بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۶۲۱۰۸
مدیر کارخانه آبسال ساوه گفت: به منظور ایجاد اشتغال برای مددجویان رای باز با بنیاد تعاون زندانیان استان همکاری داریم و در حال حاضر ۵۰ مددجو رای باز در قسمت‌های مختلف تولیدی این کارخانه مشغول به کار هستند امکان جذب مددجو بیشتری نیز در این کارخانه وجود دارد، ولی تعداد محکوم‌هایی که مشمول رای باز می‌شوند بسیار زیاد نیست.
شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۰

به گزارش بازارکار از خبرگزاری میزان – اشتغال بهترین شیوه برای بازاجتماعی کردن زندانیان است با ایجاد فرصت‌های اشتغال برای زندانیان، به معاش مددجویان و خانواده آن‌ها و همچنین تحصیل درآمد برای پرداخت دیه محکومین مالی کمک می‌شود.
ایجاد زمینه اشتغال و کارآفرینی مددجویان پس از آزادی یکی از تأکیدات دائمی رئیس قوه قضاییه و مسئولان ذی‌ربط است چرا که برخی از زندانیان پس از آزادی به دلیل عدم اشتغال و مشکلات اقتصادی، مجددا به سوی ارتکاب جرم متمایل می‌شوند، که با ایجاد اشتغال پایدار می‌توان از ورود مجدد این افراد به زندان‌ها جلوگیری کرد.
زندانیان رای باز نیز در دوران سپری کردن محکومیت کیفری و جزایی و ... خود می‌توانند در شهرک‌های صنعتی، سازمان مرتع‌ها و جنگل‌ها و واحد‌های تولیدی در حوضه‌های مختلف فعالیت کنند و با قوانین تعیین شده از سوی مقام قضایی ورود و خروج آن‌ها از محل کار به صورت دقیق و شفاف بررسی می‌شود.
در اشتغال رای باز و اعزام به کار به زندانی‌ها مجوز خروج از محیط زندان و سپری کردن دوران محکومیت در شغلی که توسط بنیاد تدارک دیده شده داده می‌شود. این گروه از زندانی‌ها اجازه دارند که شب‌ها در منازل خود مستقر باشند و در روز بعد مجددا به فعالیت خود ادامه دهند. این مددجویان در قبال کار‌ها و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند.

در همین راستا حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در تاریخ ۵ خرداد ۱۴۰۳ به مناسبت «روز ملی حمایت از خانواده زندانیان» طی سخنانی در نشست با جمعی از خیّرین حوزه کمک به خانواده زندانیان، با بیان اینکه باید بستر‌های بازگشت زندانیان به آغوش جامعه را فراهم آوریم گفت: وقتی فردی به تحمل زندان محکوم می‌شود، ضرورت دارد که در همان ابتدای امر شرایط و بستر‌های بازگشت او به جامعه را فراهم کنیم و این بازگشت باید به گونه‌ای باشد که نه خودِ فرد و نه اطرافیان او و جامعه این احساس را نداشته باشند که با یک هم‌خانواده و یا هم‌شهریِ زندان‌رفته طرف هستند.
رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: در خودِ محیط زندان باید بستر‌های اصلاح و بازاجتماعی شدن زندانی فراهم باشد؛ نباید عمر زندانی در زندان به بطالت بگذرد؛ محیط زندان باید به‌گونه‌ای باشد که زندانی پس از بازگشت به آغوش جامعه بتواند گلیم خود را از آب بکشد و با فراگیری یک حرفه‌ی آبرومند به یک نیروی کارآمد اجتماعی تبدیل شود.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: باید به گونه‌ای باشد که دغدغه زندانی در محیط زندان، اصلاح و بازاجتماعی شدن باشد؛ اینکه زندانی در داخل ندامتگاه مدام در فکر و دغدغه خانواده خود و تحصیل و اشتغال و آینده فرزندانش باشد، می‌تواند برای او واجد اثرات روحی مخربی باشد؛ اینکه یکی از نزدیکان فردِ زندانی در مراحل گزینش برای استخدام در شغلی اداری، بواسطه نسبت خویشاوندی با آن فردِ زندانی، دچار مشکل شود نیز می‌تواند بر روحیه فرد زندانی و خانواده او اثر سوء برجای گذارد.
وی ادامه داد: اینکه زندانی بعد از بیرون آمدن از زندان به چه شغل و کسب‌وکاری مشغول می‌شود؛ اینکه سلامت او و خانواده‌اش و تحصیل، ازدواج، اشتغال و آینده فرزندانش، چگونه تمشیت می‌شوند، مجموعه مسائلی هستند که بعضاً ما نیز در قبال آن‌ها وظایفی برعهده داریم.
نکته در خور توجه این است که سیاست بنیاد تعاون در سه سال اخیر افزایش حقوق و دستمزد زندانیان بوده زندانیان در قبال کار‌ها و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند از بنیاد حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند که نیمی از حقوق و دستمزد زندانیان به حساب خانواده‌های شان و نیمی دیگر برای تامین مخارج ضروری در زندان به حساب زندانیان واریز می‌شود.

سعید گلستانی مدیر کارخانه آبسال ساوه در گفت‌وگو با میزان، درباره ایجاد زمینه اشتغال برای مددجویان رای باز استان، اظهار کرد:محصولات تولیدی کارخانه آبسال بخاری، کولر آبی و ماشین لباسشویی است و در حال حاضر در دو کارخانه تهران و ساوه مجموعاً بیش از ۹۰۰ نفر مشغول به کار هستند و از این تعداد حدود ۴۹۰ نفر در کارخانه ساوه اشتغال دارند.
وی افزود: به منظور ایجاد اشتغال برای مددجویان رای باز با بنیاد تعاون زندانیان استان همکاری داریم و در حال حاضر ۵۰ مددجو رای باز در قسمت‌های مختلف تولیدی این کارخانه مشغول به کار هستند امکان جذب مددجو بیشتری نیز در این کارخانه وجود دارد، ولی تعداد محکوم‌هایی که مشمول رای باز می‌شوند بسیار نیست.

مدیر کارخانه آبسال ساوه بیان کرد: طبق قراردادی که بنیاد تعاون زندانیان استان با کارخانه منعقد کرده است مدت زمان قرارداد و تعداد مددجو مورد نیاز درج و تعداد مددجو درخواست شده تامین می‌شود. ماهانه کارکرد مددجو محاسبه و به حساب بنیاد تعاون واریز می‌شود بنیاد تعاون نیز این مبلغ را به حساب مددجو واریز می‌کند تا از این مبلغ برای امورات خود و خانواده خود استفاده کند.

گلستانی اظهار کرد: در این کارخانه مددجویی که دوره محکومیتش به اتمام رسیده باشد و همچنان مشغول به کار باشد وجود ندارد، ولی کسانی که خوب کار می‌کنند و اخلاق خوبی دارند اگر پس از دوران محکومیت بخواهند در کارخانه مشغول به کار باشند مانعی وجود ندارد.

ارسال نظرات