بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۲۱۳۶
رئیس موسسه کار اظهار داشت: پدیده‌های نوظهور آینده ایمنی و بهداشت کار را به مخاطره می اندازد و اگر تدبیری نیندیشیم در دهه آینده به مشکل بر می‌خوریم.
شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۹

به گزارش بازارکار از روابط عمومی موسسه کار و تأمین اجتماعی، دکترشهرام محمدی در اولین اجلاس سفیران ایمنی کشور ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت کارگران زحمتکش معدن طبس خاطرنشان ساخت: یکی از پدیده‌های نوظهور، تغییر اقلیم است که نه تنها باعث گرم شدن زمین می‌شود، بلکه بسیاری از مقوله‌های دیگر از جمله تنوع زیستی، پراکنش و نوع بارندگی و آستانه تحمل موجودات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی از خطرات بیولوژیکی به عنوان دومین پدیده نوظهور در این زمینه نام برد و افزود: توصیه سازمان بهداشت جهانی و سازمان بین المللی کار این هست که این موضوع را جدی بگیرید.
دکتر محمدی ادامه داد: پدیده دیگری که با زندگی عموم مردم سرو کار دارد گیاهان و غذاهای تراریخته هست که در دنیا محل نگهداری و نوع عرضه آن کاملا مشخص هست و مصرف کننده اطلاع دارد ولی در کشور ما به مردم اطلاع رسانی نمی‌شود.
این استاد دانشگاه افزود: اتفاقات اخیر در طبس و گرمسار حاکی از آنست که ما در گذشته در این خصوص خوب کار نکردیم و لذا نیازمند تلاش و همت مضاعف هستیم.
رئیس موسسه کار در ادامه از « کار شایسته» و « عدالت اجتماعی» به عنوان شعار دهه اخیر سازمان بین المللی کار نام برد و افزود: به نظر می رسد « زیست شرافتمندانه» در این شعار مفغول مانده است.
وی افزود: کار شایسته، عدالت اجتماعی و زیست شرافتمندانه محقق نمی‌شود مگر با رعایت اصول و استانداردهای ایمنی و بهداشت کار که متاسفانه آخرین آمارهای جهانی و ملی در این خصوص نگران کننده هست و مسئولیت ما را جهت برگزاری همایش‌های ایمنی، فرهنگ سازی و تولید بسته های سیاستی مضاعف می‌کند.
محمدی با اشاره به فعالیت‌های موسسه کار و تامین اجتماعی در حوزه های مختلف ماموریت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بر اساس قانون تاسیس و مصوبه هیئت وزیران موسسه متولی امور آموزشی و پژوهشی در زمینه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و به عنوان نهاد علمی و تصمیم ساز فعالیت های متعدد علمی را ساماندهی می نماید از جمله آموزش و پژوهش در خصوص مسائل مربوط به ایمنی و بهداشت کار.
به گفته این مقام مسئول تا کنون هیچ گونه آموزش به کارگران کارگاه‌های زیر 10 نفر  کار کن ارائه نشده است لذا موسسه از سال گذشته این آموزش‌ها را شروع کرده و امیدواریم ظرف چند سال آینده بتوانیم این جمعیت 4 میلیون نفری را که اتفاقا از اقشار آسیب پذیر هستند آموزش دهیم.
دکتر محمدی افزود: مقاوله نامه 155 سازمان بین المللی کار در سال 1360 به تصویب سازمان رسیده ولی ما در سال 1400 به آن پیوستیم و با وقفه 40 سال در این خصوص مواجه هستیم و هم اکنون اگر تمام تلاشمان را صرف عمل به مفاد مقاوله نامه کنیم حوادث ناشی از کار به شکل محسوسی کاهش می یابد.

ارسال نظرات