بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۲۱۵۲
 رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بندرانزلی گفت: امسال در مجموع ۳۰۰ نیروی کار غیرمجاز در شهرستان شناسایی و به کارفرمایان متخلف ۲۸۰ میلیون تومان جریمه ابلاغ شد.
شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۴

به گزارش بازارکار، حسین واقفی اظهار کرد: در اجرای گشت مشترک جلوگیری از اشتغال اتباع خارجی، از کارگاه‌های واقع در محدوده شهرستان بندرانزلی بازدید انجام شد. همچنین به اطلاع مسئولان این واحدها رسیده است که براساس ماده ۱۲۰ قانون کار جمهوری اسلامی، اتباع خارجی بدون دریافت پروانه اشتغال معتبر نمی‌توانند در ایران مشغول به کار شوند.

وی ادامه داد: در صورت مشاهده به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز در این کارگاه‌ها، کارفرمایان براساس بند ج ماده ۱۱ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت علاوه بر جریمه (بابت هر روز اشتغال غیرمجاز هر تبعه خارجی معادل پنج برابر حداقل دستمزد روزانه) برای اعمال ماده ۱۸۱ قانون کار به محاکمه صالحه معرفی خواهند شد.

او با اشاره به ماده ۱۸۱ قانون کار جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: طبق این ماده، کارفرمایانی که اتباع بیگانه را که فاقد پروانه کارند و یا مدت اعتبار پروانه کارشان منقضی شده است به کار گمارند و یا اتباع بیگانه را در کاری غیر از آنچه در پروانه کار آنها قید شده است بپذیرند و یا در مواردی که رابطه استخدامی تبعه بیگانه با کارفرما قطع می‌شود مراتب را به وزارت کار و امور اجتماعی اعلام نکنند، با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به مجازات حبس از ۹۱ تا ۱۸۰ روز محکوم خواهند شد.

واقفی با بیان اینکه حداقل دستمزد روزانه امسال براساس مصوبه شورای عالی کار ۲۳۸۸۷۲۸ ریال است، بیان کرد: جریمه یک روز اشتغال غیرمجاز تبعه خارجی ۱۱۹۴۳۶۴۰ است و در صورت تکرار تخلف این جریمه بابت هر روز دو برابر می‌شود.

وی گفت: کارفرما موظف است حداکثر در مدت ۱۰ روز وجوه مندرج را به حساب خزانه واریز و اصل فیش بانکی را به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحویل دهد. کارفرمایان متخلف از قانون براساس ماده ۱۸۱ قانون به مجازات حبس از ۹۱ تا ۱۸۰ روز محکوم خواهند شد.

رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی بندرانزلی با تاکید بر اینکه این اقدامات در راستای صیانت از حقوق نیروی کار کشور انجام می‌شود، افزود: امسال در مجموع ۳۰۰ نیروی کار غیرمجاز در شهرستان شناسایی و به کارفرمایان متخلف ۲۸۰ میلیون تومان جریمه ابلاغ شد و بقیه جریمه‌ها با معرفی به دادگاه در حال وصول است.

 

ارسال نظرات