‌های وابسته به آن عملا بدون استفاده است.
الکترونیک در واقع رشته‌ای است که به بررسی عملکرد قطعات الکترونیکی می‌پردازد. طراحی، مطالعه و ساخت مدارهای الکتریکی از زیر شاخه‌های رشته‌های مهندسی برق، الکترونیک و کامپیوتر است.
الکترونیک طیف گسترده‌ای از الکتریسیته است که در آن با حرکت الکترون‌ها در انواع مدارات نیمه هادی سر و کار دارد.
اهمیت الکترونیک در زندگی روزمره مردم
الکترونیک مهم ترین نقش را در رفع مشکلات روزانه زندگی دارد، در واقع پیشرفت های اساسی و چشمگیری که در بحث الکترونیک اتفاق افتاده است، باعث شده تا بسیاری از لوازم خانگی و سایر تجهیزات و ابزارها و لوازمی که در منزل استفاده می شود فوق العاده عالی و کارآمد ترشوند و این رشته به زندگی راحت تر و مدرن تر افراد بشر کمک می کند.
در واقع بدین ترتیب امکان انجام بسیاری از کارهای روزانه با سرعت و دقت و کیفیت فوق العاده عالی انجام می شود.
که تمام این موارد به دلیل پیشرفت الکترونیک اتفاق افتاده است.
پرطرفدارترین حوزه‌های کاری مهندسی الکترونیک
وسایل الکترونیکی پیچیدگی زیادی داره و هر شغلی که با این تجهیزات سر و کار داره، لازمه که یک مهندس الکترونیک رو استخدام کنه. سیستم، حوزه‌های کامپیوتر، ابزار دقیق، تخصص فرکانس رادیویی، مهندسی نیرو و … از زیر شاخه‌های مهندسی الکترونیک هستن. از مهم‌ترین و پرطرفدارترین حوزه‌های شغلی الکترونیک می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:
۱-مخابرات: از پیچیده‌ترین حوزه کاری کسانی که الکترونیک خوندن، صنعت مخابراته. اون‌ها در این حوزه به طراحی و جست و جوی تکنولوژی‌های جدید و یا بهبود تکنولوژی‌های موجود می‌پردازن.
۲-دستگاه‌های صوتی و تصویری: تولید دستگاه‌های صوتی و تصویری یکی از حوزه‌های شغلیه که مهندسان مربوطه می‌تونن بعد از فارغ‌التحصیلی در مراکز معتبر مشغول به کار بشن. برای مثال به ساخت انواع سیستم‌های پخش‌کننده و تولید صفحات نمایش با قدرت بالا در پردازش تصویر مشغول میشن.
۳-حوزه پزشکی: یکی از حوزه‌هایی که مهندسین الکترونیک می‌تونن در اون زمینه مشغول بشن، حوزه بهداشتی و پزشکیه. در این حوزه می‌تونن به تولید لوازم تصویربرداری الکترونیکی، انواع فشارسنج‌ها و اکسی‌مترهای هوشمند بپردازن.
رشته الکترونیک بهتر است یا الکتروتکنیک؟
هیچ منطق و یا دلیل خاصی برای اینکه بتوان گفت الکترونیک بهتر است یا الکتروتکنیک وجود ندارد
در واقع هر کدام از این موارد دارای ویژگی های خاصی هستند و برای افراد خاصی مناسب می باشند.
در واقع هر دو این این رشته ها جزو رشته های پرمخاطب و خاص هستند که می توانند آینده کاری شما را تضمین نمایند
و شما باید بر حسب علایق خود و ویژگی های شخصیتی و آینده شغلی مد نظر خود، به گونه‌ای مناسب ترین گزینه را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایید.
شناخت بیشتر الکترونیک و الکتروتکنیک
متاسفانه اکثر مردم بحث الکترونیک و الکتروتکنیک را یکی می دانند در صورتی که این چنین نیست رشته برق دارای زیر شاخه های خاصی هست که هر کدام دارای ویژگی های خاص هستند و تمام افراد با داشتن اطلاعات کامل و دقیق در رابطه با این موارد می‌توانند انتخاب درستی داشته باشند.
که خوش بختانه وجود مراکز تخصصی که می توانند مشاوره های حرفه ای و عالی را برای انتخاب رشته دهند باعث شده است تا تمام علاقه مندان به یاد گیری بتوانند بهترین گزینه را انتخاب نمایند.
ادامه تحصیل در دانشگاه
انتخاب نوع دانشگاه و ادامه تحصیل یکی دیگر از دغدغه های افراد محصل در این رشته ها است. فارغ التحصیلان هر کدام از این رشته های دو مسیر برای ورود به دانشگاه دارند:
دانشگاه سراسری
آموزشکده ها یا دانشکده های فنی و حرفه ای در دانشگاه های سراسری
کلام آخر
با توجه به آنچه گفته شد در می‌یابیم الکترونیک علم مطالغه عبور جریان الکتریکی از مواد است. موادی مانند نیمه هادی‌ها، مقاومت‌ها، القاگرها، خازن‌ها و آثار آن است. برخلاف الکترونیک، الکتروتکنیک با برق صنعتی و… سر و کار دارد.
یکی از زیر شاخه‌های رشته الکترونیک، مهندسی قدرت است.
مهندسی قدرت را می‌توان تولید نیروهای الکتریکی با روش‌های گوناگون و توزیع نیروها با بازدهی و قابلیت اطمینان بالا، تعریف کرد. هر دو رشته در جایگاه خود از نیازهای اساسی زندگی روزمره هستند.
بنابراین نمی‌توان قاطعانه گفت که الکترونیک بهتر است یا الکتروتکنیک؟ تنها با مطالعه و بررسی کاربردهای آن در زندگی امروزی، می‌توان به یکی از ین دو شاخه رشته برق گرایش پیدا کرد.
کاربرد رشته الکترونیک را می‌توان در رادیو و تلوزیون، الکترونیک صنعتی و مخابرات مشاهده کرد. برق صنعتی، تاسیسات الکتریکی و الکترومکانیک نیز از کاربردهای رشته الکتروتکنیک هستند.

ارسال نظرات