بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۲۱۲۲
با دنیایی از دلهره‌ لحظات زندگی‌اش را با یاد آتش و نجات افراد سر می‌کند، خطوط پیشانی‌اش به سرنوشت زنده ماندن و نجات بسیاری از آدم‌ها گره خورده است، به دل آتش می‌روند تا هیچ خانواده‌ای سقف و پناهگاهش را از دست ندهد.
شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱

به گزارش بازار کار، مردان بی ادعایی که نگاه‌های ملتمس و فریادهای پر از ترس و درد را می‌شنوند و بدون درنگ برای امدادرسانی به دل آتش می‌زنند، همان‌ها که گاهی سرنوشت برج‌های بلند، به دست‌های کوچکشان گره خورده است.

هفتمین روز از فصل پاییز یعنی هفتم مهرماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز آتش‌نشانی و ایمنی نامگذاری شده است، خبرنگار ایسنا در یک گفت‌وگوی صمیمی به بیان مشکلات و خاطرات تلخ و شیرین آتش‌نشانان پرداخت.

افرادی که تلاش‌ها و زحماتشان در قاب کوچک موبایل‌هایی که مردم از حوادث ثبت می‌کنند، مشخص و قابل ارزیابی نیست.

«سیامک خداوردی» کارشناس آتش نشانی با ۱۲ سال سابقه کار در آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد، گفت: آتش‌نشانی شغل نیست بلکه عشق و علاقه به میهن و نوعی وطن‌پرستی است، آتش‌نشانی یعنی از جان خود گذشتن برای نجات دادن جان دیگران.

به گفته وی شرط اول کارکردن در این حرفه علاقه است، تا زمانی‌که عاشق نباشی نمی‌توانی کار کنی و در این شغل ماندگار باشی.

این آتش‌نشان در رابطه با مشکلات آتش نشانی، اظهار کرد: کمبود نیروی انسانی با توجه به چارت و تعداد ایستگاه‌های سطح شهر و کمبود تجهیزات همچون خودروی نردبان‌دار آتش‌نشانی از جمله کاستی‌های تجهیزات است.

وی ایمنی را یکی از ضروری‌ترین و اساسی‌ترین نیازهای زندگی شهری دانست و خطاب به مسئولان گفت: انتظار می‌رود مسئولان نسبت به مسائل شهری و ایمنی مردم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی از خاطرات شیرین شغل خود اینگونه یاد کرد: با سامانه ۱۲۵ سازمان آتش نشانی و خدمات ملی شهرداری شهرکرد تماس گرفته شد و به ما اعلام کردند که سر بچه کوچکی داخل نرده‌های تراس گیر کرده بلافاصله با همکاران به محل حادثه اعزام شدیم و به وسیله ابزار، ست هیدرولیک نرده‌هایی که سرکودک داخلش گیر کرده بود را بریدیم و سر را بیرون آوردیم و بعد از صورت جلسه به ایستگاه برگشتیم.

خداوردی بیان کرد: یکی از خاطرات تلخ دوران فعالیتم این بود که با ۱۲۵ تماس گرفتند و اعلام شد واژگونی خودروی وانت بار سه راه قطب صنعتی اتفاق افتاده، سریعاً ماشین آتش‌نشانی اعزام شد که به محض رسیدن در صحنه به وسیله ست هیدرولیک سرنشین وانت بار که زن و شوهر بودند را بیرون آوردیم و تحویل اورژانس دادیم، در حین صورت‌جلسه کردن متوجه شدیم که کودک خانواده پشت وانت بار بوده و حدوداً پنج متری پرتاب شده با کمک همکاران و نیروهای اورژانس عملیات سی‌پی‌آر را شروع کردیم که متاسفانه کودک فوت کرد.

این آتش‌نشان از مردم خواست زمانی‌که آتش سوزی رخ می‌دهد استرس نگیرند و با شماره آتش‌نشانی تماس بگیرند، همچنین زمانی که ماشین آتش نشانی داخل خیابان آژیر می‌زند راه را باز کنند چراکه آژیر برای امر مهمی زده می‌شود و قطعاً جان فردی در خطر است.

خنده‌های کودک در آغوش مادر بعد از نجات از دل آتش

«محسن آقابابایی»، رئیس یکی از ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهرکرد با ۱۹ سال سابقه کار، گفت: یک آتش نشان نمونه باید در شغلش مصمم و با عشق و علاقه به هموطنان خود خدمت کند و همیشه در رفتارش خصوصیات ایثار واقعی را داشته باشد.

به گفته وی، آتش‌نشانی شهرکرد با مشکلات زیادی از جمله به‌روز نشدن امکانات مواجه است که با توجه به افزایش جمعیت شهری و ساختمان‌های بلند مرتبه روند کار دچار اختلال می‌شود.

این آتش‌نشان ادامه داد: نبود خودروی نردبان‌دار، فرسودگی خودروها و امکانات انفرادی و تجهیزات خودرویی و از همه مهم‌تر کمبود نیروی عملیاتی در ایستگاها از دیگر مشکلات است.

وی افزود: با توجه به این کمبودها از مردم انتظار می‌رود که نکات ایمنی را رعایت کرده و از ایجاد مزاحمت تلفنی و باز نمودن سریع مسیرهای اعزام خودروهای عملیاتی خادمان خود را یاری کنند.

آقابابایی بیان کرد: از مسئولان هم انتظار می‌رود با توجه به اینکه اشرافیت کامل به مشکلات دارند، نسبت به رفع نواقص و کمبود امکانات اقدام کرده و از وعده‌های پوچ سالانه که در روز ۷مهر به پرسنل سازمان داده می‌شود خودداری کنند.

وی با بیان اینکه زیبایی‌ها و لذتی که در این شغل تجربه کرده‌ام بسیار زیاد است، افزود: در صورت تکرار و برگشت به گذشته، مجدداً همین شغل را انتخاب و به بسیاری از دوستان و مراجعان توصیه می‌کنم.

این آتش‌نشان تمام روزهای حضورش در این شغل را خاطره دانست و گفت: ذهن یک آتش‌نشان پر از قصه‌های تلخ و شیرین است، مثلاً نجات کودکی که در اتاق خواب گیر افتاده بود و از شدت گریه، مادرش بی‌قراری می‌کرد، سریعاً نسبت به باز کردن در اقدام و خنده‌های کودک در آغوش مادرش بسیار لذت‌بخش و به یادماندنی بود.

او درباره خاطرات تلخ نیز افزود: آتش‌سوزی منزلی بعد از تحویل سال نو که کلیه وسایل به علت روشن ماندن شمع و حضور نداشتن اهالی منزل طعمه حریق و دودزدگی شده بود.

مزاحت‌های تلفنی روحیه نیروها و پرسنل آتش‌نشانی را تضعیف می‌کند

عنایت‌الله رهنورد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مزاحمت‌های تلفنی آتش‌نشانی که گاهی روحیه پرسنل را به هم می‌ریزد، گفت: چندی پیش فرد بزرگسالی با تغییر صدای خود به صدای کودکانه با گریه و التماس درخواست کمک می‌کرد و می‌گفت در آتش سوختم، کمک کنید، نیروها به منطقه اعزام شدند و شدیداً دچار ناراحتی و عذاب وجدان شدند، ایستگاه شماره یک که ایستگاه علی لندی است، نیروها حدود ۲۰ دقیقه در خیابان سعدی در حال جست‌وجوی آدرس بودند.

وی ادامه داد: بعد با تماس مجدد این کودک، نیروها را به ایستگاه شماره دو فناوران را به خیابان سعدی غربی اعزام کردیم و بعد از بررسی حدوداً نیم ساعته متوجه شدیم که این تماس مجدداً سرکاری است البته این تماس در یک ماه در سه شیفت و برای سه بار تکرار شد، البته با پیگیری‌های مدیریت و حراست از طریق شکایت به ۱۱۰ متوجه شدیم این شماره تماس فقط صرفاً جهت سرکاری پرسنل آتش نشانی بوده است.

رئیس آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد با بیان اینکه طی چند ماه اخیر انبارداری غیراستاندارد در مناطق شهری و فعال نبودن سیستم اطفای حریق بیشترین دلایل بروز حوادث آتش‌سوزی بودند، اظهار کرد: ۹۰ درصد حوادث آتش‌سوزی به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی است.

وی افزود: مهم‌ترین دلیلی که امدادرسانی را با مشکل مواجه می‌کند نیز مسدود بودن راه‌های دسترسی از جمله راه پله و پله‌های اضطراری با وسایل غیرضروری و یا تغییر و تحول در ظاهر ساختمان است.

راهنورد با اشاره به اینکه منازل بلندمرتبه و مراکز دولتی و غیردولتی به صورت دوره‌ای بازرسی می‌شوند، بیان کرد: بعد از حادثه متروپل کمیته ایمنی متشکل از کارشناسان سازمان آتش‌نشانی، سازمان نظام مهندسی و اداره‌کل راه و شهرسازی تشکیل و به صورت دوره‌ای از تمام ساختمان‌ها بازدید و چک لیست‌های ایمنی تهیه می‌شود.

رئیس آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد از امدادرسانی آتش‌نشان‌های استان به ۵۱۱ حادثه خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۴۱مورد اطفا حریق و ۳۷۰ مورد امداد و نجات بوده است.

به گفته وی، حوادث امدادرسانی شده توسط پرسنل آتش‌نشانی منجر به مصدومیت ۵۴ نفر و فوت دو نفر شد.

خرید یک دستگاه خودروی آتش‌نشانی نردبان‌دار ضروری است

وی با اشاره به اینکه ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه در شهرکرد رو به افزایش و تاکنون ۵۰۰ واحد ساختمان بلندمرتبه در مرکز استان احداث شده است، گفت: خرید یک دستگاه خودروی آتش‌نشانی نردبان‌دار برای آتش‌نشانی شهرکرد ضروری است.

ارسال نظرات